Wielen voor 0n3

Gestart door Frits, april 08, 2021, 11:59:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

april 08, 2021, 11:59:11 Last Edit: april 08, 2021, 12:03:31 by Frits
Omdat mijn printers  , terwijl ik teken aan mijn Porter lookalike heb ik tussendoor even een wieltje voor mijn wagons ontworpen.

De wielschijf.


De wielband.


Het complete getekende wiel. Asgat is 2 mm, diameter van het wiel is 12 mm, de dikte is 2,85 mm.


En dit maken de printers er van:


De schijf doe ik op de 0,4 nozzle. De band print ik met mijn Genius met de 0,2 mm nozzle.
De foto kan beter, maar ik had geen zin om mijn statief neer te zetten. 
Ik ga de printers aan de productie zetten, dan kan ik weer rustig tekenen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
kijk eens naar het NMRA Standard RP25 profiel dat wij allemaal gebruiken. en niet het pizza/cookie cutter profiel.

Ton
Erare humanum est

Ik weet niet wat jij het pizza cookie cutter profiel noemt Ton, maar mijn wiel ziet er en profiel zo uit.



Of het 100% aan de NMRA norm voldoet kan ik je niet garanderen, maar dat hinderde volgens jou bij 0n3 niet, als het er maar op leek.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Zo ziet het er een stuk beter uit als op de foto.
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ooit gezegd heb over de wielen , kan ook een Rutte moment zijn.

Ton
Erare humanum est

Het ging niet specifiek over wielen, maar je gebruikte de onderstaande woorden om aan te gegeven dat het bij smalspoor niet zo nauwkeurig hoefde te zijn.

Citaat van: dutchbuilder op januari 02, 2021, 21:55:13
0n30 word ook wel "the poor mans narrow gauge" genoemd.
Het voordeel van deze schaal is dat je niet zo kritisch hoeft te zijn maar als het echt nodig is wel.
Je kan het niet zo gek bedenken of het is in het echt al eens gedaan.

Ton

Maar ik kan mij voorstellen dat de tekening en de foto je een andere indruk gaven dan de werkelijkheid. Een kritisch oog wordt altijd gewaardeerd hoor.
Overigens vandaag nog een hoop gedonder met mijn grote printer, maar dat ga ik morgen wel bekijken. Dus tekenen en printen is ook geen ideale combinatie.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ja dat gaat over de look van een model.
de wielen zijn bij mij meestal RP25 profiel.
Als ik Fleischmann profiel zou gebruiken dan worden de wielen bij de wissel kruisstukken opgetild,
Of te wel die flenzen zijn veel te groot.
Roco profielen kunnen wel.
Dus niet elk chassis is bruikbaar voor ombouw.

Ton

Erare humanum est