Bouwsels in O

Gestart door The_Masterer, mei 15, 2020, 16:19:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik pruts alle kanten op, dat voorop gesteld. Bezig met een gebouwtje dat iets kerstigs moet gaan krijgen. Wat inspiratie op het internet en met een basis uit een oude doos, maar eens begonnen. Afwerking wil ik met DAS klei gaan doen. Meteen maar even zien of dat bevalt.

Het begin ziet er goed uit.
Veel succes verder.
Overigens, mooi weer voor onze hobby!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

leuk bouwsel
doet me een beetje denken aan wicked wanda (van barr mils)

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


De afgelopen dagen zo tussen de bedrijven door nog wat zitten knutselen. Wat houtjes op maat gemaakt en een wash gegeven van zwarte inkt met water. Ik ben begonnen aan een geraamte voor het vakwerk en heb wat kozijnen geplakt. Van wat verpakkingsmateriaal ramen zitten snijden, moet allemaal nog geplakt worden. Voorlopig hoef ik me niet te vervelen. Een impressie van hoe het vordert. Ik heb de inspiratiebron er ook even bijgeplakt, geen Wicked Wanda (kan ik ook wel kan waarderen) maar een pub uit het Lemax assortiment.

Afgelopen weekend overigens op zolder nog twee bananendozen met spul uit mijn H0 jeugd teruggevonden, waarvan ik dacht dat dat al lang en breed ergens in de recycling terecht was gekomen. Mocht het niks worden met On30, dan kan ik dit altijd nog oplappen.

Het ziet er heel romantisch en kleurig uit. En dat van karton? Knap werk hoor.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

De onderste is niet van karton en ook niet van mijn hand, maar uit het Lemax assortiment. Voor de goede orde. Het dient voor mij als inspiratiebron.

Zoiets vermoedde ik al. Het ziet er wat té netjes uit. Maar de wanden leken van karton te zijn.
Dan heb je nog het een en ander te doen voor je huisje klaar is. Succes er mee.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik hoop dat mijn exemplaar toch wel een beetje in de buurt gaat komen, maar er is inderdaad nog wat werk. Ik ga er vanuit dat het wel lukt voordat het weer kerst is.


Weer een stapje verder. Ter afwisseling van het houtjes plakken ben ik met de klei aan de slag gegaan. Daar het een behoorlijk aantal jaren terug is, dat ik daar iets mee gedaan heb, was het even inkomen. Na het opdrogen alles toch niet zo perfect als ik dacht, maar goed, voor een eerste poging ben ik niet ontevreden. Was een leerzaam proces.

Ja, dakpannen worden van klei gemaakt. Maar sneeuw van klei? Ik was er niet opgekomen.
Het ziet er wel goed uit moet ik zeggen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik ben weer eens verder gegaan met wat bouwsels en wel de watertoren. Ik had de tank al eerder in elkaar geplakt en voorzien van wat balkenwerk aan de onderzijde. Achteraf gezien, was dat laatste niet zo heel handig.

Onder de tank komt een onderstel van in totaal 16 staanders. Dus enthousiast 16 palen op maat gemaakt, althans, dat dacht ik. Toen ik ze naast elkaar had liggen, was er erg veel verschil in lengte. Redelijk irritant. Voor de nieuwe staanders heb ik ze iets langer gelaten, dan ik nodig had en heb al schurend op een stuk schuurpapier de gewenste lengte verkregen.

Ik gaf al aan dat ik de balken onder de tank, beter niet had kunnen plaatsen. Het is namelijk een redelijk gedoe dat goed uit te lijnen. Ik heb daarom aan de onderzijde ook maar een balk geplaatst. Tijdens dat proces kan ik eerst alle staanders op de onderbalk lijmen, daarna kon ik het geheel aan de bovenbalk plakken.

Bij watertorens die in een omgeving staan waar het kan vriezen, zie je vaak dat de waterleidingen in een afgesloten ruimte zijn geplaatst. Ik heb dat ook zo in elkaar geknutseld. Een plaatje van een deur uitgezocht, omgezet in schaal O en daarop de latjes geplaatst en het gehaal aan elkaar gelijmd met secondelijm. Voor de deurknop een klein gaatje geboord en er een knopspeld in de secondelijm doorgestoken. Aan de andere kant het overschot aan speld afgeknipt.

Ik maak soms handig gebruik van LEGO om de boel op zijn plaats te houden.

Kijk, we gaan de goede kant op, mooi.
Dat van Lego is een zeer goed idee, bedankt.
Hans, liefhebber On30 + H0

Mooi werk. Het eerste plaatje geeft de indruk dat de planken wat grof zijn maar het tweede plaatje ziet het er goed uit.


JohnT