Weerstand SMD ??

Gestart door Robin87, februari 16, 2014, 17:25:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maar Ton ik heb nergens gezegd dat 1kOhm niet zou kunnen enkel dat ik het dan te fel vind aangezien ik reeds weerstanden heb verwerkt met hogere waardes en die al te fel vind.

Zoals gezegd heeft iemand anders voor mijn wagentje al de LED en weerstanden (33 & 68 kOhm) bij elkaar gezocht. Aangezien ik dat nog te fel vind voor mijn volgende project ben ik in de zelfde range weerstanden gaan zoeken met grotere weerstand.

Voor wat betreft het meten van de weerstand, net als bij V met de grootste waarde op de Multi meter beginnen en dan steeds een stapje lager om een nauwkeurige waarde te krijgen? En de weerstand mag dan aan een kant niet aangesloten zijn en ook geen ander contact zoals met je vingers o.i.d.?

Jeffrey


Hi Jeff,

Dat klopt wat je zegt. Je lichaam (van hand naar hand) heeft een weerstand, dus je kunt er het best voor zorgen dat alleen je meetpennen het te meten object raken. Bij het meten van weerstand mag je op elke willekeurige stand beginnen hoor.

De richtlijn van hoog naar laag is bedoeld voor het meten van spanning. Als je dat andersom doet zou je meter kunnen beschadigen...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

februari 23, 2014, 17:55:12 #32 Last Edit: februari 23, 2014, 17:58:09 by moonlicht
even een voorbeeldje in elkaar geplakt, zal wel niet kloppen naar wat je hebt maar is puur om wat uitleg te geven.
er zit in het voorbeeld R1, R2, R3, LED en een voeding.
ik heb om het lastig te maken R1 en R2 paralel gezet.
als je zoals het hier is afgebeeld kan je geen goede weerstand meten.zeker niet als de voeding ook nog aangesloten is.
je meet n.l. dan ook door de voeding heen!!!!
als je de voeding af koppelt kan je R3 goed meten, R1 en R2 kan je afzonderlijk niet meten, als je over R1 en R2 meet krijg je de waarde die de 2 weerstanden samen nu vormen (dit is bij paralel altijd lager dan de laagste weerstand ,om een beetje idee te geven)

in deze opstelling kan je nu wel de spanning over de LED meten en de spanning over de 3 weerstanden, dit is totaal de voedingsspanning.

wat je met een weerstand meting van je multimeter doet is een spanning op de weerstand zetten en de maat van de stroom die er dan loopt  word door je meter afgebeeld als de weerstand (weer die wet van Ohm) ::)
als je iets zelf vast pakt beinvloed je dus deze meting, alle componenten in een kring geven invloed.
dit kan wel eens lastig zijn , je vergeet soms wel eens een onderdeeltje. >:D

bijna vergeten, als je er nog spanning op heb staan gaat je weerstandmeting ook heel raar doen

hopelijk geeft dit een beetje duidelijkheid.

elektriciteit is een leuk maar soms een lastig fenomeen O0 O:-)

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden