Sound problem

Gestart door JohnT, maart 06, 2015, 11:22:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Forumleden, ik zit al lange tijd met een vreemd probleem met een Digitrax decoder.

Het geluid stopt als ik de fluit of ander extra geluid gebruikt.

Alles aan de decoder is standaard. Eerst dacht ik nog dat het aan de ontstoring van de motor zou liggen maar die is nu voorzien van een ontstoorsetje maar het probleem blijft.

Filmpje.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb ook al diverse speakertjes geprobeerd maar zonder resultaat. Wat enigszins helpt is het volume van de betrokken geluiden reduceren, maar dat is niet de oplossing want dan kan ik deze geluiden amper horen. Ook het omwisselen van de decoder helpt niet de andere decoder geeft het zelfde effect terwijl deze in een andere loc wel goed werkt. Wat ik nog kan bedenken is de condensator?

JohnT

maart 06, 2015, 11:39:24 #1 Last Edit: maart 06, 2015, 11:44:47 by dutchbuilder
Het lijkt wel of de versterker over zijn nek gaat van het volume van de fluit.
de decoder reset ook.
Wat gebeurt er als je alleen het volume van de fluit zachter zet?
Wat is de waarde van de condensator?

Ton
Erare humanum est

Hoi Ton, als ik het volume zachter zet wordt het wel beter maar om dan van het probleem af te zijn moet ik het volume zover dichtdraaien dat de fluit amper hoorbaar is.

Condensator moet ik ff kijken weet ik niet uit mijn hoofd.

JohnT

p.s John McMasters (maakt eigen soundprojecten) adviseert een geheel nieuw geluidproject te installeren met een lager volume. Ik wil en kan dit ook doen maar vind het vreemd dat als je alles standaard hebt dat dit probleem zich dan voordoet en ook alleen bij deze loc. Zet ik de decoder met het zelfde geluid in een andere loc dan is het probleem er niet. Vandaar dat ik dacht dat het met het ontstoren van de motor te maken kon hebben.

JohnT

Hi John,
Zit er in die andere loc ook een andere speaker (met wellicht een andere impedantie)?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


maart 06, 2015, 20:29:02 #5 Last Edit: maart 06, 2015, 20:31:19 by JohnT
Wat anders geprobeerd, de decoder in een andere loc gezet. Daar werkt hij wel goed. Kan niet bedenken wat het probleem kan veroorzaken.

De loc is een Bachmann 4-6-0, de loc toen deze nog goed werkte. De problemen zijn plotseling gekomen.

Ik heb diverse speakertjes geprobeerd dacht dat de speaker was opgeblazen of zo.
Toen een ontstoorsetje  gemonteerd, ik had om ruimte te maken de printplaat van Bman er uit gehaald.

Het is nu dus een motor,ontstoorset, decoder. Zou niet weten wat daar nu mis mee kan zijn.

JohnT

Wat is het verschil tussen de twee locs?
Dat moet het probleem zijn.
Hou er rekening mee dat de decoder een totaal stroom budget heeft van X amp?re.
Als de motor van de ene loc meer stroom trekt dan de andere zou je een probleem kunnen krijgen met de spanningsvoorziening.
Of te wel, dan stort de spanning in tot onder het werkingsniveau van de decoder.
En dat is wat ik hoor.
Heb je al gemeten wat er gebeurt?

Ik zie op het filmpje een component tussen de oranje draad zitten.
Is niet echt duidelijk hoe alles aan gesloten zit.
Wat is dat voor component?
Ziet er uit als een weerstand.

Ton

Erare humanum est

maart 07, 2015, 09:32:31 #7 Last Edit: maart 07, 2015, 09:34:30 by JohnT
Het component is de ontstoorset, het zijn spoeltjes die er uit zien als een weerstand. Plus een condensator.

Maar ik denk dat ik al een spoor van het probleem heb. Gisteren nog de speaker en condensator van de goed werkende loc gebruikt toen was het geluid wel goed.

Denk dat de condensator het probleem geeft.

De speaker en condensator zitten met een stekkertje aan de decoder dus makkelijk uit te wisselen.

JohnT

Nou het probleem is weer opgelost.

Hoe, de soundloader software gaf het probleem.

Je kunt daarin het geluid testen, niet dus. Dit gaf dat geluid met die onderbrekingen bij elke decoder van genoemd type.

Nu heb ik het gewenste geluid met soundlouder in de loc gezet en met decoderpro de zaak verder afgeregeld.

Ben blij dat de decoders het weer doen.

JohnT

Kijk eens aan! Aanhouder wint John! Goed bezig  :D
Groeten Joop, machinist Lelystad.