H0e-baantje

Gestart door JohnT, december 15, 2019, 15:10:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 15, 2019, 15:10:46 Last Edit: december 15, 2019, 15:14:09 by JohnT
Om iets kleins en simpels te hebben voor demonstraties ben ik begonnen met een H0e-baantje. Het ontwerp is niet van mijzelf daar ben ik gewoon niet handig in dus eerlijk afgekeken van http://www.009dutch.nl/archive/2011/pages/enixnie.htm


De bassis is blauw hardschuim, styrodur platen twee keer 4 cm op elkaar gelijmd. Met daarom de achterwanden in de vorm van een T-stuk. Hierdoor heb ik drie zichtkanten. Met P.U.R een basis gemaakt waarin ik de platen kan zetten zodat ik ze voor vervoer eruit kan halen.


Met een oud soldeerpistool het P.U.R. wat in vorm gesneden en met kleine reststukjes de beek gemaakt. Daarna met zwarte en grijze verf in een kleurtje gespoten, vind het wel goed zo en scheelt veel gewicht.


JohnT

januari 12, 2020, 12:56:55 #1 Last Edit: januari 12, 2020, 13:03:55 by JohnT
Beste omdat ik nog wat H0e materiaal heb en ik niets heb waarop dit kan rijden heb ik besloten een klein demobaantje op te zetten. Het ontwerp is eerlijk afgekeken van NixNie een bekent baantje op YouTube. Waarom afgekeken? Omdat ik het een leuk baantje vind en ik zelf geen goed ontwerp kan bedenken. Ik gebruik het railplan van NixNie en ga daarmee verder.

Omdat ik het baantje wil presenteren op evenementen is een voorwaarden dat het licht maar toch stevig moet zijn. Hiervoor heb ik gekozen om Styrodur als materiaal te gebruiken voor de onderbouw en railbedding. De onderbouw bestaat uit twee platen van vier centimeter op elkaar gelijmd. Dit geeft een plaat van acht centimeter dik met voldoende stevigheid. Ook een voordeel is dat je het landschap als het ware uit kunt graven, later meer hierover.
De opzet is een plaat styrodur met daarom een T-stuk van styrodur-plaat als achterwand. Op deze manier heb ik drie zichtvelden. Één voor één opzij en één achter. Achter de korte zijde van de T komen wat opstelsporen.

Drie zichtkanten.
Het railbed, hiervoor gebruik ik ook styrodur maar dan dunne plaat welke ook onder laminaat wordt gebruik. Ik snij hiervan stroken van 3 centimeter welke ik naast elkaar langs de uitgetekende lijnen van het sporenplan lijm. Doordat ik twee stroken naast elkaar lijm kan het materiaal makkelijker buigen in de bochten en hou ik een centerlijn over om later de rails op uit te lijnen.
Ik wil er ook wat rotspartijen op, niet alleen omdat ik het leuk vind maar ze hebben ook een functie. De losse platen styrodur voor de achterwand, het T-stuk staan tussen de rotsen gefixeerd en zijn dus uitneembaar voor transport. De rotsen heb ik met P.U.R uit de spuitbus gemaakt. Na het aanbrengen spuit ik het schuim nat met de plantenspuit want P.U.R. hard uit door luchtvochtigheid. Na het natspuiten dek ik het geheel af met transparant huishoudfolie. Doordat hiermee het schuim is afgedekt kan het vocht zijn werk doen en ik kan met de hand de rotsen vormen zonder vieze handen te krijgen.
Nadat het P.U.R. is uitgehard ga ik het met een mes te lijf om er brokken uit te halen. Hiermee krijg je een mooie rotsstructuur. Als dit klaar is spuit ik alles zwart met matte verf. Daarna een lichte waas grijs erover en de rotsen zijn klaar. Het meeste zal toch worden bedekt met groen.
De rotsen.
Ik wil ook een klein riviertje. De basis hiervoor graaf ik uit met een robuuste soldeerbout. Ik gebruik deze als snijapparaat en snij hiermee de loop van het riviertje uit het styrodur. Het riviertje wordt daarna verder afgewerkt met stukken (rots) overgehouden van de bewerking van de rotsen uit P.U.R.

Riviertje.
Het water maak ik met ModPoge, dit breng ik in diverse lagen aan. Laagje aanbrengen laten drogen en weer een laagje aanbrengen. Later breng ik er met acrylverf wat kleur in om de kleur van het water na te bootsen en wat schuim te laten zien. Hierna wordt het weer afgedekt met een laagje ModPoge om het water te laten glinsteren.
Wordt vervolgt.
JohnT

januari 14, 2020, 20:26:34 #2 Last Edit: januari 14, 2020, 20:28:51 by JohnT
En weer door.
Wat materiaal gekocht voor het landschap en de bomen.

Nu de rails in proefopstelling neerleggen om te testen of de treintjes er goed overgaan. Ik gebruik goedkoop aangeschafte wissels en Bemo H0e flex rail die had ik nog. Ik soldeer alle verbindingen. Dit is niet altijd goed omdat de rails door invloed van temperatuur moet kunnen bewegen. Denk dat het voor zo’n klein baantje meevalt. Dus solderen voor een goede ligging en stroomvoorziening. Als je flexrail in een bocht wil solderen dan gaat dit lastig. Op de plaats van de railovergang heeft deze de nijging om te knikken. Om dit te voorkomen soldeer ik de rails recht achter elkaar en buig deze later.

Mijn soldeerspulletjes. Soldeerstation uit China en Flux van de Praxis. Het solderen van de rails gaat super en snel. De ruimte tussen de bielzen vul ik later weer in.

Ik zet trouwens de flux in een stuk oasis,valt het niet zo gauw om.


Wordt vervolgt.
JohnT

ziet er goed uit
voor je flux, in principe moet soldeer met harskern voldoende zijn
de meeste flux moet je wel na spoelen met water.
hars heb je daar geen last van
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

En er voor zorgen dat je bout heet genoeg is om het soldeer goed te laten vloeien anders krijg je geen goede verbinding.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: moonlicht op januari 14, 2020, 22:13:32
ziet er goed uit
voor je flux, in principe moet soldeer met harskern voldoende zijn
de meeste flux moet je wel na spoelen met water.
hars heb je daar geen last van
Cor


Ik gebruik het hoofdzakelijk voor rails en soms electronica. Deze flux doet daar geen kwaad aan. De rails van Bemo zit een laagje op om het er bruin te laten uitzien. Met deze Flux kan ik het gewoon solderen. Maar zal het voor de zekerheid ook wel schoonmaken.


JohnT

januari 27, 2020, 10:04:56 #6 Last Edit: januari 27, 2020, 10:07:51 by JohnT

Weer wat verder.


De laatste tijd ben ik bezig geweest met het leggen van de rails en het rijden van het treintje om te controleren of het werkt zoals gedacht.


Nu ligt de concentratie op de scenery, ik had nog een bouwpakket in witmetaal van WoodlandScenics van een bielzen zagerij. Erg mooi met veel details maar daarmee ook lastig in elkaar te zetten.











Verder de waterval verder bewerkt. Ik probeer deze te maken van verf en ModPodge.











De onderbouw van de trestle komt uit mijn 3D printer, het dek is van balsa hout.
Wordt vervolgt. JohnT

De bielzen zagerij is zeer mooi John.
Veel details, het is net wat je zegt, met metaal is dat zeker 'n stuk moeilijker.
Maar tot nu toe ziet het er uitstekend uit.
Ga zo door!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Hallo John,

Het is weer aan alles te zien dat dit een heel mooi baantje gaat worden.

Mvg. Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Bielzenzagerij ziet er goed uit , een kanttekening van mij , beetje te veel roest en het ziet er in de foto nogal slordig uit , wat heb je gedaan wat roestkleurige verf er op gesmeerd? Met wat subtiele weathering zou het er nog een stuk beter uit zien. Hoop dat je dit ziet als opbouwende kritiek.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

januari 27, 2020, 15:28:30 #10 Last Edit: januari 27, 2020, 15:30:43 by JohnT
Zeker Jan, ik heb alles een basiskleur gegeven moet de details nog aanbrengen, wheateren, smeer op de tandwielen etc.


Overigens kies ik er wel voor dat het roest door invloed van vocht op het hout is uitgelopen mogelijk zie je dat als geklieder  :cheesy: .


JohnT


Heb je leuk in elkaar gepriegeld, John!
Groeten Joop, machinist Lelystad.

TOP gedaan jongen.
Ziet er zeer realistisch uit zo.
Hans, liefhebber On30 + H0