West Side Lumber caboose in 1 : 6.6

Gestart door usarene, juni 14, 2020, 23:20:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo

Hier nog even wat nieuws over de bouw van de caboose.
Na een aantal geslaagde proefritten met en zonder iemand als passagier kan ik verder met de bouw van de rest want je wil niet dat er problemen met het rijden tevoorschijn komen als de rest al gereed is.
1e foto geeft aan hoe de opstapjes gemaakt zijn, van een stuk blik stroken geknipt van 10 mm breed, haaks omgezet en een stukje afval hout er op gelijmd, daarna met m2 boutjes het geheel vast gemonteerd aan de balken.
Ook zijn de materialen die nodig zijn voor de voetsteunen te zien.
Een stuk hoekijzer afzagen op 75 mm, daar een draad in tappen voor een m 10 slotbout waar de kop is afgezaagd en hier voor aan het hoekijzer voor de stevigheid nog een m10 moer opgelast zodat er wat meer schroefdraad beschikbaar is voor de slotbout.
Dit ook maken aan de andere kant maar dan gespiegeld.
In de andere kant 2 gaten boren om aan het frame vast te maken.
Op de 2e foto ziet men de voetsteun en het gemonteerde stapje.
3e foto  laat het hekwerk zien wat gemaakt is van 2 mm dik lasdraad en via een mal gebogen en gesoldeerd zodat alle 4 de hekjes hetzelfde zijn.
De hoogte van de hekjes is 15 cm boven het dek.
De 4e foto laat zien wat er nodig is om het remwiel van 6 cm diameter te maken, van een stuk messing een schijf van 5 mm dik afsteken nadat er een gat is geboord van 3 .2 mm, van een stuk 4 kwadraad stroomkabel 5 stukken in de vorm buigen en van een stuk messing buis een cirkel maken en dan alles op zijn plaats solderen.
Op de remstang m3 schroefdraad snijden en klaar is het geheel, uiteraard nadat er ook nog een tandwiel uit een oude wekker en een stukje Styreen en een n.b.c. van Grandline is gebruikt om het palletje te maken voor de blokkeer inrichting van de remstang.
De eerste planken voor de bodem zijn ook geplaatst en het middenstuk is een stuk plaat van één van mijn oude bakken.
Zo zie je maar wat er allemaal gemaakt kan worden voor relatief weinig geld maar wel met wat moeite, iets wat voor mij wel de uitdaging is.
Het volgende project gaat de bovenbouw worden, daar ga ik nog even over nadenken want ik wil het dak afneembaar maken maar er moet wel iemand op kunnen zitten.
O ja, het probleem met het hout heb ik ook ontdekt, je moet wel rekening houden met de dikte van de zaag, beginnersfoutje zeg maar!!
Eventuele vragen beantwoord ik uiteraard graag.

Groeten van René.


Hallo.

Hier nog wat vorderingen van de bouw van de Caboose.
De opbouw begint vorm te krijgen, het dak wordt demontabel zodat er wat spullen mee kunnen.
De zijkanten en de platformen zijn inmiddels geschuurd, wat volgt is de voor en achterkant schuren, het maken van de ramen, handrail, demontabel dak, cupola met ramen en wat nog meer boven komt drijven.
Daarna het schilderwerk van de truck stellen en het frame met opbouw.
Voor de verf ga ik Motip grondverf gebruiken, dat lijkt een beetje op Boxcar Red en daarna het leukste van alles, de boel lekker vies maken.
Dat laatste wordt door veel clubleden niet zo gewaardeerd, daar moet alles spic en span zijn maar jullie zijn van mij wel anders gewend.

Groeten van René.


Hoi John.

Het gaat inderdaad boven alle verwachting, nog even en ik ga het werken met hout nog leuk vinden!

Groeten van René.

Ik vind hem leuk  :cheesy: :cheesy: :cool:
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Hallo.

Hier nog wat foto s van de vorderingen van de Caboose.
Het dak zelf is gereed en demontabel, wat je ziet is de dakbedekking waarvan de lijm eerst goed moet drogen en de zijkanten nog afgewerkt moeten worden, in het dak is al een uitsparing geboord waarin de demontabele schoorsteen kan staan, alleen nog even uitsnijden.
Als de lijm gedroogd is ga ik het dak matzwart schilderen, dat bootst de echte dakbedekking goed na.
De zij handrail zijn gereed met de bevestiginsplaatjes, de rail is van 2 mm lasdraad gebogen om een verfblik wat na het terug veren precies de ronding gaf die ik wilde hebben, de plaatjes zijn van Styreen strip met G.L. boutenkoppen.
De sponningen van de ramen en de mallen voor het glas zijn gereed en ook de schoorsteen past er mooi op-in.
Ik heb besloten om de cupola ook afneembaar te maken zodat er meer zitruimte op het dak komt, de cupola kan dan mooi in het huis opgeslagen worden, evenals de schoorsteen, gaat er niemand mee dan is het zo weer op te bouwen..

Groeten van René.


Hallo.

Hier nog wat foto s van de Caboose, het kan soms best wel snel gaan!
Alleen nog de bovenste cupola maken , een nummer 6 op de zijkanten en wat vies maken, misschien ga ik de handrails ook nog een kleurtje geven maar het origineel geeft alles boxcar red aan!
De zitting kan er af en ook het dak is demontabel zodat het kussen geruild kan worden voor de nog te maken ook demontabele cupola.
Er is een plaats voor de voetsteunen en de schoorsteen zodat niets door het huisje hoeft te rollen.
Het bouwen van de cupola is wel een uitdaging met al die ramen maar ook dat zal wel weer lukken, net zoals de rest.

Groeten van René.

Super mooi gedaan Rene.
Hans, liefhebber On30 + H0


Mooi , little red caboose.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Erg leuk geworden, Rene! Petje af!
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Hallo.

Hier een paar foto s van het bouwsel zoals ik het in gedachte had in afgewerkte staat, alleen zie ik op de foto nog een gebrek.
Aan de remwielzijde ben ik 2 handrail tegen het huis naast de deur vergeten te maken, dat ga ik alsnog doen.
Het model op het dak is een On3 uitvoering, een kit van Backwoods.
Het dak kan er af en dan kan de zitting op de plaats van de cupola komen en kan die cupola weer meegenomen worden met nog wat extra spullen.

Groeten van René.

Mag je trots op zijn, René! Erg mooi geworden  :cool:
Groeten Joop, machinist Lelystad.