Mijn Porter lookalike

Gestart door Frits, april 06, 2021, 10:50:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dat zijn ze John. De buitenkant mag dan veel verschillen, van binnen zijn ze op de essentiële punten identiek. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mijn voorkeur gaat uit naar de wood cab.
Hans, liefhebber On30 + H0

mei 24, 2021, 09:06:29 #47 Last Edit: juni 05, 2021, 19:22:38 by Frits
Nog altijd heb ik niet alle belangrijke componenten in huis, maar toch een tussenstand van de tekening. Een doorsnede dit maal.



Vooral bij de accu's, de twee grote blokken in het midden in de watertank, is het erg van belang om de juiste maat te weten. Daar is verdomd weinig ruimte en ze moeten er wel in passen. Boven die twee accu's ligt de microcontroller, de Arduino print, die alles straks moet regelen en besturen. Het kleinere printje daar weer boven is de RF transmitter.
In de rookkast zie je de linker rookgenerator die de stoomfluit bediend. Er is ook een rechter rookgenerator die de rook onder de loc voor zijn rekening neemt via de fake luchtpomp bij rechter cilinder. Een derde rookgenerator zit in de schoorsteen en zorgt voor 'de rook'. Om dat allemaal een beetje synchroon met de omwentelingen van de as te houden, is er op de achteras een opto-coupler geplaatst die eenmaal per omwenteling een puls levert aan de Arduino controller.
Het blauwe blok onder de accu is de motor met een worm die het tandwiel op de voorste as aandrijft. De koppelstang brengt dan de achterste as in beweging om alle vier de wielen aan te drijven. Onder de motor is de loodbak die het zwaartepunt omlaag brengt en de adhesie moet vergroten. Ook de luchtketel onder de achterkant wordt met lood gevuld om de zelfde reden.
Achter in het machinistenhuis staan 3 micromotoren verstopt in de kolenbunker, die respectievelijk de stoker, de machinist en en de bel laten bewegen. De luidspreker heeft een plekje gevonden onder het dak. De schuine goot in de achterwand  stelt de kolenbunker voor.
Ik zei al eerder, er zit een heel wat spul in zo'n klein locomotiefje. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nou, nou en dat allemaal in 'n Porter!!!
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Tot nu toe een knap resultaat.
Hans, liefhebber On30 + H0

mei 24, 2021, 11:55:38 #49 Last Edit: mei 24, 2021, 20:38:41 by JohnT
Hier nog een close-up van wat spullen die er in gaan komen.



Die dikke led rechts van 8 mm met een wat gebogen voorzijde wordt straks de headlight voorop de ketel.
In het midden de hoofdmotor (10x10x20 mm) die 'de kar moet gaan trekken'.
Onder de gekochte worm komt een Delrin (gekocht) tandwiel met 22 tanden. Diam. 20 mm
Van het micro motortje met zijn planetaire reductiebak (zwart) wordt verwacht dat het de stoker heen en weer beweegt.
Twee andere van die zelfde micro motoren doen de machinist en de bel.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Eindelijk vandaag een paar Lipo accu's  binnen gekregen, zodat ik die maten in de Porter kan verifiëren.
Op 3 april besteld en nu pas hier bezorgd. En ik maar   
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.