digitale treinenclub harderwijk gaat ook Amerikaans

Gestart door Frankc, juni 10, 2013, 20:03:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DTH in harderwijk is pas opgericht, bouwen nu een HO baan, voorbeeld Hoorn - Medemblik (stoom) en baanvak Hoorn - Enkhuizen modern met bovenleiding
Wij hebben nu 7 leden en hopen spoedig op meer leden.
Bijeenkomsten op woensdagmiddag en woensdagavond.
Hebben eigen ruimte van 90 m2 op het bedrijventerrein in Harderwijk
In de kleine ruimte wordt bovengenoemde baan gebouwd, in grote ruimte van 8,45 mtr  x 4,09/3,20 mtr
willen wij een Amerikaanse HO baan realiseren.
De voorlopige voorkeuren zijn: fifties, californi?, Santa Fee, Southern Pacific, mainline en branchline
In boek Modelling the '50s van model railroader leuke baan gevonden met onderwerp Southern Pacific Los Angeles Division, die baan is 12 x 19 feet, past uitstekend, mag langer worden.
Maar alternatief kan ook, wij denken aan rondlopende mainline, en verhoogde Branchline.
Bij rondlopend hebben wij de grote ophaalbrug van Walther nodig ivm deur, is die nog te krijgen?
20 wissels/engelse wissels Rocoline code 83 hebben wij, worden aangevuld met flexrails code 83
Grote set van Bachman hebben wij besteld met 2 santa fee loks en commander van Bachmann, de rails gebruiken wij niet.
Grote draaischijf Fleischmann ook aanwezig
verder nog HOe baantje van Roco
Van 13/7 tot 28/7 ben ik zelf op vakantie, wil dan het forum niet bezoeken
iedereen kan op woensdag eens vrijblijvend komen kijken, stuur dan even een mailtje
thuis NL baan digitaal
Lid van DTH (digitale treinenclub harderwijk)
bouwen aan NL baan Hoorn Medemblik en beginnen met Amerikaanse baan

Citaat van: Frankc op juni 10, 2013, 20:03:28

Bij rondlopend hebben wij de grote ophaalbrug van Walther nodig ivm deur, is die nog te krijgen?


Nee, helaas... uit productie.

Jammer dat het zo ver weg is, had er wel oren naar om ook in club verband wat te gaan doen.

Succes met een mooi initiatief Frank.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dag Frank,

Hebben jullie het FREMO module concept overwogen? Mede-forumlid Gino Damen kan je er alles over vertellen!

Voordeel is dat de baan (voor een deel) demontabel en transportabel kan zijn, je als club met grotere treffens kunt deelnemen, en dat de leden 'hun' modules thuis kunnen bouwen / vervolmaken...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Goed idee om de baan met fremo modules op te bouwen, wat zijn de specificaties?
voorlopig niet van plan aan evenementen mee te doen

behalve de genoemde banen heb wij een LGB baan Amerikaans onder het plafond van het gehele pand lopen

frank cornelisse - harderwijk
thuis NL baan digitaal
Lid van DTH (digitale treinenclub harderwijk)
bouwen aan NL baan Hoorn Medemblik en beginnen met Amerikaanse baan

Dag Frank,

Op de website van Gino staat dit PDF document. Daarin staan de specs. Je zult zien dat je tussen de kopschotten eigenlijk mag doen wat je maar wilt, zolang deze kopschotten maar de juiste maten hebben, zodat je kunt aansluiten, zowel mechanisch als elektronisch en elektrisch.

Twee voorbeelden van een op-sessie van DutchDivision:

- Filmpje een
- Filmpje twee

Succes!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

hallo gerard
bedankt voor je bericht, een baan zoals op filmpje 1 heb ik voor ogen
Fremo ga ik bespreken met de andere leden.
mogen rocoline wissels niet op een amerikaanse fremo baan, is toch code 83?
groetjes
frank
thuis NL baan digitaal
Lid van DTH (digitale treinenclub harderwijk)
bouwen aan NL baan Hoorn Medemblik en beginnen met Amerikaanse baan

Als je naar het ontwerp van US banen gaat kijken zul je merken dat er zelden met de Europese geometrie wordt gewerkt. Of het nu precies code 83 moet zijn herinner ik me niet, Gino weet daar wel het een en ander van.

De bochten zijn - ook in verband met het materieel - vaak veel ruimer dan die welke wij gewend zijn. Veel diesel loc's (mijn favorieten) hebben drie-assige draaistellen en de koppelingen zitten niet op de draaistellen, maar aan de loc- en wagon-bak zelf.

Op mijn baan heb ik Roco Geoline wissel liggen, en als ik wissels met de bochten tegen elkaar aan leg gaan de langere wagens uit de rails. Een recht tussenstukje is nodig om dat te voorkomen.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hoi,

Het feit dat rocoline niet gebruikt mag worden heeft niks met de geometrie te maken maar alles met de betrouwbaarheid. De hartstukken van deze wissels zijn namelijk niet RP-25 geschikt. Gebruik je ze wel dan heb je om de haverklap ontsporingen in de wissels.

Zelf gebruik ik Peco 75, niet Amerikaans qua geometrie maar goed beschikbaar en met wat trucjes goed genoeg. Uiteraard is code 83 mooier, maar 75 is ook goed.

Code 100 (peco) mag alleen gebruiken in je yards. Op de baan kan je die eigenlijk alleen gebruiken als je een mailine van de PRR gaat nabouwen. Zij gebruikt hele zware rails op hun hoofdlijnen.

Andere merken zoals Walthers en Atlas kan je ook gebruiken, echter die moet je vaak in Amerika bestellen en dan is Peco 83 / 75 al snel goedkoper. Een ander voordeel van Peco is dat deze rails mechanisch gezien heel stabiel is. Dus de kans dat je daarmee problemen krijgt is gering.

Voor de wisselbediening zou ik kiezen voor stang bediening. Dit is goedkoop, eenvoudig te repareren en je hebt geen spanning nodig om een wisselmotor om te kunnen zetten (je mag geen spanning van de rijstroom aftappen!).

Mocht je overigens interesse hebben in het concept dan kan je contact met me opnemen om (alleen of met een delegatie) eens op een rijdag/weekend te komen kijken en mee te doen.

Gino
Coordinator Fremo US
Southern - Serving the South - Fremo-style