Bachmann 2-6-0 van DC naar DCC en lichtpunt met kuren

Gestart door The_Masterer, januari 27, 2020, 12:09:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Met de aanschaf van een Forney (al DCC) en een analoge 2-6-0 Mogul heb ik de eerste stappen in On30 gezet. Na het zien van een aantal Youtube filmpjes met betrekking tot de ombouw van dc naar dcc ben ik daar maar eens aan begonnen.

Na enig stoeiwerk om de behuizing van de Mogul ongeschonden te verwijderen lag het loopwerk open en bloot op de werkbank. Na een korte analyse leek het mij wel redelijk goed zonder hak en breekwerk te doen. Uit mijn H0 tijd had ik nog een losse Lenz decoder liggen en die moest wel gaan passen. De aanvoer van de plus en min zit met een klein stekkertje aan een pcb die de stroomtoevoer naar motor en verlichting regelt. In de behuizing zitten een soort sleepcontacten die dan weer het pcb raken en zo de verlichting doet branden. Om de motor van de Bachmann ligt een mooi raamwerk waar het pcb op steunt en zo de motor van power voorziet.

Het ministekkertje en het pcb waren al snel los. Vanaf de decoder de rode en zwarte draad aangesloten op de rode en zwarte draadjes die van de afnemers komen. Daarna was het redelijk eenvoudig de grijze en oranje van de decoder op het raamwerkje van de motor vast te zetten en dan komt het moment van de waarheid. Via de software een adres aan de decoder gegeven en reeds met stapje 1 van de throttle kwam er beweging in de loc.

Dan lijkt het nog een kleine stap om de verlichting aan te sluiten. Binnen not time zaten de benodigde draadjes aan het standaard lichtpuntje van de Mogul en met de functietoets kon ik deze aan en uitzetten. Appeltje eitje, maar met die gedachte bespeurde ik een wat nare geur en met een druk op de noodknop kon ik de baan en daarmee loc, snel uitschakelen.

Met een reservelampje uit de doos van de dcc Forney gebeurt hetzelfde. Zodra het licht aangezet wordt, is er wel licht, maar wordt de decoder binnen no time superheet. Enige tips in deze zijn van harte welkom. Voor de rest ben ik al zeer tevreden over de eenvoudige inbouw.

Is het een lampje of een led?

Ton
Erare humanum est

januari 27, 2020, 14:56:44 #2 Last Edit: januari 27, 2020, 17:17:14 by The_Masterer
Het gaat om een LED. Ik heb wel gelezen dat er soms een weerstand geplaatst moet worden, maar da's in mijn beleving het geval als de ene na de andere led snuivelt. Dat is bij mij niet aan de orde. LED geeft licht en blijft dit ook doen, niet overdreven fel als ik het vergelijk met die op mijn Forney. De decoder vindt het alleen niet prettig.


Massa zit er niet aan, dus toch maar een weerstand aan steken.

Als je een aftermarket decoder gebruikt en die sluit je zonder bestaand moederbordje aan dan moet je een weerstand tussen de witte draad en de led solderen.
Als je ook een achterlicht heb (gele draad) moet je daar ook een weerstand tussenvoegen.
De blauwe draad is de common +
De led heeft een lang pootje (+) en een kort pootje (-)
De formule om een weerstand te berekenen is (aangelegde spanning min de spanning van de led) gedeeld door 0,02.
Die spanning van de led varieert met de kleur, maar ga maar uit van 2V.
De weerstandwaarde die je krijgt is de minimum waarde.
Ik gebruik altijd een weerstand van 1000 Ohm (bruin, zwart, rood of bruin, zwart, zwart, bruin) omdat die leds van tegenwoordig behoorlijk fel zijn.

Ton


Erare humanum est

Dank voor de uitleg. Kennelijk zat ik mijn denken verkeerd om.

Daan, zo heb ik DCC in mijn Mogul gemonteerd.
Ik heb het bovenste gedeelte van het gewicht in de firebox weg gefreesd zodat er een plateautje ontstond.
Met wat styreen als isolatie heb ik de decoder daar vast geplakt.
De decoder is te koop bij Conrad.
Tams electronic LD-G-32.2
Niet al te duur maar een prima 1A decodertje.

Ton
Erare humanum est

Oow, dat is wel netjes gedaan zo. Ik heb de benodigde weerstandjes besteld, gelijk maar wat meer.



In de tender is ook een optie, maar ik vind zelf de "kabelboom" die dan ontstaat tussen tender en loc niet mooi.

helemaal mee eens en zoveel ruimte heb je niet in die 2-6-0 tender.
Als je een geluid decoder zou willen inbouwen is het een mooie plek voor een speakertje.
Heb je maar twee draadjes nodig.
Nu valt de mogul bij mij in de zwakke broeders catagorie.
Het was Mr. B. zijn eerste poging om een bruikbare locomotief te maken voor onder de kerstboom en dat is aardig gelukt.
Maar als model zijn er betere opvolgers gekomen.
Neem de 2-8-0 consolidation (Connie) of de articulated 2-6-6-0 (Mallet).
Die hebben echt bestaan of bestaan nog.

Ton
Erare humanum est

januari 28, 2020, 13:27:30 #13 Last Edit: januari 28, 2020, 13:29:02 by The_Masterer
De tender is wat aan de platte kant, maar ruim genoeg. Met speakertjes heb ik ook wel gezien.


Die kolenbak loopt aardig door naar onderen, daar zit niet veel ruimte onder.
Of je zou de tender wat kunnen ophogen daar.

Ton
Erare humanum est