Roco locmuis 2

Gestart door robboxxx, mei 30, 2012, 18:14:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik wil op mijn te bouwen baan "digitaal" gaan. Hoogst waarschijnlijk ga ik 1 of 2 (maximaal een loc of 5) van Blackstone H0N3 gebruiken. Deze zijn met DCC uitgerust als ik het goed heb begrepen.

Mijn vraag is: kan ik deze laten rijden op het Roco systeem met locmuizen. Wat ik ervan weet bevalt me wel en ook de prijs (voor een instapper) valt mee.

Rijden zal wel lukken maar programmeren is een ander verhaal lokmuis levert te weinig power door die reden kan je veel decoders van andere merken dan roco niet programmeren

Ah oke. Iemand een alternatief? Ik zoek iets met een "handheld" en betaalbaar. De wissels en zo, worden handbediend. Dus ik zoek iets om alleen een paar Locs mee aan te sturen.

Digitrax zephyr met een losse rijregelaar. Maar daar kan Gerard je beter een antwoord op geven..

mei 31, 2012, 07:56:52 #4 Last Edit: mei 31, 2012, 08:12:17 by Gerard Wassink
De Digitrax Zephyr (DCS51) is een prima centrale:

Maar ook deze heeft onvoldoende vermogen om alle decoders te programmeren. In feite ben ik nog geen centrale tegengekomen die dat wel uit zichzelf kan.

Daarom zijn er "programming track boosters". Hieronder een paar voorbeelden:
- Powerpax DCC Programming booster (deze gebruik ik zelf en ben ik tevreden over, temt alle decoders, tot nu toe)

- PTB-100 Programming track booster van Soundtraxx

Verder, vanuit financieel oogpunt is de roco centrale een logische keuze die door veel mensen wordt gemaakt, zeker in Europa. Maar vergeet niet dat die centrale NIET in staat is om je decoders uit te lezen. Dat is een groot nadeel.

Ik ben ook begonnen met een Roco startset, maar om bovenstaande redenen ben in overgestapt. Mijn huidige centrale is een Uhlenbrock Intellibox II en die bevalt erg goed:

De reden hiervoor is dat deze bak voldoende spanning / vermogen heeft om ook mijn Roco wissels met onderaandrijving aan te sturen vanuit de DCC spanning. Sinds ik Amerikaans rij heb ik ook een DCS51 (zie boven) aangeschaft, die biedt die spanning / dat vermogen niet. Dus die staat nog te wachten totdat al mijn Roco wissels zijn vervangen en ik alle wissels met externe (goedkopere) spanning aanstuur.

Mijn programming track "hangt" aan de Powerpax booster, die weer is gekoppeld aan een Digitrax PR3:

Deze PR3 maakt het mogelijk om het programmeertrack apart van de main aan de computer te koppelen zodat de baan door rijdt terwijl ik decoders aan het africhten ben.

YMMV,

Gerard Wassink
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik heb de locmaus gebruikt en deze werkte prima. Inderdaad deze had problemen met het programmeren van bepaalde decoders. Maar omdat ik met geluid-decoders van ESU werkt(te) had ik mijzelf een lokprogrammer van ESU aangeschaft. Hiermee kon ik wel de decoders die ik heb ESU,Bachmann,Soundtraxx en Tams programmeren.

Uitlezen van cv-waardes kan inderdaad niet maar wat boeit het welke waarde een cv heeft als je deze toch wilt wijzigen?

JohnT

Rob,

Voor rijden is de DCS51 gecombineert met de UT4 (de losse handregelaar) een goede combinatie. Bijkomend voordeel is dat deze Amerikaanse centrale een lagere DCC spanning (15V) dan de roco-centrale (minimaal 18V) op de baan zet. Zeker voor de Blackstone modellen en de gebruikte decoders is dit niet onbelangrijk. Tsunami's houden niet zo van die hoge spanningen.

Digitrax spullen kan je gewoon in Nederland bestellen via http://www.inexspoor.nl

Voor het programmeren e.d. kan je het beste een SPROG II nemen. Dit is een klein kastje waarmee je via het programma JMRI (gratis) de meeste decoders kunt uitlezen en programmeren. Ook kan je met JMRI de gemaakte instellingen opslaan en bij problemen dus ook eenvoudig terugzetten. Ook de SPROG kan je sinds kort gewoon in Nederland bestellen en wel bij http://www.dccdecoderservice.nl

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het de DCS51 met losse regelaar gaat worden.

Digitrax is een goede keuze voor je Blackstones, zelf rijd ik er tot volle tevredenheid mee.
Programmeren met de Sprog II maar ook met mijn oude Intellibox is de Tsunami goed te programmeren.
Daarbij komt dat de Digitrax ook al je functies van de Tsunami ondersteunt.

Een andere vraag is of je met je HOn3 een vaste baan aan het bouwen bent of misschien wilt aansluiten bij onze modulegroep.

Jaap

Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.