Spoor afstand yard

Gestart door robboxxx, september 28, 2014, 12:18:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik heb net gezocht op het wereld wijde doolhof zonder echt een duidelijk antwoord te vinden. Wat is de juiste afstand, hart tot hart, van twee paralelle sporen in een yard voor n spoor?

september 28, 2014, 12:53:13 #1 Last Edit: september 28, 2014, 14:36:47 by Gerard Wassink
Het korte (ok, ook flauwe) antwoord is: de prototype afstand gedeeld door 160...  :D

Nu serieus. Het hangt er sterk van af wat het doel van de yard is.

Is het een wat kleinere yard tussen een paar industries aan het eind van een branchline?
Is het een classification yard, dan hoeven er alleen maar switch-men en conductors tussen de tracks te lopen.
RIP-tracks hebben meer ruimte nodig.
Wordt er in de yard ook vracht op of afgeladen? Dan moeten er op zij  minst trucks tussen de sporen door kunnen rijden.

Ik ben even in mijn foto-archief gedoken en heb wat foto van yards opgedoken. Dan kun je zelf kiezen.

(klikken voor een iets grotere versie)

























Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Bedankt voor de mooie foto's

Ik zal proberen de situatie te schetsen. Vanuit een grotere yard (staging) komen locale treinen binnen. Hier worden ze uit elkaar gehaald/samengesteld waarna ze in dezelfde richting weer vertrekken om de locale industrie?n te voorzien. Ik heb ongeveer 5 sporen waarop "geswitched" kan worden. Plus een team track en een icing spoor. Uiteraard zijn er wat industrie aansluitingen (maar het echte industriegebied ligt ergens anders) en waarschijnlijk komen een paar loc verzorgings sporen.

Toevoeging: het gaat er me dus om wat een goede afstand tussen de rangeer sporen is.

Hoi,

Met name de bovenste en de negende foto zijn geschikt om dit te bepalen.
Meet de breedte van de rails.
Meet de afstand tussen de sporen.
Nu weet je de verhouding.
Meet de breedte van jouw rails (9mm geloof ik).
Laat de verhouding er op los.

Klaar is Roboxxx...


PS: niet al te druk maken hoor, in de praktijk zijn ze in de States wat losser uit de pols dan hier.  :)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Op mijn beeldscherm in de bovenste foto:

Breedte van de rails: 15mm
Afstand tussen de sporen: 55mm
Verhouding = 55 / 15 = 3 ? of 3,66666667

Breedte van N rails: 9 mm
Afstand tussen de sporen = 9 x 3,6666667 = 33mm

Succes!

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Nog bedankt voor het rekenwerk. Ik kwam in een Model railroader uitgave de maat 1-1/4 tegen. dat is omgerekend 31,75 mm. Je zat er dus erg kort bij.

Citaat van: robboxxx op september 28, 2014, 13:46:30
Bedankt voor de mooie foto's

Ik zal proberen de situatie te schetsen. Vanuit een grotere yard (staging) komen locale treinen binnen. Hier worden ze uit elkaar gehaald/samengesteld waarna ze in dezelfde richting weer vertrekken om de locale industrie?n te voorzien. Ik heb ongeveer 5 sporen waarop "geswitched" kan worden. Plus een team track en een icing spoor. Uiteraard zijn er wat industrie aansluitingen (maar het echte industriegebied ligt ergens anders) en waarschijnlijk komen een paar loc verzorgings sporen.

Toevoeging: het gaat er me dus om wat een goede afstand tussen de rangeer sporen is.

Had/heeft PECO hier geen malletje voor? Er staat me zo iets bij een geel stripje, waar twee blokjes op zitten en deze passen precies tusen twee stukken rail. en de tussenmaat tussen de twee blokjes is de exacte yard maat. Ik heb de boys van mijn voormalige treinenclub er wel eens bezig mee gezien
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

peco heeft er wel een mal voor ik heb er twee je kunt er een hebben
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

De spoorafstand moet zodanig zijn, dat de wagons elkaar niet kunnen raken, ook niet in een boog.  Bij de NS was indertijd de spoorafstand op de vrije baan 3.60 m hoh, later werd dat 4 m.  Mij zou lijken dat voor een yard 3.60 m voldoende is.  Op Kijfhoek lagen de sporen indertijd ook redelijk dicht op elkaar.
Bij een spoorafstand van 3.60 m lopen de twee PVR's door elkaar, bij 4m staan ze juist tegen elkaar aan.  Je hoeft geen rekening te houden met het rode meetgebied.

Groeten,

Maurice van Wagtendonk
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

Ger heeft zo'n maatlat over, ik zou zeggen probeer het eens. Want PECO heeft ook over bochten nagedacht
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's