Schakelen met de Raspberry Pi

Gestart door Gerard Wassink, september 21, 2015, 17:31:26

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bezig met een volgend projectje: het schakelen van zaken via de Raspberry Pi. Dat moet met relais, het arme ding kan zelf slechts maximaal 3,3V aan 3mA leveren. De tekening hieronder (niet van mijn hand by the way) laat het idee zien.

Zie ook deze link.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

ziet er goed uit.
torretje  schakelt het relais.
diode over de spoel om wervelstromen tegen te gaan....netjes.
alleen bij het ledje nog twee pijltjes naar buiten tekenen anders is het een gewone diode. :D

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op september 21, 2015, 23:59:48
ziet er goed uit.
...
alleen bij het ledje nog twee pijltjes naar buiten tekenen anders is het een gewone diode. :D

Dank je Ton.

Misschien dat het woord LED een hint is dat het geen gewone diode is?  :)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op september 22, 2015, 08:10:22
Citaat van: dutchbuilder op september 21, 2015, 23:59:48
ziet er goed uit.
...
alleen bij het ledje nog twee pijltjes naar buiten tekenen anders is het een gewone diode. :D

Dank je Ton.

Misschien dat het woord LED een hint is dat het geen gewone diode is?  :)

Zal best , maar het is niet de officiële manier van notatie.

Ton
Erare humanum est

Zoals ik al zei:

Citaat van: Gerard Wassink op september 21, 2015, 17:31:26
... De tekening hieronder (niet van mijn hand by the way) ...

Zodra ik mijn schema-tekenprogramma (Eagle) onder de knie heb maak ik een betere versie. O:-)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Zo dan. Het gedeelte met het relais, de transistor, de LED, de diode en de weerstanden, dat is verbonden met pin 21 (GPA0) van het IC,wordt 16 maal herhaald.


Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

dat  is mooi zo met I2C, heb je maar twee touwtjes nodig.

Ton
Erare humanum est

Precies Ton!

Zie ook het artikel dat inmiddels ook op mijn blog staat.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Komt me niet onbekend voor.
een van mijn radio vrienden kan aardig lezen en schrijven met Python voor de raspberry.
We zijn in onze gespreksgroep al aardig doodgegooid met zijn verhandelingen over Python.
Ik zelf heb een BASIC achtergrond maar meestal gaat het licht al snel uit als hij begint.

Nog even snel naar de datasheet gekeken van die MCP, wow , pittig stukje leeswerk voor jou.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op september 22, 2015, 13:12:12
Nog even snel naar de datasheet gekeken van die MCP, wow , pittig stukje leeswerk voor jou.

Jep, de één doet het met grasjes, de ander met nulletjes en eentjes...  :) 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

http://www.bitwizard.nl/catalog/
De python lib's zijn binnenkort weer beschikbaar maar als dat niet lukt dan kunnen we het via skype regelen.
Als je interesse heb tenminste.

Ton
Erare humanum est

Dank Ton, ik heb in elk geval de link even opgeslagen.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Zo, de onderdelen zijn binnen, zie hieronder de eerste testopstelling. De Raspberry Pi "ziet" de I2C chip nog niet, dus ik puzzel nog even verder...

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


september 26, 2015, 20:29:26 #14 Last Edit: september 29, 2015, 19:39:37 by Gerard Wassink
Eerste testen van het relais-project op de Raspberry Pi...
Tijd om te testen. In de tussentijd heb ik een eenvoudige python class gemaakt die het setten en resetten van de output pins van de MCP23017 chip verzorgt. Die gebruik ik in een test programmatie dat wat patronen maakt, zoals je kunt zien in het eerste gedeelte van de volgende video.

Dezelfde library heb ik ook toegevoegd aan mijn route programma, zodat dat programma nu behalve servo's ook relais kan bedienen. Dat is te zien in het tweede gedeelte van de video.

Het vervolg
Het vervolg is het ontwerpen van een print en een eerste prototype maken. Wordt vervolgd dus...


Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop