Bouwsels in O

Gestart door The_Masterer, mei 15, 2020, 16:19:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mei 15, 2020, 16:19:25 Last Edit: augustus 14, 2020, 14:56:11 by The_Masterer
Ik ben eens gaan prutsen in schaal O om te zien of dat me wat lijkt. Aanleiding is dat het treinen weer begon te kriebelen nadat ik voor een kennis wat onderzoek heb gedaan naar een passende modeltrein voor bij zijn Lemax kerstgebeuren, dit is in schaal 1:48, Amerikaanse O dus, en daardoor de smalspoor variant On30 tegenkwam.

Via https://www.scalemodelplans.com/ (geen aandelen) een bouwplaatje gedownload om lekker low-budget van een Cornflakes doos of twee een huisje in elkaar te knutselen.

Het witte op het dak is een poging tot wat sneeuw, maar dat is inmiddels gesmolten. Vond dat aspect niet zo geweldig uitpakken.

Ik heb de ramen ook nog uitgesneden en van wat verpakkingsmateriaal het "glas" gemaakt.

Inmiddels ook het een en ander aan koffieroerhoutjes aangeschaft om de stap naar een houtbouwversie te kunnen maken.

Die kennis met zijn kerstdorp is afgehaakt qua modelspoor, maar zelf heb ik een analoge Bachmann startset met 2-6-0 (al omgebouwd naar digitaal) en een digitale Bachmann Forney aan kunnen schaffen. Daar moet ik 't voorlopig wel mee redden.

Ziet er goed uit .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

leuk gebouw
misschien heb je hier ook wat aan, even de freebies aan klikken
http://www.clevermodels.net/
gratis huisjes, alleen nog even printen

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Nou Cor, daar zitten inderdaad leuke gebouwen tussen.

Leuk gebouwtje.
ik zou de ramen en deuren nog wat meer laten verzinken, geeft nog meer diepte in de bouwplaat.
En ook wat afwerklatten op de boven en zijkanten van de voorpui.

Ton
Erare humanum est

Da's ook wel een idee, Ton. Ga ik bij de houten versie zeker toepassen. Vooralsnog nog ben ik nog niet verder dan het frame van de voorgevel.

Het huisje staat nog even on hold. Ik heb wel een start gemaakt met een volgend bouwsel; een watertank. Je kunt nu eenmaal niet zonder als je stoomlocs wil laten rijden. Geïnspireerd door een bouwsel dat ik op het internet tegenkwam. Nu verder nog even uitdokteren hoe hoog het onderstel minimaal moet gaan worden. Verder uiteraard nog zo'n pijp die de loc moet gaan vullen en andere details.


Ik kan er wel een howto dingetje van maken. Wordt vervolgd.


september 15, 2020, 12:27:19 #10 Last Edit: september 15, 2020, 15:15:04 by The_Masterer
Hierbij de werkwijze die ik gehanteerd heb voor de bouw van een watertoren. Ik wijk niet veel af van de weg die al door DiGTrack is beschreven in https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=1536.0.

De watertank
Materiaal:
- ECO Friendly wooden stirrers, roerhoutjes van de Action,
- Foamboard,
- Een kern van een rol etiketten,
- Houtlijm.

Gereedschap:
- Klemmen en knijpers,
- Een kniptangetje,
- Een kleine winkelhaak,
- Een pen/potlood.

Werkwijze:
De kern van de etikettenrol is mij net even te laag. Om die te verhogen heb ik op een stuk foamboard een aantal malen de omtrek overgezet en uitgesneden. Deze ringen gebruik ik later omdat ze eenmaal geplaatst in de weg zitten bij het klemmen van de latjes. Ik ga dus eerst de rol beplakken met latjes. Met de winkelhaak zet ik een haakse streep als beginpunt. Dan is het een kwestie van wat houtlijm aanbrengen en het eerste latje plaatsen en fixeren met klemmen en/of knijpers. Ik heb deze eerste afzonderlijk gedaan, opdat het zaak is dat deze haaks op de rand komt te zitten en daarmee het uitgangspunt wordt van de rest van de latjes. Aan beide kanten van de tank laat ik de latjes uitsteken, omdat daar later de foamboard ringen nog achter moeten verdwijnen. Als de lijm van het eerste latje droog is, kunnen de klemmen/knijpers worden verwijderd en de rest van de latjes geplakt worden. Ik heb telkens een aantal latjes per keer aangebracht en met klemmen en knijpers gefixeerd.

Op het moment dat ik de rol op een aantal latjes na, beplakt heb, is het tijd op de latjes op maat te knippen. Er is nu nog ruimte om vanaf de zijkant de latjes af te korten. De opvulringen van foamboard plaats ik nu nog even los in de koker van latjes die is ontstaan. Ik kort de latjes af op de rand van het foamboard. Daarna kan het de hele rol verder met latjes worden beplakt. In mijn geval kwam ik met het laatste latje niet op een hele uit, ik heb gewoon een latje op maat gesneden, zodat het wel past. Ook deze laatste latjes kort ik af op het foamboard.

De zijkant is nu rondom beplakt met latjes. Nu is het tijd voor de boven- en onderkant. Even droog passen en meten voor een mooie verdeling, daarna heb ik ook hier weer het eerste latje met houtlijm solo op het foamboard geplakt. De rest kan daarna ook geplakt worden. Als alles droog is, heb ik de latjes op de juiste lengte geknipt. Voor zowel boven- als onderkant heb ik dezelfde procedure gehanteerd.

Voor de suggestie van een onderhoudsluik heb ik een aantal latjes op dezelfde lengte afgekort en met houtlijm op de eerder geplaatste latjes van de bovenkant geplakt. Een tweetal dwarslatjes om het luik bij elkaar te houden. T.z.t. wil ik nog scharnieren plaatsen.

Ook heb ik nog een aantal haakse latten op de bovenkant aangebracht. Ik zag dat ergens op internet en heb dat gekopieerd. Zie de eerder geplaatste foto.

Hieronder een aantal plaatjes van het proces. In een volgend verslagje ga ik verder met de aankleding van de watertank zelf, krijgt de tank een onderstel en moet het geheel nog wat verder opgeleukt worden.

N.B. Ik bedacht me later dat ik de kern van de etikettenrol vóór het aanbrengen van de latjes, ook nog had kunnen opdikken met iets van kurk of foamrubber.


september 28, 2020, 12:05:17 #12 Last Edit: september 28, 2020, 12:07:18 by The_Masterer
In vervolg op de watertank ben ik begonnen aan het onderstel waar de tank op staat.

Het bordes
Materiaal:
- Extra long lucifers van Zwaluw,
- Houtlijm/secondelijm.

Gereedschap:
- Klemmen en knijpers,
- Een kniptangetje,
- Een fijn zaagje,
- Een kleine winkelhaak,
- Een pen/potlood.

Werkwijze:
Ik heb op de onderkant van de watertank een rij extra long lucifers (die voor bijvoorbeeld de barbecue) geplakt. Ik heb wel eerst de koppen van de lucifer geknipt. Ik heb de lucifers lang gelaten, ik wil er nog een bordes van maken. Als dat rond is, dan kan ik de uitstekende delen nog even inkorten.

Hierna heb ik een dragende constructie gemaakt. Door meerdere lucifers te combineren, lijken het dikkere balken. Met een fijn zaagje heb ik wat nerven getrokken. Tijdens het drogen van de lijm de boel fixeren met klemmen en/of knijpers.

Als je die lucifers wil kleuren hou er dan wel rekening mee dat het hout van de lucifers is doordrenkt met parafine.

Ton
Erare humanum est