Gebruik van de magnetische ontkoppelmagneet van Kadee.

Gestart door PeterK, januari 26, 2015, 14:33:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,
Ik heb  voor het koppelen van mijn  schaal 0 rijtuigen Kadee koppelingen type nummer 805 en magmetische ontkoppelaars  type nr 811.

Met de koppelingen heb ik geen problemen meer (Zie ander draadje ), maar het ontkoppelen met de magneet gaat niet.
Deze ligt op zijn ijzeren plaatje tussen de rails en ligt 1 mm hoger dan de rails.
Toch trekt de magneet het armpje aan de koppeling niet weg.
Iemand een idee /
De koppeling ligt op de juiste hoogte ,en komt mss 1a 2mm boven de magneet te hangen.
Iemand een idee?
Is het erg kritisch  mss ?
Vr Gr,
          Peter
Ik bouw in schaal 0.

Het lijkt inderdaad vrij kritisch te komen. Zie onderstaand filmpje voor een aantal tips.

http://youtu.be/6RmKJE3oi4I
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hallo Gerard,
Bedankt voor de film, ik heb hem gezien.
Ik zal alles eens goed nalopen.
Vr Groet,
                  Peter
Ik bouw in schaal 0.

Mooi fimpie Gerard, zeer interessant!
Dat de koppeling precies in het midden van de Car moet komen, snap ik.
Maar dat je met de hand de Car ?n klein beetje naar links duwt, dan gaat tie nie!
Dus dan moet je eigenlijk zo?n magneet altijd in een rechte stuk leggen, toch?
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: American op januari 26, 2015, 15:42:17
Dus dan moet je eigenlijk zo?n magneet altijd in een rechte stuk leggen, toch?

Volgens mij zegt hij dat ook ergens in het filmpje: "they are not to be used in bends, use them on a straight" of zoiets...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Rond 4:05 in het filmpje:

1. magneten moeten precies in het midden liggen
2. de bovenkant van de magneten moet exact even hoog liggen als de top van de rails
3. de rails moeten op de plaats van de magneet exact op schaalbreedte zijn
4. de magneet moet in een recht stuk worden geplaatst (rond 5:00) "Kadee copuleren are not designed to work on curves"
5. de koppelingen moeten op de juiste hoogte worden geplaatst (verschillend per schaal, Kadee heeft mallen per schaal)
6. koppelingen moeten precies in het midden van de car worden gemonteerd

Succes!

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hi Peter,

Misschien is dit draadje ook interesant voor je https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php/topic,277.msg5851.html#msg5851

Ik rij ook O en de ontkoppel magneet van Kadee werken goed maar zoals al aangegevn in berichtje van Gerard moeten ze aan de bovenkant op de gelijke hoogte liggen als de railstaaf. Dit houdt in dat je de bielsen aan de binnenkant van de rails weg moet snijden. Als je geen mal hebt van Kadee om de hoogte van de koppeling af te stellen is de onbelaste hoogte van het magnetisch staafje (dat kromme ding wat er onder hangt) +/- 1mm boven het oppervlakte van de magneet. Waar je ook op moet letten is dat koppelingen soepel bewegen. Zowel in de pocket als de koppeling zelf. Een beetje grafiet maakt ze soepeler. Als de koppeling belast wordt doet hij het ook niet. Truuk is als je trekt eerst over de magneet rijden tot dat de koppeling buiten de magneet valt, dan duwend de koppeling boven de magneet brengen. 99 van de 100 keer gaat het dan goed (Net als in het echt).

Succes
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Wat ik uit de vorige berichten lees is dat het plaatsen van de magneet  behoorlijk kritisch is.
Kan dat ook niet aan het zwakke veld van de toegepaste magneet liggen?
Het je al eens aan neodinium magneten gedacht?
Die hebben een vreselijk sterk veld.

Ton
Erare humanum est

januari 26, 2015, 20:41:18 #8 Last Edit: januari 26, 2015, 20:44:42 by Gerard Wassink
Staat ook filmpjes van op Youtube.
Ze gebruiken er 4, 6 of 8 per ontkoppel plek....

http://youtu.be/fWr6WOlnVGk

http://youtu.be/Zf5RiX4SNS0

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Een bron voor grote plakken neodinium vind je in oude harde schijven.
Die in schijven voor een desktop pc zijn het grootste.
Ze zijn niet rechthoekig maar onder de rails werken zo ook nog.

Ton
Erare humanum est

Hallo,
De ontkoppeling gaat nu goed.
Ik had de ontkoppelmagneet in een flauwe bocht liggen ,waardoor het ontkoppelarmpje  te ver van de rand van de magneet kwam.
Als je het uitrekent  (Voor schaal 0) kom je op max 6,5 mm dat het armpje van de rand van de magneet mag zijn.
Vr Gr,
          Peter
Ik bouw in schaal 0.