West Side Lumber caboose in 1 : 6.6

Gestart door usarene, juni 14, 2020, 23:20:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Omdat het modelbouwbloed kruipt waar het eigenlijk niet mag gaan heb ik mijn zinnen gezet op een wagon voor achter mijn stoomlokje op 183 mm spoorbreedte.
Eerst wilde ik alleen maar een korte flatcar bouwen maar omdat het soms handig is om wat spulletjes mee te nemen gaat het een short caboose worden : West Side Lumber.
Waarom 1: 6.6?
De werkelijke breedte gedeeld door de maximaal gewenste breedte geeft 1: 6.6.
Welke lengte? : 84 cm, Welke breedte? : 36 cm.Welke hoogte? 12 voet of feet en 6 inch, ik weet het antwoord, jullie ook?
Foto 1 Het werkelijke model.
       2 Het werkelijke frame in aanbouw.
       3 Mijn frame in aanbouw.
       4 Wat o.a. nodig is om een draaistel te bouwen, alles dus dubbel maken!
Eerst ga ik het basis frame en de draaistellen maken, zodat de afstand van de bolsters vergelijkt kunnen worden met de tekening en er eventuele aanpassingen gedaan kunnen worden.
Daarna de bodem en de opbouw.
Het meeste gaat van hout worden wat niet mijn sterkste punt is maar des te groter de uitdaging!

Groeten van René.

       

leuk ding.
Nu nog wat sceleton cars erbij als de gemeente hout aan het kappen is.

Ton

Erare humanum est

Mooi project , gaan we volgen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Goed bezig René.
Hans, liefhebber On30 + H0


Hoi Ton.

Hier zijn er 2 van, wel wat zwaar in totaal gewicht maar dan had het maar geen locomotief moeten worden.
Bij een natte baan is het dan wel de kunst om boven aan de helling te komen, zeker als je stil hebt gestaan maar dat is nu juist het leuke van life steam rijden.

Groeten van René.

Hahaha ik had het kunnen weten....
Een bak zand meenemen voor de natte rails?
In die oekiboekie landen hebben ze een paar goedkope zandgooiers voorop zitten.

Ton


Erare humanum est

Hallo.

Het verzamelen en maken van de onderdelen voor de bouw is al een sport op zich.
Er zijn nogal wat bouten, moeren en andere dingen nodig zoals te zien is maar het meeste is reeds verzameld.
De dubbele lagers zijn inmiddels op de assen en in de lagerpotten geplaatst en af gesteld zodat de truck stellen in elkaar gezet kunnen worden nadat de bolster platen gemonteerd zijn en de gaten opgeboord zijn naar 17 mm.

Groeten van René.

Hallo.

Hier nog wat foto s van de bouw van het frame voor de caboose met de draaistellen.
2 ijzeren platen van 15 mm dik als versteviging voor de draaipunten, kunststof platen als lager, een M 12 centrale bout om e.e.a. bij elkaar te houden en 8 mm trekstangen om de trek krachten op te vangen want de rest is van hout.
Ook komen er op de draaistellen nog blokken om de zijdelingse speling op te vangen zodat het geheel stabiel blijft, het wordt een driehoeks ophanging, één draaistel redelijk stijf opgesloten en het andere stel wat losser.
Ook kan men de bevestiging voor de 3 mm stang van het remwiel zien, het remwiel zelf met 5 spaken laat ik 3d printen met epoxy materiaal i.v.m. zonlicht, warmte enz.
De draaistellen zijn gelaserde platen en de lagerpotten zijn gedraaid en van dubbele dichte lagers voorzien die dus niet gesmeerd hoeven te worden, wel zo handig, de veren zijn speciaal gemaakt bij / door een verenfabriek.
De plankjes geven het dek een beetje weer, deze moeten nog aangepast worden maar eerst gaan we test rijden zodat eventuele aanpassingen makkelijker gedaan kunnen worden maar dat gaat nog wel even duren.
tot zo ver maar weer.

Groeten van René.


Zo'n gaaf project , echt hout , echte bouten en moeren, geweldig.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


zeker mooi project
laat je het staal voor je trucks uit snijden, of heb je ze zo gekocht?

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Waarom geen Archbars, die kan je van strip maken.

Ton
Erare humanum est

Hallo.

Zoals er geschreven staat zijn de onderdelen van de onderstellen van gelaserd staalplaat.
De bolster plaat, schetsplaten, opsluitbeugels en de onderste afstandsplaat, allemaal laten laseren maar wel zelf aangepast naar mijn wensen/eisen.
We hebben voor de club een heel stel laten maken en daar heb ik een setje van gekocht, hetzelfde geldt voor de assen en wielen.
Dat van die Archbars heb ik ook overwogen om te gaan doen maar dit vond ik wel zo makkelijk, vergeet niet dat ik het voorste draaistel van mijn railauto ook van strippen gemaakt heb dus weet ik heel goed hoeveel werk dat is en daar had ik nu even geen zin in.
Misschien een project voor in de toekomst maar nu laat ik het zo al vind ik de Archbars wel mooier staan, dat dan weer wel!
Het bouwen neemt inderdaad meer ruimte in dan O schaal maar de kelder is groot genoeg voor deze klus.
Dat hout is zeker wel een uitdaging voor mij maar al doende leert men
Het vreemde van hout is, naar mijn mening, dat als je het opmeet , afzaagt en past  er altijd een krimp of uitzetting heeft plaats gevonden, met metaal heb ik dat eigenlijk nooit!
Meer foto s volgen nog wel.

Groeten van René.

juni 22, 2020, 11:33:16 #14 Last Edit: juni 22, 2020, 11:35:37 by dutchbuilder
Metaal is ook onderhevig aan krimp en uitzetten maar dat is voor de lengtes die jijgebruikt zo weinig dat het niet opvalt.
Het ligt ook aan wat voor soort hout je gebruikt.
Grenen is minder dicht als b.v. eiken.

Ton
Erare humanum est