SwitchList - Programma als hulpmiddel bij Operations

Gestart door Gerard Wassink, augustus 01, 2014, 16:34:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hi all,

Ik heb een mooi programma ontdekt voor de Mac OS X gebruikers onder ons. De naam van het programma is 'SwitchList'. Deze informatie is met name geschikt voor ge?nteresseerden in operations (op-sessions). Zie deze link: Running an Operating Session with SwitchList.

Hieronder vertel ik er wat meer over.

Algemene informatie
Net als veel van deze programma's moet je er eerst veel in stoppen. Informatie over je layout. Uiteraard je 'rolling stock'.; al je wagons met hun AAR type, Towns, Yards, Industries, Cargo (met producent, ontvanger, aantal wagons per week en in welk AAR type de goederen moeten worden vervoerd).

Via zogeheten 'staging' kun je ook Towns opnemen die niet op je layout te vinden zijn, je kenmerkt die met het type 'offline'. In die offline towns kun je wel aanleverende of ontvangende industries plaatsen. Zodra een wagon met lading dan is afgeleverd op die staging yard, dan wordt hij geacht te zijn afgeleverd bij de industry in die offline Town.

Zodra je een 'session' start, gebeuren er drie dingen:

  • Als eerste wordt iedere freight car die op een spoor bij een leverancier staat gemarkeerd als zijnde 'geladen', zodat hij klaar is om naar de bestemming van de goederen te vertrekken.
  • Als tweede wordt iedere freight car die op een spoor staat bij de bestemmings-industrie voor de goederen gemarkeerd als zijnde 'leeg' en gereed om terug te keren naar de railroad company die de eigenaar van die wagon is -of- naar een industrie om te worden hergebruikt voor een nieuwe lading.
  • Als derde worden de ladingen voor 'vandaag' willekeurig gekozen uit de "Cargos's" die je hebt opgegeven (met x wagons per week) en toegekend aan de beschikbare lege freight cars.

Tot zover allemaal actie 'onder de motorkap'. Maar dan...

Nu printen we een 'switchlist'. Het programma heet niet voor niets zo!

Dan ga je deze switchlist (of werkorder) afwerken, en wanneer je hem dan weer afmeldt in het programma, dan werkt het programma de locaties van alle verplaatste wagons bij. Klaar voor een volgende sessie!


Hulpmiddelen
Het programma biedt een aantal hulpmiddelen (reports), waarvan ik er drie zal bespreken:


Als je ze uitprint en met elkaar vergelijkt zul je zien dat de treinbewegingen zijn verwerkt zoals ik al besproken heb hierboven. Er zit ??n foutje in, ik heb tijdens de sessie een rotte wagon omgewisseld.



Digitale hulpmiddelen
Alsof bovenstaande nog niet mooi genoeg is, ondersteunt het programma ook een webservertje, hetgeen je in staat stelt om op je iPhone of iPad (of wat voor tablet met een browser dan ook) verbinding te maken en (bijvoorbeeld) je switchlist op te halen. Nou da's pas cool!!! Dan hoef je ze voor je Op-Sessies ook niet meer uit te printen!

Ik heb wat screenshots gemaakt van deze manier van werken, genomen van mijn iPad. De afbeeldingen zijn bewust wat aan de kleine kant gehouden, maar ze zijn klikbaar om ze in de volle grootte te kunnen zien:

Hoofdscherm van de appsite:




We klikken door naar het menu:




Dan klikken we op de switchlist voor onze trein van vanmiddag:




Twee wagons opgepikt in de switchlist:




En de switchlist - en dus de trein - is afgewerkt:






Kijk maar eens of je kunt ontdekken welk nummer de rotte wagon heeft! Eeuwige roem is je deel als je mij het juiste nummer geeft!

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop