Max z'n Timesaver

Gestart door Max Roodveldt, november 02, 2013, 00:00:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mijn nieuwste treinbaan in jaren is een versie van John Allen's Timesaver.


Origineel in het San Diego Model Railroad Museum.

Geboren uit noodzaak: ik ben bezig met het programmeren van een virtuele versie (www.fszwever.nl) en heb daar problemen mee. Misschien niet echt problemen maar meer dat de werking van het een en ander me niet altijd duidelijk is.

In de Model Railroader van november 1972 legt John het een en ander uit - maar ik ben bang dat ik hier en daar wat traag van begrip ben want er staan wat dingen in die ik niet echt snap.

Helaas gaat navragen niet meer - John is 41 jaar geleden overleden - en vragen aan oud gebruikers leveren nog al wisselende antwoorden op. Op het internet zijn vele gebruikers maar ook daar voor geldt dat die onduidelijkheden leiden tot verschillende interpretaties waaraan ik ook twijfel. Gaande weg is ook het aantal regels steeds groter geworden.

Dus terug naar het begin en kijken of ik de antwoorden zelf kan vinden:


Huidige stand van zaken.

Zelfbouw wissels is een stap te ver. Met Anyrail en Peco Streamline Code 75 blijkt het mogelijk een layout te ontwerpen die voldoet aan de oorspronkelijke - belangrijke - maatvoering.

Rollend materieel is geen punt - eBay staat er vol mee. Locs van Bachmann en wagons van Tichy Train zijn een begin (en biedt me de gelegenheid al die Athearns te kopen die ik de eerste keer gemist heb...).

Voeding bouw ik zelf - mijn soldeerbout doet 't nog.

Stand: het werkt - maar nog niet zo goed als ik me heb voorgesteld.

  • De voeding moet nog geoptimaliseerd worden.

  • Koppelingen - Kadees #148. Koppelen slecht - of niet - in bochten.

Dus is hier de eerste vraag: heeft iemand ervaring met Sergent koppelingen?

Wordt vervolgd...  :)

Op zo'n baantje heb je echt geen probleem met de 148, heb alleen die op m'n 0n30 en geen enkele rechte lijn..

Hoi,

Als je iets met timesavers of inglenooks wilt dan is http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/index.html verplichte kost. Hierin worden beide puzzels uitgebreid uitgelegd en toegelicht.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style