Uitwisselbaarheid rails/locs

Gestart door abadegroot, maart 20, 2013, 13:34:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,
Wie heeft er ervaring om met Kato, Bachmann, Atlas locs en wagens op Fleischman N scale rails te rijden.
Hoor graag de ervaringen.

Volgens mij gaat het wel maar eigenlijk moet je met Amerikaans N op Atlas of Peco gaan rijden. Veel mooier, veel beter, rijdt mooier. Fl* is dan eigenlijk gewoon troep (sorry, maar het is geen mooie rail...)

Wanneer stel je je trouwens even voor? Dat zijn we zo gewend hier :) ;)

Wat is je idee over Kato rails ?

Kwalitatief schijnbaar goed, maar vindt je het nou echt mooi? Het zal zeker bedrijfszeker zijn, als je daar voor gaat is het geen verkeerde keuze.

Hoi Ad,
Als je toch opnieuw met Amerikaans wil beginnen, dan zou ik ook gelijk voor nieuwe rails gaan. Peco code 55 is een betaalbare en mooie rail met redelijk wat mogelijkheden voor N.
Ik neem aan dat je Kato makkelijker kan krijgen in Thailand?
Jeroen

Hallo Ad,

Als ex N-spoorder geef ik Jeroen gelijk. PECO code 55 is the right choice als je gaat voor natuurgetrouwheid.

En off-topic : welkom in dit forum

Fredy Coenen
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific

Peco code 55 is in N een prima keuze, overigens is Atlas code 55 ook prima. Bij de laatste is het wel van belang dat je niet met materieel voor de millenium wisseling gaat rijden of beter gezegd met grote wielflenzen. Verder is het de vraag in hoeverre je gebruik wilt maken van flex rails die je zelf op maat maakt b.v. of dat je liever werkt met kant-en-klaar rails die je makkelijk in- en uit elkaar kunt schuiven. Denk dat Kato Unitrack dan best solide is.
Lars-NYC-Erik

Fan of lightning stripes and noodles

De discussie Kato of Atlas/Peco code 55 is op nScale.net altijd heftig.

Mijn persoonlijke mening.

Als je voor makkelijk , solide gaat dan Kato, echter dan ondanks dat het "ballast"  heeft toch een laagje ballast aanbrengen. Kato is vooral voor de Japanse markt ontwikkeld , veelal geen vaste layout maar rails op een tafel of op de vloer leggen en rijden maar.

Peco , makkelijk verkrijgbaar in Nederland, heeft flex rail en is niet duur en kan overweg met pizza cutters, niet echt mooi als zijnde amerikaans , de bielzen liggen te ver uit elkaar en zijn te groot.

Atlas code 55, samen met Micro Engineering het mooist, Atlas is niet duur, heeft meer wissel formaten dan Peco en ziet er gewoon goed uit. Nadelen, geen pizzacutters , wagons moet je met lage flens wielen uitrusten als ze dat nog niet zijn , en het grootste tijdelijke nadeel , de beschikbaarheid , Atlas heeft grote problemen gehad om een nieuwe fabriek te vinden toen Bachmann de grote fabriek overnam waar o.a. Atlas gemaakt werd, daardoor zijn er al een tijd slechts sporadisch wissels te vinden , flex track is er sinds kort weer voorradig en de wissels zouden in alle maten in April/Mei weer voorradig moeten zijn.

Tja ik gebruik Atlas , en zou liever wachten dan later spijt krijgen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Hallo,
Eerst iedereen bedankt voor zijn mening/ input.
Even wat reakties, hier in Thailand is bijna niets te krijgen 1/2 winkels in Bangkok met geen voorraad en dan is het verschrikkelijk duur.
Voor de mensen hier is deze hobby als ze er al van weten natuurlijk onbetaalbaar ( minimaal dagloon ongeveer 8 ?).
Het makkelijkst bestel ik Kato in Japan en de Usa, Peco is wat moeilijker en zou ik uit Engeland moeten laten komen.
Heb hier ook in de gaten gekregen datik met de vochtigheid en warmte rekening moet houden, koolborstels van mijn Fleischman locs moet ik regelmatig vervangen.
Zelf had ik in eerste gedachte aan Kato gedacht en had een startdoos uit Japan laten komen.
Zoals door jullie opgemerkt lekker stevig en ik denk als ik het ballast bed wat bewerk er toch wel een aardig resultaat kan ontstaan. Heb ik met mijn Fleischman railbedding ook gedaan en dat ziet er toch goed uit. Onder de bedding eerst nog een dunne kurk strip gelegd.
Leuk deze overwegingen.
Met warme groet,  Ad.


Hallo, Ik had een ander draadje op dit Forum gevonden waar men ook niet enthousiast was met USA materiaal op Fleischmann N scale rails te rijden.
Ik heb nu 2 locs een Atlas H16_44 Santa Fe 3007    (korte loc) deze rijdt redelijk over mijn Fleischmann baan maar Ik heb nu ook een Kato Ge AC4400cw UP loc (langere loc) en die heeft problemen met enkele wissels en kruisingen zelfs somige bochten is een probleem, sus een frustratie om mee te rijden.

Met gr. Ad.

De geometrie van de 'standaard' europese merken wissels is niet berekend op drie-assige draaistellen en de grotere lengte van de US locs. Daar heb je echt wat slankere wissels voor nodig. Ik merk het in H0 ook, de Roco Geoline wissels hebben een hoek van maar liefst 22,5 graad, combineer dat met een tegenbocht en je hebt een recept voor ontsporen. De langere loc's en wagens kan ik niet op het eerste spoor naast de mainline laten komen...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Wat dat betreft had ik het makkelijker toen ik overstapte.... Ik had M?rklin, dus was min of meer genoodzaakt om nieuwe rails te kopen. Wel in H0 en daar is mijn keuze op Peco #83 gevallen.
Jeroen