Tutorial: huisjes van foto nabouwen in Sketchup

Gestart door CSX 6400, januari 23, 2014, 17:51:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Citaat van: CSX 6400 op januari 24, 2014, 17:31:09
Nog even een tipje voor puntdaken.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IV47WGAWBESK.docx

Nu moeten jullie het zelf doen.

Paul je kunt misschien beter even de Bullzip printer installeren. Dit is een gratis programmaatje wat zich als printer gedraagt. Je kunt dan alles wat je wilt publiseren in PDF formaat opslaan. Niet iedereen kan docx bestanden openen. PDF bestanden wel, ook als je niet beschikt over Acrobat reader. De meeste browsers kunnen ook PDF-bestanden openen.

En nog even dit.
Melde ik vreemd gedrag van de nieuwste versie, dit gebeurde nu ook in de oudere versie. Met het laden van de afbeelding ging het scherm van Sketchup op zwart. Om dit te verhelpen ga je naar het menu window (in Sketchup niet Windows) en klik op preferences. Zet hardware acceleratie uit.

JohnT

Ik zal eens kijken of ik het in PDF kan aanleveren.

Nog bedankt voor de tip, ook hier wil ie weleens op zwart springen (alleen bij zeer grote bestanden).

Citaat van: JohnT op januari 24, 2014, 19:35:14
Paul je kunt misschien beter even de Bullzip printer installeren. Dit is een gratis programmaatje wat zich als printer gedraagt. Je kunt dan alles wat je wilt publiseren in PDF formaat opslaan. Niet iedereen kan docx bestanden openen. PDF bestanden wel, ook als je niet beschikt over Acrobat reader. De meeste browsers kunnen ook PDF-bestanden openen.

Aan de extensie (.docx) kun je zien dat er een redelijk nieuwe versie van Word is gebruikt. Die kent de mogelijkheid van "Opslaan als..." en dan kiezen voor het PDF formaat.

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


Mooi gedaan John, daar heb jij veel werk inzitten zeg, en ik ben ook blij met deze uitleg zo.



vandaag aan het proberen gegaan.
af en toe krijg ik 1 of 2 vlakken grijs................
ik denk dat ik maar gewoon met een potlood ga werken, sketch is niet mijn ding >:D
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

@Cor: met je muis boven grijs vlak hangen, rechter muisknop en kiezen voor 'vlakken omkeren'. Sketchup is een 3D programma en met wit en grijs geeft hij aan wat de binnen en buitenkant is van een massief iets. Dat doet hij automatisch maar soms gaat ie in de fout (snapt ie het even niet meer zeg maar), dat moet je dan even met de hand corrigeren.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

En als ie in het engels staat is het dus "reverse faces". Voor gewoon huisjes bouwen is het overigens meestal niet zo'n ramp dat de vlakken verkeerd om staan. Zodra je er een texture overeen gooit zie je er niets meer van.
Het is vooral van belang als je vervolgens iets met het 3D model wilt gaan doen. Bij 3D printen kom je bijvoorbeeld in de problemen als de vlakken verkeerd om staan. Het programma kan het model dan niet "masief" zien. (overigens heb het nog nooit geprobeerd). Ook voor animaties (via plugin) is het essentieel dat de vlakken juist staan. (Ik gebruik "proper animation") Anders beweegt het geheel de verkeerde kant op.  :D

Groet,
Paul

vandaag eerst de pro versie er af geschopt en een demo versie op de PC gezet.
deze werkt iets anders en voor mij beter, nu een beetje resultaat wat me bevalt.
Maarten , die tip ga ik straks even proberen.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden