USA modellen op Fleischmann Profi Rails

Gestart door wersitime, juni 11, 2012, 13:17:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juni 11, 2012, 13:17:48 Last Edit: juni 27, 2012, 17:39:05 by Janbouli
In het oude forum had ik een topic gestart over welke USA modellen er op profi rails konden rijden. Dat topic zit op slot dus ga ik hier verder.

Aangezien ik ongeveer 150 meter profirails heb liggen was overschakelen naar een voor USA geschikte rails geen optie. Maar ik heb een Amerikaans gedeelte op mijn baan en wil daar ook wat USA modellen laten rijden aangezien ik hier toch ook wel een passie voor heb ontwikkeld. Een Trix Big Boy had ik al en die rijdt prima. In mijn zoektocht heb ik bij Conrad een Mehano EMD SD40 van Boston & Maine gevonden. Dit model kost een paar tientjes en ik mocht er dus niets van verwachten. Het model ziet er erg plastic uit maar rijdt goed op profirails na aanpassing van de flensafstand. Omdat het er erg plastic uit ziet ben ik het model gaan pimpen. Ik heb verlichte nummerschilden gemaakt en een dubbele schijnwerper met led's. De raamkozijnen heb ik zwart gemaakt en heb een schutplaat toegevoegd. Hier zal later een baanruimer op worden gemonteerd. Alle 12 wielen zijn aangedreven maar het model heeft geen antislipbandjes. Om die reden ga ik er nog een bestellen zodat ze in tweespan toch mijn lange goederentreinen over de 2,5 % stijging kunnen helpen. De aandrijving is erg goedkoop uitgevoerd en voldoet goed maar is niet geschikt om dagenlang rondjes te rijden denk ik want alles is plastic. Maar goed een alternatief is er nog niet.

Ik heb als bijlage foto's toegevoegd van voor het pimpen en tijdens het pimpen want er moet nog meer gebeuren, o.a. de hekjes, zijruiten en baanruimer.

Al met al kan ik nu toch wat Amerikaans laten rijden op de baan.

Mocht iemand nog andere modellen weten welke op profirails kunnen rijden dan hou ik mij aanbevolen.

Groeten,
Henny

Ik heb jarenlang amerikaans gereden op Fleischmann en Roco rails.
No problem at all!
Ik had diesels van Athern, van die modellen die je zelf moest afmaken en spuiten.
Oersterk!! Je had wel een flinke trafo nodig.
Zo sterk zelfs dat ik de koppelingen aan stukken trok.
Ton
Erare humanum est

Athearn is mij door de dealer afgeraden vanwege dat deze niet probleemloos op profi rijden. Had je wel profirails of was het soms de normale fleischmann rails.

juni 11, 2012, 15:20:42 #3 Last Edit: juni 11, 2012, 15:22:21 by Gerard Wassink
Hi Henny,

Wat voor rails is profi rails? Is dat code 100, dan geen probleem dunkt me. Is het code 83? dan ook geen enkel probleem, dat heb ik hier ook liggen (mix van roco geoline en Tillig H0 Elite).

Of verschillen bijvoorbeeld de wissels erg van standaard?

HTH,

Gerard

[edit]

PS: ben je je er van bewust dat je website er in Safari niet uitziet?

[/edit]
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

juni 11, 2012, 15:43:32 #4 Last Edit: juni 11, 2012, 20:41:17 by wersitime
Profi rails is code 100. Toch heeft Kaarst mij afgeraden om hier met USA merken op te gaan rijden gezien het aantal klachten van klanten welke dit geprobeerd hebben. Het zijn vooral de puntstukken en de radius van de wissels. De rails zelf is geen probleem. Overigens ga ik steeds meer over op slanke wissels, dit geeft ook minder problemen.

Wat betreft mijn website, bedankt voor de tip, ik wist dit niet maar ik gebruik nog een oude Frontpage en was eigenlijk niet van plan hier nog in te investeren. Kan beter naar de baan gaan he  ;D

P.S.: Heb toch eens Safari geinstalleerd en volgens mij is het toch in orde gekomen.

Groeten,
Henny

Hi,

In mijn Safari (5.1.7 op MacBook Pro met Lion OSX) nog niet...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

OK. Helaas is de Windows versie dus anders. Hier stond eerst het menu in het midden maar nu is alles goed.

Jouw versie kan ik helaas niet testen.

Groeten,
Henny

Citaat van: wersitime op juni 11, 2012, 14:40:49
Athearn is mij door de dealer afgeraden vanwege dat deze niet probleemloos op profi rijden. Had je wel profirails of was het soms de normale fleischmann rails.

Normale.
Ton
Erare humanum est

Het probleem is het puntstuk van de wissel. Deze is te diep en te breed en hierdoor wippen ze er telkens uit. De oplossing is simpel, gewoon op het stukje nep-rails tegenover het puntstuk een stukje transparant plastic (kafje brochure) plakken. Hierdoor trek je de wielen een klein beetje uit het puntstuk vandaan en gaat het wel goed.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Net zoals Gino al aan geeft: stockrail opdikken en ook diepte van het hartstuk voor een deel opvullen met
strip van styreen.
Om het helemaal perfect te kunnen doen zou je ook de NMRA mal kunnen aanschaffen voor de controle.
Succes,
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

december 15, 2012, 13:15:57 #10 Last Edit: december 15, 2012, 13:30:26 by wersitime
We zijn weer een hele poos verder en in de tussentijd ben ik naarstig op zoek geweest naar een oplossing om Amerikaanse treinen te laten rijden op mijn Fleischmann Profirails, ja misschien toch het US virus opgelopen. Via een vriend heb ik een paar modellen kunnen laten rijden op mijn baan. Hierbij bleek dat de Athearn zo slecht nog niet reed, andere merken gaven meer problemen zoals, kortsluiting op de puntstukken, of ontsporen op wissels. Athearn ontspoort niet, rijdt goed op de rails en slanke wissels, alleen kruiswissels en normale wissels daar zakt hij iets in het puntstuk. Maar dat was hier al opgemerkt hoe dit is op te lossen. Ik heb nu de Athearn Union Pacific Gas Turbine "Veranda" aangeschaft en deze rijdt behoorlijk goed ondanks zijn 4 draaistellen, zie filmpje. Hier heb ik een Zimo Sounddecoder ingebouwd en verder voorzien van de nodige led's, zoals nummerverlichting, Ditch lights, Mars light, Headlight, Cab light en sluitlicht. Overigens is het Mars light in het filmpje nog niet juist geprogrammeerd, hij staat hier nog op Double strobe. Ondertussen heb ik van de Mehano SD40 de plastic hekjes vervangen door metalen en het model voorzien van led's en opnieuw gespoten in de Conrail kleuren, zie foto. Ook is er nu een baanruimer gemonteerd. Inmiddels rijden er toch al 4 Amerikanen rond nu.


http://youtu.be/uOvNZoIQrLI



Groeten,
Henny