nieuwe kelderbaan

Gestart door marctje, februari 12, 2020, 22:58:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beste forumgenoten

Ik ben momenteel in de planfase van een kelderbaan. De baan is een kleine 15 meter rondom de muur en zal op een hoogte van 1,30 meter zijn. Er zal zeker een container port, een station en eventueel een coalmine en een gascentrale op komen. ook een service depot is een mogelijkheid. Tijdperk is modern met een paar stomers als toeristen en museumlijn. Ook onderdelen van URHA zullen eventueel over gebouwd worden als er weinig belangstelling voor is op de American Convention op 10 en 11 oktober in Nederland.
Graag hed ik van jullie wat ideeën rekening houdend met trein verkeer van Union Pacific en Amtrak personenverkeer.
Hieronder het grondplan gemaakt met AnyRail, de modules zijn 1 meter op 70 centimeter


grondplan nieuwe baan kelder met duckunder voor forum by Marc De Groulard, on Flickr

Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.
Helaas aan mijn advies heb je niets ik denk smalspoor.

Ton
Erare humanum est

Mooie ruimte maar ben zelf geen kei in het plannen helaas. Maar anderen zullen je zeker kunnen helpen. Succes met de bouw.


JohnT

Hoi,

Ik ben al een langere tijd aan het passen en plannen van een modelspoorbaan in de ruimte die mij ter beschikking staat en wellicht kan ik je wat op weg helpen.

Treinlengte, schaal/spoorbreedte en de maten van de ruimte bepalen samen zeer sterk wat mogelijk is. Mijn ervaring is inmiddels dat je je snel verkijkt op de benodigde ruimte. De verleiding is groot om allerlei zaken op de baan te plannen om er dan achter te komen dat het niet past. Begin dus bij het begin: kijk wat basaal past met sporen, en bepaal vervolgens of en hoeveel ruimte je hebt voor industrieën en scenery.

Je geeft aan dat je wilt werken in moderne tijd met Union Pacific en Amtrak. Daaruit volgt:
   - Standaard spoorbreedte (geen smalspoor).
   - Waarschijnlijk relatief lange treinen, eventueel met multi-tractie/meerdere locomotieven.

Wat is hierbij een acceptabele treinlengte voor jou? Hoeveel moet het op het prototype lijken?
Is voor jou 1 locomotief met 2 of 3 personenwagons een prima treinlengte, of wil je graag twee of meer locomotieven voor een trein, met een volwaardig aantal van 10-15 personenwagons?

Je hebt wellicht een voorkeurs-schaalgrootte of dat staat misschien zelfs helemaal vast. Reken eens uit hoe lang een voldoende lange goederen- en personentrein voor jou moet zijn…

Ik zelf heb dit uitgezocht in N-schaal en kom op de volgende (ruwe) maten:
Locomtief ca. 14cm (loco's lengte jaren '60-'70).
Coach/personenwagon ca. 17cm.
Maten geschat inclusief koppeling.
Een redelijk korte Amtrak trein met 2 locomotieven + 8 wagons is dan 2x14+8x17=164cm.
H0 is ca. 1.84x groter dan N, dus 1.84x164=301.76cm zeg 302cm.

Stel je die lengte eens voor in de ruimte…

Dat is alleen treinlengte. Stilstaand. Ik neem aan dat voor een modelspoorbaan gaat en niet voor een diorama. Je wilt de trein laten rijden. Staat de trein op een siding (station) dan zijn aan elke zijde een wissel en een tegenboog nodig om de trein op het hoofdspoor te leiden.
In N is een wissel ca. 15cm lang dus je hebt beide zijden ongeveer 30cm nodig, totaal 60cm.

Kortom: een simpele siding/station kost dan in N 164+60=224cm. In H0 zijn wissels al gauw 25 cm lang (ik doe dit even uit mijn hoofd) dus 302+(4x25)=402cm. In H0 vult deze siding met slechts 2 sporen naast elkaar al gauw een groot deel van de hele lengte van 1 wand van je ruimte…

Je hebt AnyRail, dus je kunt dit sporenplan uitleggen en kijken wat de werkelijke benodigde maten zijn.

Boogstralen zijn ook van belang. Een goede vuistregel is om ca. 3x minimale lengte van je langste wagon als kleinste straal te nemen, maar hoe groter hoe minder speelgoed-achtig het er uit ziet.
In N: 3x17=51cm (ongeveer 20 inch). In H0 is dat 3x30=90cm radius, dus 180cm doorsnede.

Voor een betere loop van de treinen is een overgangsboog wenselijk, wat de benodigde ruimte groter maakt. Wanneer er direct op de boog een andere boog (van een wissel bijvoorbeeld) volgt kan er een S-vormige route ontstaan. Dat kan tot ontsporingen leiden dus er zou een stuk recht spoor tussen moeten. Ook dat kost weer meer ruimte.

Als je kolenmijnen en gasfabrieken wilt, die zijn best groot en als die spoor aangesloten zijn kosten ze ook veel ruimte. Reken uit wat je kwijt kunt. Een station met meerdere perronsporen heeft meestal aan twee zijden een wisselstraat, en dat vreet ruimte.

Past het niet? Kies dan voor kortere treinen of een kleinere schaal…

Er zijn een aantal goede bronnen voor het plannen van een modelspoorbaan zowel online als in boeken. Voor mij was dit boek heel verhelderend: "Track Planning For Realistic Operation" van John Armstrong.

Succes!

De bedoeling van de baan is om met passagierstreinen van max 6 wagens te rijden en met goederen tot ongeveer 20 wagons (hangt natuurlijk af van de wagon lengte). Ik droom natuurlijk van een coaltrain met 50 wagons maar ik moet realistisch blijven. De bedoeling is eigenlijk twee yards te maken en van daaruit plaatselijke bedrijven te bedienen. Ik kijk tevens of er een mogelijkheid is om naar een verdieping te gaan om meer scenery en rij mogelijkheden te creëren.Aan de linker zijde waar het uitneembaar stuk is is er geen muur voorzien en komen de bakken op poten te staan.

Klinkt goed!

Een extra verdieping/dek kan je ruimte vrijwel verdubbelen, maar je hebt dan een paar extra uitdagingen.

Als je een staging niveau direct onder de baan wilt toevoegen is bereikbaarheid van de sporen voor onderhoud en storingoplossing lastig. Tevens is het installeren van elektronica (wisselaandrijvingen?) van de modelbaan erboven een chirurgisch klusje.

Als je denkt over een volwaardig niveau erboven:
   - Het hogere dek heeft ondersteuning nodig en als dat alleen aan de muur hangt dan is de baandiepte van 70cm moeilijk stevig te maken.
   - Met een extra dek is het onderste niveau moeilijker bereikbaar. Overweeg dan om de modelbaan minder diep te maken.
   - Hoe komen treinen op het andere niveau? Een helix kost echt veel ruimte en rijtijd. Een (handmatige?) lift  is ruimtebesparend maar beperkt de treinlengte en vergt vaardigheid om te bouwen.

Met wat creativiteit is er vast wel een passende oplossing te bedenken…  :smiley:

kwestie van stevigheid is er geen probleem omdat ik ga werken met schap dragers aan een railsysteem. Op de rail kunnen verschillende schap dragers bevestigd worden. De hoogte van de rail kan op voorhand gekozen worden dus dit is geen probleem. De moeilijkheid is dat ik de basis laag al op 1.30 meter wil zetten dus is een verdieping, rekening houdend met scenery redelijk hoog. We zien wel.

Dag allemaal
Sinds woensdag 13 mei heb ik terug een nieuwe laptop (oude was op 23 maart gecrasht en de winkels waren allemaal gesloten tot 11 mei).
Nu kan ik mij weer bezig houden met het plannen van de toekomstige baan. Ondertussen weet ik wel ongeveer wat het gaat worden.
Ik moet rekening houden met het rollend materiaal dat ik al heb en deze bestaat voornamelijk uit Union Pacific en Amtrak. BNSF vind ik ook de moeite naar de toekomst toe.
De baan gaat worden gebouwd in HO naar voorbeeld van The Salt Lake Route tussen Los Angeles en Salt Lake City. Hierop rijden voornamelijk UP, BNSF en Amtrak treinen. Als er mensen zijn die deze regio kennen, laat gerust iets weten.   


Hoi, Op youtube staan verschillende filmpjes over UPRR geneva subdivision in HO en N schaal in de moderne tijd misschien heb je er wat aan.