Vraagje

Gestart door Joop_L, januari 05, 2015, 18:38:12

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

In het "even voorstellen" topic had ik nog een L - baan, maar dat gaat gereduceerd worden tot  een baan van 60x220 i.v.m inboeten van ruimte voor een desktop pc waarop de kinderen hun werkstukken kunnen maken.

Nu zit ik te dubben over het al dan niet rond kunnen torren met m'n (toekomstige) materieel. Kunnen de loc's, railbussen en railtrucks door R-1 bogen of moet ik het rond rijden maar los laten en gewoon een soort van pendel baan maken?
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Als je 0N30 bedoeld Joop; nee, geen R1 (da's meestal R van 36cm). De Shays en Climaxen vinden minimaal R 45cm fijn. De rest gaat daar ook wel doorheen. Ietsje meer zal altijd beter zijn, maar die ruimte moet je idd hebben.

Ik bedoel idd 0N30 Ronald.

Hmm, dan kan ik m'n huidige baanplannetje deleten en opnieuw beginnen.   ;D
Groeten Joop, machinist Lelystad.


Thanks Martin.

Minimaal 15" maar beter is 18" dus. Ik ga wel een leuk switchbaantje met wat verdwijnpunten maken ;)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Toen ik de lage verdieping van mijn baan ging maken heb ik ge-experimenteert met hoe klein ik een bocht kon maken voordat een lok eruit liep.
Ik zou en ik moest twee keerlussen maken ipv een brug.
Ik kwam uit op minimale bocht van 37.5 cm radius.
Ik heb geen geared lokomotieven (shay , heisler ed) maar mijn 2-6-6-2's en 2-4-4-2 en zelfs de 2-8-0 kunnen het aan.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de 2-6-6-2's licht heb moeten aanpassen.
En de Connie kan ook niet echt rijden maar dat ligt meer aan de tunnels en de breedte van de lok als aan de bochten.
https://www.youtube.com/watch?v=zB_hL4T0YpU

Ton



Erare humanum est

Ik ga wel een leuk rangeerplan maken.  ;)

Leuke filmpjes heb je op YouTube staan Ton. En zag ik het goed dat je 3 banen boven elkaar hebt?
Groeten Joop, machinist Lelystad.

yep.
Bij gebrek aan ruimte, ga je omhoog.
En in mijn geval eerst omhoog en dan omlaag.
Zie website.
www.pe2tr.nl

Ton
Erare humanum est

Site had ik al een paar keer bezocht  ;) Staan de 3 banen met elkaar in verbinding?
Groeten Joop, machinist Lelystad.

nee , te veel hoogte verschil, 40/50cm.
Reken maar uit max. 4% steiging.
De eerste baan, de Rozeburg & Waterway.
De tweede, de bovenste, is de D&RGW, mede omdat die MMI bagger niet op de R&W wilde rijden.
Te scherpe bochten en de rail lag niet vlak genoeg voor de boys.
Het Bachmann spul rijd er zonder problemen op.
De derde laag, onderop, was gewoon omdat het kon.
En ik wilde wat met keerlussen doen.

Ton
Erare humanum est

Omdat de adviezen ter harte werden genomen over de minimale radius over de bogen heb ik vandaag even zitten stoeien in Wintrack.

Op de Site van Candt zag ik dit

Met die layout als voorbeeld voor mijn baantje, heb ik hier en daar er een beetje een eigen draai aan gegeven.
Benieuwd wat jullie er van vinden ;)
Groeten Joop, machinist Lelystad.


Less is more?  ;)

Wat zou je weglaten/ verwijderen Martin?
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Hey Joop,

Wat voor bedrijf had je in gedachten? Iets van Logging of mining.
Dan kan je kijken welke sporen waar naartoe moeten leiden.

Groet,

Coen

Intentie is logging.
Groeten Joop, machinist Lelystad.