Lostcreek RR in On30

Gestart door johnlostcreek, augustus 05, 2013, 01:16:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

augustus 05, 2013, 01:16:47 Last Edit: december 13, 2013, 00:50:00 by johnlostcreek
Hi Allemaal.

Nu ik de radius weet van mijn rc auto in 1 op 48  kon ik het niet laten om alvast wat tekeningen te gaan maken voor mijn aanstaande baantje in On30.
Het wordt een baantje om mee op shows te gaan staan . Iets wat ik al heel lang mis.
De basis opzet is. Rc auto en treintje. Ja wat kan je daar allemaal mee.
Het liefst wil ik zo een compact mogelijk baantje maken, is wel een beetje mijn ding.

Wat is de bedoeling van mijn baantje:
Vroeger van Otto Schouwstra geleerd: zorg dat er wat te zien is. Maak je spoorwegbedrijf. Als je met je trein(en) rijdt laat zien dat je een plan hebt. Een treintje maar doelloos te laten rijden trekt geen mensen en maakt het voor jezelf ook vervelend want er is niets te doen.
Daarna ben ik begonnen met mijn Lostcreek baan. De opzet was: een Mijn waar geladen kon worden en de cars moesten ook weer geleegd worden. Dat gebeurde ergens achter de baan. Als ik op een show stond leek het wel werk want er moest wat gebeuren. De mensen bleven er wel voor staan,
Op mijn coldcreek baantje had ik hetzelfde. Rangeer terrein aan de ene kant en een spoortje naar boven naar de mijn.
Helaas was de ruimte te smal om daar een werkende mijn te maken maar het rangeer terrein werkte wel heel goed op de shows.
Aankomende trein met wat cars: alle cars werden op zijn plek gezet en de cars die er stonden stonden weer achter de trein om te vertrekken.

Ja hoe ga ik nu weer zoiets maken. Een baantje waar wat te zien is.
Mijn eerste idee was : Een treintje komt eraan rijden en stort de ore in de orebin. Er staat een vrachtwagen te wachten die de lading over kan nemen door onder de ore bin te gaan staan en de ore bin wordt gelost in de vrachtwagen. Vrachtwagen rijd weg, treintje rijd weg en het feest kan weer opnieuw beginnen. Achter de collissen wordt de vrachtwagen leeggegooid ( in een bakkie) en de orecars worden weer gevuld met het zelfde (bakkie) Leuk toch. Altijd wat te doen.


01 by johnlostcreek, on Flickr


nu vind ik dit idee wel een beetje te simpel. De bak wordt dan 120 x 50 cm (kan niet dieper want anders krijg ik hem niet van mijn zolder af)
De hoogte kan trouwens max 70 cm zijn.
Dus een wissel erbij om wat afwisseling te krijgen in het aanbod van treinenverkeer is ook wel leuk.
Een wissel: spoortje naar beneden toe . Een porter met een boxcar die kan lossen bij het overslag gebouw (naast de orebin) Leuke bijkomstig is dat het spoor door de weg kan lopen .


02 by johnlostcreek, on Flickr


probleem is wel. Ik dacht de radius van de vrachtwagen is 11 cm maar is dus 16 cm
Ik wilde kleiner  (naar 75 cm breed) dus weer een nieuw concept.


03 by johnlostcreek, on Flickr


Dus back to basic. De kunst van het weglaten. Maar ik ben er nog niet over uit. Een mine  waar de cars en de auto in gelost kan worden spreek mij ook wel aan. Ik denk dus 2 bakken van 75 cm.

Ik ga maar weer naar de tekentafel net zolang dat het plan naar mijn zin is.

tot zover

John LC







   
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Ziet er weer veel belovend uit, maar je bent altijd met een mijnbaantje bezig zijn er geen andere grondstoffen of goederen waarop je het thema kunt baseren? Ik begrijp dat je iets zoekt wat werkt op de baan en iets om te laten zien het is dan ook zomaar een idee wat bij mij opkomt.

Houtpulp, graan, boomstammetjes mogelijk suikerriet?

JohnT

Ach ik vindt dat mining toch wel een leuk thema...ben benieuwd naar een verdere uitwerking..

Hi John,
Weer een geweldig plan, maar ik had ook niet anders van je verwacht.
Ik ben toch blij, dat je weer aan een nieuw baantje gaat beginnen.
Maar je hebt al veel On30 verkocht, heb je daar geen spijt van?
Hans, liefhebber On30 + H0

Heb veel on30 spul verkocht maar heb nog genoeg over om een baantje van te maken.

gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hi John,
Wat voor rails ga je gebruiken?
Dus dit wordt iets voor de Porter?
Leuk man, On30, toch?
Dat formaat 120x50, dat gaat precies (zolder)?
En de koof en zo, breekt je die dan af?
Hans, liefhebber On30 + H0

Hi Hans,

Bak van 120 lang, 50 diep en 70 hoog
kan precies naar beneden van de zolder.
Gaat ??n geheel worden. Geen losse onderdelen eraan.
Dat werkt niet vind ik.

John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hi Hans,

De Porter ga ik weer gebruiken.
Alleen is de geluids decoder er mee gestopt.
Heb al contact gehad voor reparatie.

De rails wil ik zelf gaan spijkeren net zoals de wissel(s)
die ik zelf ga maken.

Was al weer aan het tekenen geslagen en ik denk om kwijt te willen hoe ik het wil hebben
het wel 2 bakken gaan worden van 75 lang.

John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

2 Bakken!
Ja, dat gaat veel meer mogelijkheden geven.
Ik vind ook: alles vast, koof en achtergrond, gewoon een vast bak (2 voor jou).
Ik heb ook voor 1 vaste bak van 120x60 cm. gekozen.
Alles vast erop, koof etc.
Ik krijg zo'n bak natuurlijk NOOIT in mijn autootje!
Er komt best wel het een en ander bij: rondloop (2 bakken van 50x85 cm. + 1 bak van 25x201,5 cm).
Koffers met materiaal, doek rondom de baan en nog een hele hoop andere spullen.
En niet te vergeten: de koffie vooral voor Jan (koffieleut, de gehele dag).
Maar dat geeft niet want Rail betaald het vervoer.
OKE, ik zie weer uit naar jouw nieuwe creatie!
Heel veel succes!
Hans, liefhebber On30 + H0


augustus 06, 2013, 22:14:08 #10 Last Edit: augustus 06, 2013, 22:16:16 by johnlostcreek
Citaat van: J J H S op augustus 06, 2013, 20:00:41
En zo iets?

Ik moet de tekening verder uitwerken. Heb te maken me de boogstraal van de auto en de wissel kan niet kleiner dan 1 op 4
En ik wil een groot bos op de baan en om nu de mijn in het bos te zetten weet ik nog niet.
Als hij aan de zijkant komt is ie beter te zien. Maar ik zal je idee zeker overwegen .

Vindt het wel handig om verschillende tekeningen te maken net zolang dat ik het resultaat heb wat ik wil.
Dan zal er nog een proefbaantje gemaakt worden of alles wel is uit te voeren en dan de bouw.
Ik ben er nog zeker niet.

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

augustus 25, 2013, 19:23:45 #11 Last Edit: augustus 25, 2013, 19:40:16 by johnlostcreek
Weer even aan het freubelen geweest en een nieuw ontwerp bedacht.
2 bakken van 50 x 100 cm naast elkaar dan krijg ik 100 x 100 cm.

Het rechter spoor loopt hoog en zorgt dat de vracht in de orebin komt.
Het linker spoor ligt laag en daar rijd ook een treintje op die de orebin leegt
Grijs zijn de wegen en de auto kan ook onder de orebin om een graantje mee te pikken.

Het gebouwtje in de bocht links is een gas station.
Ja de auto rijd niet op water.

groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hi John,
Leuk ontwerp!
En dat zonder 1 wissel?
Je houdt toch van 'n beetje rangeren en zo.....
Maar ook met dit ontwerp kun jij goed uit je voeten, dacht ik.
Zit weer van alles in om te fabriceren.
Ik blijf je met belangstelling volgen.
Heel veel succes!
Hans, liefhebber On30 + H0

Zoek de zeven verschillen en kleur de plaatjes, ik zie wel een wissel, of ben ik scheel!!

Ton
Erare humanum est

Hi Ton,

Klopt. Er ligt een wissel bij de laad plaats aan de rechterkant bij de orebin

groeten John LC

www.lostcreek.nl