Lostcreek RR in On30

Gestart door johnlostcreek, augustus 05, 2013, 01:16:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mooi werk John, zo'n kort wisseltje. Ook een mooie oplossing: die scharnierpennentjes aan de wisseltong.
Alleen die schroefjes in de stelbiels, blijven die niet altijd zichtbaar op deze manier?

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Mooie beschrijving, nog wel een vraagje. Het pennetje waarop de wisseltongen draaien zit nu los in een pijpje? Wipt dat niet omhoog?

Verder voor de montage van de wisseltongen op de stelbalk gebruik ik raillasjes.

Ik verwijder hiervoor de uiteinde van het raillasje zodat ik alleen het profiel over hou. Dit profiel zaag ik door met een figuurzaag zodat ik er twee heb. Deze profielen soldeer ik op de stelbalk en schuif er de wisseltongen in.

JohnT

Poul,

inderdaad zijn de schroefjes te zien op deze manier. Zal ze een likje verf geven dan vallen ze denk ik niet meer op.

John

Het pennetje zit aan de onderkant met een moertje vast dus wipt zeker niet omhoog.
Goed idee van de rail las maar dat gaat toch te veel wringen bij zo een korte wissel.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Valt wel mee hoor er je kunt de railschoen eerst nog wat opruimen door deze eerst over een stukje rail te schuiven.

JohnT

Je kunt nog altijd de tongen met 'n heeeel dun draadje aan de onderkant vastzetten tegen het eventueel omhoog wippen!
Hans, liefhebber On30 + H0

Maar weer eens een kleine update van mijn kant.

Hier is nog te zien hoe ik de plaatjes voor de wisseltongen maak:

Plaatje messing zwart maken en de plaatjes op uitgetekend en gaatjes van 1 mm geboord voor de schroefjes






Plaatjes op maat geknipt






En op maat gevijld






Sleufje aan de onderkant van de wisseltong gevijld ter dikte van het plaatje en vastgesoldeerd






En zie hier het resultaat





Een oud dun printplaatje gebruikt om stelbielzen te maken. Normaal printplaat vind ik wat te dik.
En we doen zo ook nog wat aan Recycling






De printbanen eraf gevijld, gaatjes erin geboord,  en klaar.






De tweede wissel is inmiddels ook gemaakt en de wissels   getest met een truckje en dat werkt ok.






Ook een wisselsteller in elkaar gefreubeld.  De  lange pen (boven) gaat door het plaatje heen naar de stelbiels en aan het andere pennetje komt de servo. Kan zo mooi heen en weer schuiven.






Van een stukje aluminium hoeklijn een beugel voor de servo gemaakt.






En zo komt het geheel eruit te zien. Moet nog wel even 2 schakelaartjes monteren om het puntstuk om te polen




Daarna even aan het proberen geweest hoe de servo-s te bedienen zijn.
Dit moet ik even doen voordat ik de servo-s vast monteer  en de uitslag kan gaan bepalen.

Heb 2 Uhlenbrock  servo decoders en een roco multimouse.

Was er al achter dat de wisselnummers voor de  adressen wat opschoven. 

Bij deze combinatie.
WisselServo 1 word wissel nr 5.
Wisselsevo  2 word wissel  nr 6 etc.

Kwam erachter dat de servo  1, wissel nr 5 is 
2, is nu 7  -  3 is nu 9   en nr 4 is nu 9  Weet nog niet of ik dat opvolgend kan krijgen

Ook  eens kijken hoe ik de tweede servo decoder zo kan krijgen dat die hogere nrs gaan krijgen opvolgend aan de eerste servo decoder.
Dus decoder 2 l
Servo 1 moet worden wissel 11
Servo 2 moet worden wissel 13  etc

Iemand een idee ??
groeten John LC

www.lostcreek.nl

mei 03, 2014, 09:37:37 #156 Last Edit: mei 03, 2014, 09:41:42 by JohnT
Mooie uitleg John. Over de servo's en de Multimaus. Ik had het zelfde probleem. Ik gebruik Digitrax om mijn baan te besturen. Maar nu het volgende.

Ik heb servodecoders van Digirails was een voordelig setje van decoder en vier servo's. Allemaal prima maar....

Je kunt deze servo's op de baan afstellen met je centrale zoals in de handleiding staat beschreven echter moet je dan locadres 9999 gebruiken en dat pikt Digitrax niet, deze gaat maar tot 9989! Dus kon ik de servo's met Digitrax niet afstellen?

Toen mijn Multimaus gepakt (heb ik op reserve) en hiermee de servo's afgesteld dit gaat dan heel goed met de knop van de rij-regelaar stel je precies de posities van de tongen in. Toen weer op Digitrax aangesloten maar toen werkten de wissels niet meer juist door die verschuiving in adressen door de Multimaus.

Kortom de procedure is nu voor mij, servo's afstellen met de Multimaus en daarna weer met Digitrax het echte adres geven.

Je kunt nummers opvolgend krijgen door de volgende vier wisseladressen met het eerst volgende adres te beginnen.

Ik ben zelf begonnen met het eerste wisseladres 5 te geven De decoder zorgt voor de opvolgende adressen, 6,7 en 8. Een nieuwe serie wissels begin ik dan met adres 9. De decoder geeft de opvolgende adressen 10,11 en 12.

JohnT

Goeie uitleg JohnT.
De wissels zijn mooi John.
'n Beetje hetzelfde idee als van Jan van Remmerden, zo met die tongen.
Het werkt ook zeer goed.
Goed, ieder doet het op zijn eigen manier, toch?
Hans, liefhebber On30 + H0

Hi Hans,

Inderdaad iedereen doet het op zijn eigen manier. Is maar goed ook anders krijgen we allemaal dezelfde baantjes.


John T.

Bedankt voor de reactie

Hoe werkt dat John . Daar kan ik niets over terug vinden in de manuel van de multimous
(met de knop van de rij-regelaar stel je precies de posities van de tongen in.)

En hoe heb je de eerste wisseladres 5  gegeven
Dat krijg ik ook niet voor elkaar



groeten John LC

www.lostcreek.nl

Mooi werkverslag van je wissels John. Wel een priegelwerk, maar met een mooi resultaat. :)

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Citaat van: johnlostcreek op mei 03, 2014, 13:59:44


John T.

Bedankt voor de reactie

Hoe werkt dat John . Daar kan ik niets over terug vinden in de manuel van de multimous
(met de knop van de rij-regelaar stel je precies de posities van de tongen in.)

En hoe heb je de eerste wisseladres 5  gegeven
Dat krijg ik ook niet voor elkaar

Ik heb het over de Digirails wisseldecoder. Maar de meeste werken zoals ik heb uitgelegd voor wat betreft het adres.

Instellen adres.
Zet de centrale op het adres van het eerste wissel in de reeks van vier (in mijn geval dus 5). Druk op de decoder de programmeerknop in (Digirails dus). Stel het wissel (omzetten wisseltongen) en het adres is vastgelegd in de decoder. De overige drie adressen, 6,7, en 8 worden door de decoder aangevuld.

Instellen slag met de Roco Multimaus.
Zet de Multimaus op locadres 9999.
Activeer in de wisselstand het wissel wat je wilt instellen, invoeren wisseladres.
Ga terug naar de rijregelaarstand die nog steeds op 9999 staat.
Activeer de programmeerknop op de decoder.
De servo van het geselecteerde wissel gaat naar de middenstand.
Draai met de regelknop op de Multimaus de wisseltong in de gewenste eerste stand. Bevestig deze stand met F1.
Draai vervolgens met de regelknop op de Multimaus de tongen in de tweede stand. Bevestig met F2. Druk weer op de programmeerknop op de decoder en het instellen van de slag is klaar. Je kunt nog twee standen opgeven maar dat is voor wissels niet nodig. Deze standen worden meer gebruikt bij seinarmen. Nogmaals dit geld voor Digirails decoders.

ESU wisseldecoders werken ongeveer net zo alleen doe je dan alles met twee (drie?) knopjes op de decoder. Nadeel van dit systeem vind ik dat je bij wissel 1 begint en dan door moet tot wissel 4 tot je alles hebt ingesteld. Je kunt dus niet zeggen nu ga ik wissel 3 instellen je moet altijd bij de eerste beginnen. Dit kan met  Digirails wel. Verder vind ik het wel makkelijk dat je met de knop van de rijregelaar de stand kan instellen. Zit ook weer een maar aan want bij Digitraxt kun je adres 9999 niet gebruiken. Daarom stel ik de wissels eerst met de Multimaus (zij hebben dan het verkeerde adres 5=9 etc) en verander daarna het adres voor Digitrax.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

JohnT

Hi John,

Reuze bedankt. Ik ga hier even mee stoeien
groeten John LC

www.lostcreek.nl


Hi John,

Ik heb nog 2 uhlenbrock servo decoders. Komt aardig overeen qua afstelling met de digirails die jij hebt.
In de beschrijving staat hoe hij handmatig is in te stellen.
Maar omdat jij aangaf dat de afstelling ook met de multimous kon vond ik wel interresant.
Voorals het afstellen van de uitslag met de multimous
Dat zijn dingen die ik niet in de handleiding van de multinous terug kan vinden
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hoi John dat staat er ook niet in. Deze manier van afstellen is alleen mogelijk met Digirails decoders. En normaal gesproken met elke DCC rijregelaar, behalve Digitrax omdat die adres 9999 niet toestaat.

JohnT