Zodra ik mij dingen kan herinneren zijn er al modeltreinen in mijn leven.
Typisch gevalletje paplepel zou ik zo zeggen.
Mijn vader had treinen van Fleischmann met van die rails met kartonnen bielzen.
Mijn eerste spoorbaantje was een cirkel met een opwind locomotief.
In de jaren die daar op volgden zelf een layout gemaakt op zolder.
Fastforward naar de jaren 70 waarin ik The Model Railroader en narrow gauge ontdekte.
Alleen was smalspoor, vooral uit de States, niet te betalen en moeilijk verkrijgbaar.
Ik ben altijd al een liefhebber van smalspoor geweest vooral na de artikelen in de model railroader van Malcolm Furlow.
Bij gebrek aan beter dus maar wat gedaan met H0 van Athern.
Dat was goed verkrijgbaar via de firma van Arkel in Oud Beierland.................................................
In 2006 nadat ik helemaal niets meer gedaan had met deze hobby, een mislukt huwelijk kwam er tussendoor, kwam ik tijdens het surfen op het internet 0n30 tegen.
Bachmann had een serie lcomotieven en rollend materieel uitgebracht voor een goede prijs.
De verzendkosten en mee-eetbelasting vielen ook mee.
Voordeel was de spoorbreedte van 16,5mm, H0 rails.
Laat ik een jaar of twintig daarvoor al zoiets gemaakt hebben!
Ik ben in de juiste tijd er in gesprongen als je ziet wat men voor een tweedehands loc of wagon durft te vragen tegenwoordig.
En daar zitten lijken tussen dat wil je niet weten.
Schandalig!!
Onze oosterburen spannen de kroon marges van 100 tot 200%.
Ik hoef niet handsfree te kunnen rangeren op mijn baan als ik mijn modellen, gekocht of zelf gemaakt, maar kan laten rijden.
Ik heb drie aparte niveau's waarvan er eentje is voorzien van keerlussen en de andere twee zijn gewoon rondjes om de kerk.
Zie mijn topic.
https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=10.0Voor de rest zijn er diverse topics van mijn hand te vinden in de scratchbuild afdeling.
Ton