Lostcreek RR in On30

Gestart door johnlostcreek, augustus 05, 2013, 01:16:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toch wel fijn he John, dat bouwen?
Je bent weer lekker op gang gekomen.
Prima!
En heel veel succes verder en we blijven jouw project met veel belangstelling volgen.
Hans, liefhebber On30 + H0

Inderdaad Hans. Ik heb de smaak weer flink te pakken.
Weer lekker om bezig te zijn.
groeten John LC

www.lostcreek.nl


Dat begint weer "smoel" te krijge. Mooie opstelling.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Het kleed mooi aan John: met ie bomen. Geeft een goed sfeertje.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Hi poul,

Staat inderdaad aardig zo de bomen. Maar ze moeten beter gerangschikt worden en ik zal mooiere bomen gaan maken.





Kleine update bielzen leggen

Ik ben begonnen met het leggen van de bielzen. om te beginnen de wisselbielzen op de plankjes van de wissels
Voordeel zo kan ik de wissels op mijn werkbank erop maken inclusief de aandrijving.
De pootjes worden vastgeschroefd onder aan de baan, als de wissel en aandrijving er op/aan zit





En hier mooi in het landschap verzonken. De reden dat de bielzen er eerst moeten komen (en de railstaven) omdat het uitgaande spoor naar de achterkant van een tunnel wordt voorzien.
Dus dat stuk zal ik in ieder geval in orde moeten maken voordat ik de tunnel aan kan brengenen de heuvel/berg verder kan afwerken.








Voor het leggen van de bielzen heb ik eerst een mal gemaakt.
Strookje multiplex met stukjes karton voor de afstand tussen de bielzen die lager zijn dan de bielzen.
De middenlijn van de bielzen er op afgetekend.
Strookje triplex aan de achterkant om de bielzen er tegen aan te schuiven en de bielzen erin gedaan.




Streepjes op de bielzen voor het midden te bepalen bij het leggen





Plakbandje erop (hiervoor gebruik ik het ouderwetse plakband dan is het goed in de bochten te leggen)




Zo kan je als je heel veel bielzen moet leggen een hele reeks maken en aan de kant plakken, klaar voor gebruik :o





Waar de bielzen komen insmeren met houtlijm.





Bielzen erop.





Gewichten erop en laten drogen.








Inmiddels ook bezig met de zijkanten aan te brengen zodat ik de bielzen door kan leggen op de overgangen.
Ik heb gebruik gemaakt van de pennen die ik van Jaap heb gekregen





Mannetje aan de ene bak 2x





Vrouwtje aan de andere kant 2x





En de bakken even aan elkaar gepast. Past perfect.  Als dat maar geen kleine bakjes brengt  :-[
Nu kan ik de bielzen verder leggen bij de overgang van de bakken.
Omdat het spoor in de overgang naar het opstel spoor nogal een aardig hoek heeft,   ga ik dit stuk voorzien van een stuk printplaat waar ik de bielzen uitfrees en waar ik de bielzen op soldeer. Op het inkomende opstelspoor doe ik hetzelfde. Zo lopen de rails altijd goed aansluitend naar elkaar toe.





Inmiddels ligt de bak weer op zijn plekje en het paste ook weer precies d.m.v. de pennen. Heb de bakken ook nog met 3 bouten vastgezet.

Volgende keer meer  ^-^ ^-^
groeten John LC

www.lostcreek.nl


inderdaad, word een echt porterbaantje  :)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Wel allemaal heel erg precies, John!
Zo in de bergen komt dat toch niet zo nauw?
De bielzen waren niet allemaal even recht en zo.
Hans, liefhebber On30 + H0

Misschien wat precies Hans maar de basis is wel belangrijk.
De bielzen worden nog behandeld zodat ze er minder mooi en recht uit gaan zien.
Maar vooral met dit soort 'toch wat kleine bochten" is het wel belangrijk netjes te werken zodat de railstaven er
goed op komen.
Omdat ik ook de hoogte in ga met het spoor is netjes werken zeker belangrijk om later goed te kunnen rijden.
Nu heb ik gelukkig een goede Porter die hellingen goed aankan maar ik blijf erbij . Netjes gelegd spoor brengt later nooit problemen met zich mee.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Natuurlijk, netjes leggen.
Maar dat wil toch niet zeggen dat zo'n bos/berg baantjes 'n beetje hobbel de bobbel is?
Kan eigenlijk niet zo strak liggen met al die obstakels!
Hans, liefhebber On30 + H0

Hi hans

Het spoor loopt waar het lopen kan.
Wat bedoel je met opstakels.

De kunst is en dat probeer ik na te maken een baantje waar het spoor met het landschap mee loopt.
Eigenlijk zou je eerst een landschap moeten maken (dat was er eerst) en daarna een spoor in plannen.
Dan krijg je zeker het mooiste resultaat, maar dat is niet mogelijk.
Daarom is het belangrijk om van te voren goed te plannen. En er goed over na te denken wat je wil. Waarom loopt een spoor op de manier waarop hij loopt
Als er een rots in de weg zit ga je erom heen als het mogelijk is want het kost meer moeite om een rots te verwijderen dan het spoor eromheen te laten lopen.

Op onderstaande foto is te zien als je het spoor weg denkt.
Aan de scheiding van de bovenste bak zouden het rotsen kunnen zijn. Daar moet omheen gereden worden.
Op de andere bak zijn het niet zoveel rotsen anders zouden ze nooit een uitgraving kunnen doen om plaats vrij te maken voor de Mijn
Je kan ook zien dat het landschap van achteren naar voren afloopt. Een eventuele afgraving maken om het spoor zo te lopen zoals hij loopt heeft ook weer te maken met dat er een gedeelte was waar dit mogelijk was. Namelijk op de rand. Dit moet ik ook gaan uitbeelden. op die plaats geen rotsen maar een heuvel. Dat moet je ook weer laten uitkomen in het landschap. Dus laten zien dat het is af gegraven. Hier en daar komen steunbalken om de boel niet te laten instorten.
Vandaar dat mijn "berg"in het midden nog niet defenitief is. ik zal hem moeten aanpassen naar de werkelijkheid. Waar rots en waar grond.
En zo bouw ik het op. Dat het er uit gaat zien alsof het echt is.

Het blijft een kwestie van  ontwerpen naar de werkelijkheid. Hoe is het in het echt.
En vroeger gooiden ze de bielzen ook niet neer van"het ligt er dus goed"  Er moest geld verdiend worden dus ze dachten er ook wel over na dat het goed moest zijn. ook precies en nauwkeurig.

Dus een spoor maar met een kronkel te laten lopen waar totaal geen reden voor is , is niet relevant aan de werkelijkheid.
En zo ben ik bezig  ::)
.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hallo John,

Het is een goed overdachte baanopbouw. Het ziet er naar uit dat het echt mooi gaat worden. Ik denk dat wat Hans bedoeld betreffende het niet zo precies hoeven liggen van de bielzen, dat ze qua hoogte wel precies zouden moeten liggen, goed vlak dus, maar ten opzichten van elkaar qua afstand mogen afwijken en soms ook wel wat scheef mogen liggen; de middelpunten van de bielzen hoeven niet perse een kaarsrechte lijn te vormen.
Ik denk dat in die tijd, bij dat soort spoortjes, de bielzen ook niet altijd precies even lang waren.

Ik zag dat je de wissels op een apart plankje met twee blokjes eronder hebt gemaakt en die dan van onderen aan de baan wordt geschroefd. Wat ik me nu afvraag is: hoe bepaal je nu exact de juiste hoogte, zodat de railstaven precies tegenover elkaar komen te liggen?

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

januari 26, 2014, 11:31:22 #88 Last Edit: januari 26, 2014, 12:02:46 by johnlostcreek
hi Poul,

Dat is waar. wat dat betreft had ik de bielzen iets meer scheef kunnen leggen, maar ik zie ook foto`s van banen waar het spoor netjes ligt.
ook door het bos heen. Dus het kan allebei,
De bielzen worden nog wel bijgewerkt dus dat zal al een heel ander beeld gaan geven.

groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: johnlostcreek op januari 26, 2014, 00:43:02
Inmiddels ook bezig met de zijkanten aan te brengen zodat ik de bielzen door kan leggen op de overgangen.
Ik heb gebruik gemaakt van de pennen die ik van Jaap heb gekregen


Super mooie oplossing! Had ik dat maar eerder gezien, ik heb het met deuvels gedaan die aan 1 kant vastgelijmd zitten. Werkt ook maar is minder sjiek. ;D
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express