Bachmann H0 3t climax

Gestart door DJdutch, september 16, 2013, 17:00:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: easthouselumber op september 17, 2013, 19:39:46
afkorting LM2 staat voor lokmaus 2 als je dit bedoeld.

groet,
Jaap

Ik bedoel, Wat is, K-slow" en "I-slow?

Maar ik zal er verder over ophouden, vervuild dit topic alleen maar.

JohnT

hey John, dit topic was eigenlijk al gestart met een andere vraag maar kreeg een hele andere draai.

Ik heb een ESU decoder, en dit is wat de gebruiksaanwijzing zegt over K en I slow

11.1.1. Parameters voor de meest gebruikte motoren.

In tabel 14 vindt u een lijst met de correcte instellingen voor de meest voorkomende motoren. Wat de ontbrekende motoren betreft, hetzij de standaardinstellingen geven goede resultaten, hetzij wij hebben nog geen ervaring met die motoren.
Voer de passende waarden in en laat de loc rijden voor een test.

11.1.2. Aanpassing aan andere motoren. 'Finetuning'.

Wat de tolerantie betreft, motoren op de markt verschillen veel van elkaar, zelfs motoren van hetzelde type. Daarom is het mogelijk met LokPilot decoders de lastregeling aan de motor aan te passen met de CV's 53, 54 en 55. Indien u met de bovenvermelde waarden niet tevreden bent, kunt u deze optimaliseren.
Speciaal bij het langzaam rijden (rijstap 1) biedt LokPilot V4.0 de mogelijkheid om de lastregeling met CV 52 te wijzigen. Zo kunnen stoten vermeden worden zelfs bij extreem langzaam rijden.
Ten eerste moet u zich ervan vergewissen dat er geen condensatoren meer aanwezig zijn tussen de motoraansluitingen en de massa. Het anker mag niet vervuild zijn en de transmissie moet gladjes draaien. De wielcontacten en de sleper moeten ook schoon zijn en een perfect contact hebben.

11.1.2.1. Parameter 'K'.

Parameter 'K' van de lastregeling wordt in CV 54 opgeslagen. Deze bepaalt de sterkte van de regeling. Hoe groter deze waarde, des te sterker regelt de decoder de motor wanneer het toerental moet aangepast worden.
Parameter 'K' moet aangepast worden wanneer de loc stootsgewijs rijdt bij de lagere of gemiddelde rijstappen.
Verlaag de waarde van CV 54 van ongeveer 5 en test dan of het rijgedrag in orde is. Herhaal deze stappen totdat de loc bij rijstap 1 gladjes rijdt.

11.1.2.2. Parameter 'I'.

Parameter 'I' van de lastregeling wordt in CV 55 opgeslagen en deelt aan de decoder mee informatie over de inertie van de motor. Motoren met een grote inertie zijn natuurlijk trager dan kleine motoren of klokankermotoren.
Verander parameter 'I' als de loc na stilstand of juist ervoor nog een sprong maakt of bij een snelheidsbereik (meestal een lagere 1/3) sprongen maakt of onregelmatig rijdt.
Verhoog de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met bijna geen of weinig inertie gebruikt.
Verlaag de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met een grote inertie gebruikt.
Probeer opnieuw en herhaal de procedure totdat u met het resultaat tevreden bent.

11.1.2.3. Regelingsreferentie.

In CV53 wordt de zogenaamde regelingsreferentiespanning opgeslagen. Hier moet de geleverde back-EMF spanning van de motor bij maximum toerental opgeslagen worden. Afhankelijk van de spoorspanning en de effici?ntie van de motor moet deze parameter aangepast worden.
Indien de loc zijn maximale snelheid al bij ? van de rijregelaar bereikt en in het laatste kwart niet meer optrekt, dan hoeft u de waarde in CV 53 te verminderen. Verlaag de waarde met 5-8 en test het resultaat. Herhaal de procedure totdat de loc zijn maximale snelheid bereikt bij volledig gedraaide regelaar.

11.1.2.4. Parameter 'K slow'.

In LokPilot V4.0 werd een nieuwe CV bijgevoegd : CV 52, deze CV bepaalt apart de sterkte van de regeling voor een zeer trage circulatie bij rijstap 1. Indien u niet tevreden bent met de rijeigenschappen als de loc start of langzaam rijdt en terwijl alles bij gemiddelde en hoge stappen klopt, dan hoeft u de waarde van CV 52 in te stellen ongeveer 5-10 hoger dan CV 54.
DJ

@ John:
K-slow is de parameter in CV 54 dat de hardheid van de motorregeling instelt; hoe groter de waarde des te sterker regelt het de motor.
I- slow is de parameter in CV 55 dat de traagheid van de motor regelt als er vliegwiel ingebouwd is of een grote motordoorsnede dan moet de waarde verlaagd worden om het effect te verminderen.

Groet,
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Zie dat DJ al antwoord had gegeven, dus mijn antwoord is overbodig.

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Hey Jaap, dat is het antwoord van een leek he ;) maar heb me er een beetje in zitten verdiepen en de gebruiksaanwijzing van zowel de decoder als van de LM2 doorgenomen nu heb ik CV 56 op 0 gezet omdat ESU aangaf dat als er geluiden zijn die op mechanische klachten lijken (dit ook meestal zijn) maar in sommige gevallen zou dit helpen.

Nu vraag ik me dus af of de motor met de CV's 52-53-54-55 nog steeds is te finetunen of heb ik dit nu weggeschreven door 56 op 0 te zetten.
Ik kan 56 ook niet meer op 255 zetten om dit allemaal uit te proberen doordat de LM2 maar tot 99 Gaat
DJ

En dat laatste is niet waar, je moet even zoeken (ik heb geen beschrijving denk ik) maar je kunt dat omzeilen volgens mij zodat je wel 3 cijfers kunt schrijven.

@ DJ: antwoord van een leek he.....ik denk al bezig te zijn met digitaal toen jij nog met je pamper liep :-)
Via google kun je natuurlijk ook veel informatie terug halen maar Jan vroeg alleen waar de afkortingen voor stonden vandaar mijn korte beschrijving.
Spreek je wel op de smalspoordagen.

Groet, Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

 Jaap, dat is dus precies wat ik bedoelde ik ben een leek.
Ben gisteren voor het eerst bezig geweest met programmeren en dankzij jullie ben ik al een stukje verder.

Ronald ik heb het nog niet kunnen vinden in de handleiding hoe je meer dan 2 cijfers kan invoeren.
Ik heb ook decoders van Lenz en ik zag dat sommige CV's zijn onderverdeeld in ( bit )  bijv CV 29 is onderverdeeld in 7 bit om rijrichting stappen etc in te stellen.
Ga ik dan gewoon naar CV 29 dan f4 om deze te selecteren en dan bijv 5 voor vijfde bit weer f4 om te selecteren en dan de gewenste waarde gevolgd door P om te programmeren ? dat is dan mijn logica, ik kon hierover niets in de beschrijving van de LM2 vinden.
DJ

september 18, 2013, 19:15:40 #23 Last Edit: september 18, 2013, 19:17:38 by JohnT
CitaatK-slow" en "I-slow

Bedankt voor het antwoord het is dus een ESU ding. Bij Digitrax noemen ze dit BEMF, Back Electro-Motive Force.

JohnT