Washtown & Beijville Railroad [H0]

Gestart door Gerard Wassink, mei 08, 2012, 15:16:49

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: Gerard Wassink op januari 01, 2015, 13:08:36
Ziehier een kort verslag van de vorderingen aan Washtown Industries.


Prachtig Gerard, maar ik wil het altijd graag hier lezen ;) Verwijzingen naar websites en blogs lees ik in principe niet want dan hoef ik ook niet op een forum te zitten. Snap je?? Da's algeheel bedoeld hoor, niet tegen jou persoonlijk :)

Snap ik hoor, Ronald, maar dan moet ik het verhaal helemaal bewerken.
Ik zal er over nadenken...

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Vervolg: Wisselprobleem oplossen (voor ge?nteresseerden: zie ook deze link).

Draden voor ompolen hartstuk



Eerst sluit ik de draden voor het ompolen van het hartstuk op de wisselmotor aan. Er zitten in deze Tortoise twee enkelpolig-om schakelaars die voor dat doel erg geschikt zijn. Om dat te prutsen als je op je rug onder de tafel ligt is erg onhandig, dus ik soldeer zoveel mogelijk van te voren.

Iedere wissel wordt aangesloten op de Centrale Voeding Leiding  (CVL, ook wel ringleiding genoemd). En vanaf die (DCC) voeding tak ik de draden voor het ompolen af.

Aftekenen van de gaatjes voor de schroeven



De volgende stap is het aftekenen van waar de wisselmotor moet komen.

Er worden hiervoor met elke wisselmotor papieren sjablonen meegeleverd.

Met de priem een paar gaten in het hout jassen en dan zet ik ze vast met 3,5 x 12 mm houtschroefjes.

Wisselmotor gemonteerd onder de baan



Gemonteerd ziet dat er dan uit zoals hiernaast. De draden voor het ompolen van het hartstuk vlecht ik in elkaar.

Als je goed kijkt zie he nog twee draden, rood en bruin, die lopen naar de DCC voedingsleiding.

?bowden-kabeltje?



Dan maak ik het ?bowden-kabeltje?. Maar dan stijf. Een stukje staaldraad en een messing buisje zijn genoeg.

Aan de ene kant buig ik het staaldraad haaks om met een kort stukje (10 ? 15 mm is genoeg) dat omhoog staat.

Aan de andere kant buig ik een oogje dat redelijk strak om het staaldraad van de wisselmotor past.

Dit alles op de juiste lengte natuurlijk. Hierbij zorg ik er voor dat de wisselmotor en de wisseltongen in de middenstand staan voordat ik de lengte bepaal en het oogje buig.

Wissel en stel-stang ingebouwd



Als laatste leggen we de onderdelen op hun plek. Met houtlijm zet ik het messing buisje vast. Dit hoeft niet muurvast te zitten, Het hoeft alleen maar op zijn plek te worden gehouden. De functie van het messing buisje is om te voorkomen dat het staaldraadje buigt?

Wordt vervolgd als de zaak is opgedroogd.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


en daar doe je het voor. Maar ik denk dat ik wat mis in je bericht want zie alleen de tekst staan en een groot leeg bericht
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Dag Bart,

Ik weet niet precies welke je bedoelt, maar er zijn drie berichten van vandaag, die in totaal het hele verhaal vertellen...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

De laatste met het youtube filmpje. Ik kon hem eerst niet zien. Ik zag alleen de tekst en de film niet. De film is nu wel te zien. Netjes gedaan, maar zo te zien heb je nog een heleboel wissels te gaan. Nog een hoop werk voor de boeg ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Jep, dat klopt, in elk geval op dit stuk nog vier te gaan.
De meeste gaan wat makkelijker hoor.
Dan doe ik er twee of drie op een middag in plaats van deze keer ??n maar...

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gerard,

mooi stukje techniek, en niet te vergeten een duidelijke uitleg. Daar kunnen we wat mee!
Groet, Martin

Spiderfield Junction

Dank je Martin...
Daarvoor zitten we op een forum he?
Ieder met het zijne, de een met scenery en gebouwen, de ander meer met techniek en elektronica.
Dat kan ook, met zo'n veelzijdige hobby.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Met de priem een paar gaten in het hout jassen.......
Dat zijn toch woorden die Martin ook gebruikt!
Voor de rest, duidelijke uitleg Gerard.
Het zit allemaal lekker degelijk, daar heb je geen problemen mee in de toekomst.
Hans, liefhebber On30 + H0

januari 02, 2015, 18:56:32 #296 Last Edit: januari 02, 2015, 19:59:07 by Gerard Wassink
Verdere vorderingen bij de Industriesporen


Sporen voor ?Slick Oil Company? en ?Washtown Canning Co.?



Vandaag verder gewerkt aan het emplacement van Washtown Industries.

Zie hierboven de eerste drie sporen, de voorste twee om ?Slick Oil Company? te bedienen. Aan het achterste spoor komt een inblik fabriekje, de ?Washtown Connery Co.? met een boiler house.

Wisselstraat met aftakkingen



Om dit te realiseren moest uiteraard ook de wisselstraat verder worden uitgebreid. Deze wisselstraat heeft nu drie aftakkingen naar rechts, zoals boven beschreven.

De wisselstraat zal worden uitgevoerd met twee sporen om zo een run-around mogelijkheid te hebben. Links van het schuine spoor op de afbeelding zie je onder en boven twee wissels, die zullen worden verbonden, met nog een wissel en aan aftakking die een industrie zal bedienen.

Later weer meer.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ziet er mooi uit ben benieuwd hoe het er uit ziet als het goed ligt
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Bedankt Ger!

Washtown Industries emplacement klaar.



Behalve de loc-shop is de layout van het industriegebied klaar.

Het derde spoor van links is de branchline die vanaf het hoofdspoor leidt naar het industriegebied. Link daarvan zie je nu twee spoortjes liggen. Uiteindelijk gaan die naar de nog aan te leggen loc-maintenance shop.

Je kunt nu goed zien hoe de runaround (het omloopspoor) midden in de layout is gepositioneerd. Er zijn in de verte twee parallelle ?team-tracks?, sporen waarop er kan worden geclassificeerd. Totaal zijn er vijf industrie sporen, drie naar voren en twee naar achteren.

Een goed bestede kerst/jaarwisseling vakantie?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Wouw super mooi geworden
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf