Polar Express (N)

Gestart door Maarten, december 21, 2013, 21:50:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijd om mijn project voor te stellen. Omdat ik geen ruimte heb voor een (vaste) baan houd ik me eigenlijk bezig met het maken van diorama's. Voor de kerst leek het me leuk om een baantje/diorama te bouwen voor rond de kerstboom. Ik ben er in november 2012 aan begonnen en wanneer het af is, geen idee. Kerst 2020 klinkt prima. ;)

Het wordt dus een cirkel met achterwand en fries/lichtbak. De cirkel bestaat uit 3 (macaroni-vormige) segmenten waarvan 1 (de 'hoofdmodule') een uitstulping heeft. Het geheel wordt gebouwd op 4 cm XPS-platen die op een houten framepje worden gelijmd.

De drie segmenten zijn van elkaar gescheiden 'werelden' met ieder een eigen invulling. De hoofdmodule wordt een havendorpje met wat 'speel'-mogelijkheden. Alle 3 krijgen een winter-setting, sowieso de hoofdmodule een avond-/nachtthema, de andere 2 weet ik nog niet.

Nu eerst wat foto's van wat er tot nu toe gebeurd is:


































Dit wordt het baanplan.


In stuk 'B' komt nog een wissel met een werkspoortje dat naar beneden loopt voor wat haven-industrie. Het rode is het hoofdspoor, het cyaan een verhoogd spoor dat alleen op module 3 te zien zal zijn alwaar het over 2 tressle bridges het hoofdspoor zal kruisen (passagierstreintje). Het groen is een pendelspoortje waar een trammetje door mainstreet rijdt.

Elektrisch wordt het DCC (Twincenter bestuurd door iTrain). Een passagierstrein zal zijn dienstregeling rijden, daar tussendoor cross ik zelf met een goederentreintje om de haven op module 1 te bedienen.

Voor dit project zal ik veel gebouwen moeten maken, daar zal ik een apart topic voor maken.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Ben benieuwd hoe het word
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Mooi stuk custom timmerwerk.
Ziet er veelbelovend uit.

Ton
Erare humanum est

Mooi , een N-schaal productie erbij is altijd goed en zo te zien wordt het vakwerk.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Geweldig idee, Maarten.
Hoe kom je daar nu op?
Is een van je beroepen misschien meubelmaker?
Leuk project, ook voor 'n tentoonstelling!
Succes, man.

Hans, liefhebber On30 + H0


Bedankt allemaal!

@Hans: het begon door de ergernis om de herrie-dingen op baterijen die bij mijn schoonouders rondcrosten en de wens om zelf een rondje rond de kerstboom te hebben. Dat is een beetje uit de hand gelopen, een simpel cirkeltje was niet genoeg. ^-^ En voor wat beurzen betreft, daar is aan gedacht. Daarvoor (en om er makkelijk aan te kunnen werken) heb ik een speciale tafel gemaakt:

Bovenfrees op een plank; mega-passer.


In 4 keer zijn we er doorheen.


De buitenrand er af, de buitendiameter van de cirkel is 120 cm.


Met drie poten staat hij altijd stabiel.


Tussenschotten passen.


En dat is ??n.


Gaten voorboren voor de schotten.


Met dit als resultaat.


De dubbele 'bodem' is voor stevigheid, extra hoogte en om de elektronica in kwijt te kunnen.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Petje af, Maarten!
Toch meubelmaker moeten worden!
Hans, liefhebber On30 + H0

Nou, dan zou ik snel op straat staan hoor. Ik kan nog geen 2cm recht zagen.. :-[  In dit geval heb ik de frees het werk laten doen, en zo lang dat niet uit het handje hoeft gaat dat prima. En zo prutsen we maar wat aan. 8)
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Leuk idee en strakke tafel. Ik vraag me alleen af hoe de kerstboom erin verwerkt wordt.

Groet,
Paul

@Paul: de tafel is alleen voor beurzen en om er makkelijk aan te kunnen werken. Tijdens kerst komt ie plat op de grond met de voet van de boom in het midden.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express