Stockcar 0n3

Gestart door Frits, juli 19, 2021, 17:42:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juli 19, 2021, 17:42:47 Last Edit: juli 19, 2021, 19:06:02 by Frits
Na een flinke tijd tekenen en printen lijkt mijn stockcar zover te zijn dat ik hem kan gaan monteren.
Met deze hoop onderdelen moet het lukken. Op de foto ontbreken nog de 8 spiraalveertjes die in de draaistellen horen. 
Die dingen springen vaak alle kanten op en kun je maar beter direct uit het zakje in het draaistel plaatsen.
Als ik zo de boel eens tel kom ik toch op een kleine honderd onderdelen, waarvan de 4 stalen assen, de 8 lagerbussen, 8 spiraalveren en de 14 tekstplaatjes niet geprint zijn. Die laatste zijn wel geprint, maar niet in 3D.



Als hij klaar is meld ik mij weer.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Hallo Henk.

Met al deze onderdelen moet het wel lukken om een stockcar te bouwen maar een boxcar gaat echt niet lukken maar een zeurpiet die daar op let!
Het ziet er verder wel mooi strak uit en knap dat dat zo geprint kan worden, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Als je deze zijkanten van losse houtjes of Styreen moet maken, nou, dan ben je wel even bezig hoor!
Succes met de montage!

Groeten van René.

juli 19, 2021, 19:05:07 #2 Last Edit: juli 19, 2021, 19:06:51 by Frits
Je hebt het juist. Het moet wel een stockcar zijn. Al die kieren dat is natuurlijk voor die dieren. Ik heb mij op het verkeerde been laten zetten omdat de voorbeeld foto bij de boxcar serie stond. Maar geen nood ik kan er ook wel vee in zetten dat boven op de bergweide mag grazen.
De boxcar komt later wel.

Frits
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Jullie zullen denken dat ik wel erg lang over zo'n leuk bouwpakket doe. Het mooie weer is echter de boosdoener.
Ons huis heeft ook onderhoud nodig en daardoor gaat mijn tijd deze week helemaal op aan schuren, plamuren en schilderen. Oud huis hè.
Tevens heb ik een grote lichtkoepel in het dak gerenoveerd. De bovenschaal moest er af om alle tochtstrip te vervangen en de bevestigingen die los zaten te verbeteren.
Deze week ben ik al twee maal naar de bouwmarkt gefietst. Fietsen is beter voor het milieu en mij dan autorijden. 
Aangezien ik niet meer zo piep ben is het accutje rap leeg en moet vader even gaan zitten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

juli 26, 2021, 11:56:44 #5 Last Edit: augustus 06, 2021, 07:35:14 by Frits
Het leuke van zelf bouwen is dat je ook alles wat niet fijn werkt kunt verbeteren. Gewoon opnieuw tekenen, slicen en printen.
Zo had ik grote moeite om de lagerbusjes in de zijkant van het draaistel te plaatsen. Ze pasten wel, maar ze haakten op de rand van het gat en als ik er dan te hard op drukte gingen ze plat. Nu heb ik een 'zoekkantje' aan dat gat geprint en kan ik ze er zo inzetten.

Foto1:

Ook de remmen konden beter. Ten eerste nog iets verder van het wiel af en niet met twee dunne pennen, maar een dikkere bevestigd. Die dunne pennen braken te snel af. Dus door er een sleufgat van te maken, werd het allemaal veel steviger.
Zo leer ik telkens weer iets er bij.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


juli 27, 2021, 17:52:17 #7 Last Edit: juli 28, 2021, 09:19:42 by JohnT
Nu mijn stockcar begint te vorderen, leek het mij ook wel leuk als er 'stock', in mijn geval horses, in staat.
Dus ik ben nu even druk met het fokken van paarden. Wat een gedoe om die beesten uit het support te krijgen. Ja, ja, ik weet wat je zeggen wil. Waarom gebruik je die idex printer daar niet voor?
Ten eerste zijn het maar twee onbelangrijke paarden, waarvan je straks alleen hun hoofden ziet in de deuropening.
Ten tweede heb ik nog steeds geen 'duur' PVA besteld, omdat ik dat lastig goed droog kan bewaren.

Toch even een plaatje van de wagon en de paarden. Die zwarte nummer twee is even bij de dierenarts in behandeling, want hij had 'au' aan een pootje. :laugh:

Foto 1 van 1:

Later volgen er nog meer beelden, eerst even verder bouwen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Eigenlijk had ik beter een nieuw exemplaar kunnen printen, want dat gebroken pootje geneest hier slecht. Het moest opnieuw gebroken worden want het zat raar onder dat paard. Bij paarden die een poot breken is het ook meestal meteen het einde. Maar eigenwijs als ik ben, ga ik toch proberen het euvel te repareren. Anders ga ik het beest ondersteboven printen, dus meteen met zijn pootjes omhoog.
Dood is ie toch. :grin:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Goed gedaan Frits.
Hans, liefhebber On30 + H0

Heb je dit al eens gelezen?
http://www.drhs315.org/blog/?page_id=3816

Ton
Erare humanum est

Zo, dus mijn ruim 100 jaar oude voorbeeld staat nog in een museum. Grappig te lezen dat ze toen geen tekeningen hadden en dus maar raak bouwden. Die stockcar werd buiten het 'veeseizoen' dus gewoon gebruikt voor andere transporten.
Mijn wagon is helemaal getekend en in delen mechanisch gebouwd door de printer. De eindmontage moet ik nog altijd met de hand doen. Ik zou van mijn tekening meerdere exemplaren kunnen bouwen, maar ik maak er slechts een. Mijn hoeveelheid paarden is erg beperkt en de afstand die ze moeten afleggen een lachertje vergeleken bij het grote voorbeeld in het ruige wilde Westen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Gooi de car in de productie, maak het compleet en wie weet!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

juli 28, 2021, 17:01:48 #14 Last Edit: juli 29, 2021, 08:31:43 by JohnT
Hans dit is het prototype en het eindprodukt. Waarom zou ik er meer maken?

Zoals ik eerder beloofde hier nog wat foto's van mijn 26 FT stockcar in de schaal 0n3 (1:48)

foto 1:

foto 2:

Geen zorgen. De deur zit vast en het paard kan er niet uit. :cheesy:

foto 3:

Op de laatste foto kun je zien hoe klein je nog kunt printen. De traptreden zijn geprint hoor, geen nietjes. De gaten in de kopse kant van de zijwand zijn erg ruim, maar het zelfde maat gat in de kopwand werd veel kleiner. De wanden zijn liggend geprint.
De geprinte as (0,8 mm) rechts is de handrem en die is op drie plaatsen gelagerd in apart geprinte zwarte lagers waarmee hij aan de wagon vast gelijmd zit. Ook het handwiel boven op het dak is een geprint wiel.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.