Even voorstellen: nieuw lid van dit forum

Gestart door Kor Elzenga, februari 14, 2021, 19:40:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goedendag,
Mijn naam is Kor Elzenga, woon in Wassenaar en ben vooral geïnteresseerd in de Denver, South Park en Pacific Railroad (DSP&PRR), plus de opvolgers Denver, Leadville en Gunnison Railway (DLG), en de Colorado & Southern Railway (C&S). Ik ben getrouwd met Charlease, een Amerikaanse, en we zijn beide lid van de DSP&PHS, de historische vereniging van deze spoorwegmaatschappijen in Colorado, USA.
Verder ben ik ook geïnteresseerd in de Rio Grande Southern (RGS), die overigens nog wel een historische band heeft met de C&S, in die zin dat er door de RGS rollend materieel is overgenomen van de C&S: de zog. Miller cars.
In 2020 lukte het niet om bekende redenen, maar in principe doen we ieder jaar in augustus mee met de "Living History Days" van het openluchtmuseum South Park City in Fairplay, CO, met de "DSP&PHS Convention" die in en rond een plaats wordt gehouden waar de C&S tijdens het bestaan doorheen reed, en met de "Boreas Pass Railroad Day" in Como, CO. Zowel tijdens de Living History Days als de Boreas Pass Railroad Day zijn we dan gekleed als mensen van rond de eeuwwisseling (1900 dus).
Vanaf mijn vroege jeugd was ik al geïnteresseerd in treinen, maar mijn interesse voor Amerikaanse spoorwegen is aangewakkerd tijdens de middelbare school, begin zeventiger jaren, toen ik in de bibliotheek van de school in het blad Vrije Tijd (volgens mij) de artikelen las van een zeker Lex Schravendeel over Amerikaanse modelbouw. Tot dan toe was ik meer geïnteresseerd in Zwitserse spoorwegen (vooral de Rhätische Bahn, waar ik ook nog steeds interesse in heb, maar wat minder intensief dan voor de DSP&P), maar ik was helemaal verrast door het niveau van modelbouwen dat uit de verhalen in dat blad naar voren kwam. Ik was ondertussen ook al van H0 naar G-schaal (of LGB-schaal) overgestapt als voornaamste modelbouwinteresse. Eind jaren 70 leerde ik één van mijn beste vrienden, Paul Nitzsche kennen die ook in G-schaal modelbouwde en veel zelf maakte. Door hem heb ik nog heel veel meer over de Colorado-smalspoorlijnen geleerd. Zijn hoofdinteresse was de RGS, wat dus ook wat door mij is overgenomen. Helaas is Paul eind vorig jaar tengevolge van Parkinson overleden, maar de herinneringen aan hem blijven en zijn invloed blijft voelbaar. Als modelbouwer heeft hij ook de nodige voorbeelden voor de LGB-fabriek aangeleverd, die ook in productie zijn genomen. Hij had goede contacten met de heren Richter, de directeuren van LGB. Met Paul ben ik diverse keren naar Neurenberg gereisd voor een bezoek, maar ook met andere activiteiten hebben we veel samen meegemaakt.
Zelf ben ik als modelbouwer niet zo snel als Paul maar volgens hem ben ik wel veel preciezer, waar hij dan weer met bewondering naar keek.
Ik ben benieuwd wie ik hier op dit forum al ken van vroeger. (het blijft tenslotte een vrij kleine interessegroep)
Verder hoop ik dat ik ook nog wat nuttigs kan bijdragen voor de andere leden van dit forum.
Met vriendelijke groeten,
Kor Elzenga
Wassenaar
General Manager X&WURR

Kor Elzenga
Managing Director X&WURR

Welkom Kor, een hele levensloop in modelspoorbouw, interessant om te lezen.


Wij zijn altijd content met mensen met kennis van zaken maar hopen ook dat je hier voor jezelf nog iets kunt leren. Veel plezier en bedankt voor je interesse.


JohnT

Welkom en veel plezier op dit mooie Forum Kor.
Hans, liefhebber On30 + H0


Welkom Kor, een gepassioneerd lid is altijd meer dan welkom en zo te lezen maak je er flink werk van.
Je hebt LGB spoor en doe je dat buiten? We zijn benieuwd naar wat je zoal gebouwd hebt. Zelf werk ik in de schaal 0 en bouw alles zelf, maar dat doe ik binnenshuis. Ook nog maar kort geleden begonnen en nog leer dagelijks iets bij.
En een mooi plaatje uit Colorado lusten we hier ook wel. 

Frits
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Welkom Kor , altijd mooi om iemand op het forum te verwelkomen die bouwt in een andere schaal dan de meesten. Ben benieuwd wat je ons kunt laten zien , en hoop dat je ook wat van ons kunt opsteken.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Welkom Kor.
In de tijd van de Contactgroep heb ik Paul meerdere keren ontmoet en gast geweest tijdens de door hem georganiseerde rijdagen bij hem thuis. Een begiftigd modelspoorder, aardige en empathische man. Met het eindigen van de CNN zijn ook de contacten met hem gestopt. Jammer te horen dat hij is overleden.
Enfin, als je van hem een flinke tik hebt overgekregen kunnen we hier heel wat verwachten. (No pressure  :wink:)