Boompje

Gestart door JohnT, februari 10, 2020, 11:05:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

februari 10, 2020, 11:05:45 Last Edit: februari 10, 2020, 11:13:09 by JohnT

Voor het H0e baantje ben ik begonnen om wat loofbomen te maken.


Materiaal, fijn koperdraad of ander fijn draad zoals bloemistendraad of anjerdraad. In mijn geval heb ik nog heel veel draad uit oude telefoonkabels kunnen halen. Dit draad heeft een enkele kern en is hierdoor goed te gebruiken. Draad met meerdere aders als kern is te slap.

Ik neem van dit draad een flinke bundel en begin deze in elkaar te draaien, van onder naar boven. Naar boven toe splits ik de bundel telkens in kleinere takken om zo het geraamte van de boom te maken. Om het draaien makkelijker te maken zet ik het gedraaide  draad hier en daar vast met secondelijm.



Als het geraamte staat ga ik dit bekleden met DAS klei. Andere merken zullen ongetwijfeld ook werken.


Wordt vervolgt, JohnT

Vervolg.


Nadat de boom met de klei zijn vorm heeft gekregen is het tijd voor de bast. Hiervoor gebruik ik fijn zaagsel. Ik breng witte houtlijm aan op de stam en strooi het zaagsel over de lijm. Dit zaagsel druk ik plat met een plat penseel zodat het er niet te grof uitziet.





Dan is het tijd voor de takken. Hiervoor knip ik sisal touw in stukjes van 1 tot 2 centimeter, deze stukjes rafel ik uit elkaar. Dit worden de fijnere takken .





Om dit aan te brengen spuit ik de plaatsen waar die fijne takken moeten komen in met lijm uit de spuitbus. Dan neem ik wat van het touw en druk dit op de lijm maar trek het grootste gedeelte er ook weer vanaf zodat er telkens maar een paar takken blijven plakken. Op deze manier breng ik het touw aan totdat de boom naar mijn zin is. Let op dat je hiermee de boom niet te vol maakt er moet nog meer materiaal worden aangebracht in de volgende handelingen.





Dan is het tijd voor de twijgen. Hiervoor knip ik filterwatten in heel kleine stukje zodat er een soort gruis ontstaat gruis is eigenlijk niet het goede woord maar de foto laat zien wat ik bedoel. Ook dit gruis breng ik weer aan met lijm uit de spuitbus.








Daarna spuit ik de hele boom zwart met matte verf uit de spuitbus.





Volgende keer, kleur op de stam en de blaadjes.


JohnT

Vandaag toch nog gelukt een kleurtje op de stam en takken en groen aangebracht. Het kleurtje is beige-bruin uit de airbrush dit gericht op de stam en wat minder op de takken aangebracht. Daarna met een zo goed als droog penseel licht grijs aangebracht.






Toen het groen aanbrengen, de takken inspuiten met lijm maar wel voorzichtig zodat er zo min mogelijk op de stam komt. En ook beetje bij beetje dus niet in één keer de hele boom proberen te doen.


Voor het groen heb ik Noch gebruikt, twee kleuren. Eerst de donkere kleur en daarna een klein beetje van de lichte kleur om nieuwe blaadjes na te bootsen.











JohnT