Bouw stock car in On3.

Gestart door usarene, december 09, 2019, 22:22:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo allen.

Na een poosje rust, even geen zin in ,,klein modelbouw ,, ben ik weer in bedrijf al heeft het stoomlokje ook de nodige aandacht, wat bussen, pennen ect vernieuwen maar dat schiet nu wel op.
Omdat ik nog twee complete houtbouw kitjes, een two bay hopper en een stock car, had liggen die niemand wilde kopen had ik besloten om ze zelf maar te bouwen, wat inmiddels gedaan is en tuffen ze vrolijk mee in de diverse trein samenstellingen.
Tijdens het opruimen kwam ik ook nog 2 complete hardware kits van Grandt Line tegen om nog 2 stock car s te bouwen, ook nog trucks en koppelingen en niet onbelangrijk in dit geval, een hele goede tekening en foto s van het grote model.
Dat opruimen is eigenlijk best wel eens nuttig, er is meer dan dat je nog weet!
Deze maal ga ik de wagons van Styreen maken, de voorraad aangevuld in Rodgau, scheelt aanmerkelijk in de prijs!
Eerst ga ik het Styreen bewerken met een zaagblad o.i.d. om de nodige nerven in het materiaal te maken zodat het op echt hout gaat lijken.
Dan ga ik de frame,s maken met de bodemplaten , koppelingen, bolsters en alles afstellen zodat de koppelingen op de juiste hoogte komen.
Het voordeel hiervan is dat ik dan nog even kan bedenken of het enkel of dubbeldeks wagons worden of misschien wel van elk één.
De foto laat alleen het materiaal zien voor 1 wagon.
Het gaat wel even duren, feestdagen, rijden in Barendrecht dorp op 14 december, onze kerstritten op 21 december en zo voorts.
Als er weer wat te zien is volgt dat wel.
Iedereen fijne dagen en een gezond nieuw jaar!

Groeten van René.



Hallo.

Hier even een paar foto s van de wagons die gebouwd zijn van de houten kitjes welke ik noemde aan het begin van dit onderwerp.
F 1 De hopper dient hier als M.O.W. wagen welke zand voor de rem zand drogerij vervoerd.
F 2 De enkel deks stock car.
F3,4 en 5 laten het geheel in een samengestelde trein zien.
Het grijs is grondverf uit een spuitbus van de A.C.Tion en het rode kleurtje uit een potje van Humbrol.
Voor het vuil maken heb ik, behalve een paar kwastjes, 4 verschillende kleuren olieverf uit oude tubes gebruikt met wat terpentine als verdunner.
Het zand in de hopper is rem zand wat in echte locomotieven gebruikt wordt
Nu dit alles gereed is ga ik verder met het oorspronkelijke werk, de 2 sctock cars, hierover later meer.

Groeten van René.

Knaap staaltje knutselwerk, Rene.  :cool: :cool:
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Fraai , lekker bezig.

Ton
Erare humanum est


Dit zijn bjoeties Rene.
Heel netjes gedaan.
Hans, liefhebber On30 + H0

Hallo allen.

Omdat alles niet is zoals het normaal zou moeten zijn ben ik lekker bezig met de bouw van de stock car.
Het plan was om er 2 te gaan maken maar dat is vanwege het al aanwezige aanbod in stock cars terug gebracht naar 1.
Het 2e frame is al wel gemaakt maar dat gaat een reefer worden, ook daar heb ik nog het een en ander voor gevonden, maar daarover later wel weer wat meer.
De 1e foto laat wat duidelijker zien wat ik zoal gebruik maar geeft ook aan wat er zelf nog gefabriceerd moet worden.
de 2e foto laat de zij wanden in aanbouw zien, alleen jammer dat Styreen soms een beetje gaat werken na het lijmen maar dat is wel weg te werken.
Inmiddels is de wagon afgebouwd en in de verf gezet, na het goed door drogen ga ik e.e.a vervuilen en dan maak ik nog wel een foto van het eind resultaat.

Hou het gezond en de groeten van René.





netjes
welk merk is deze kit?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hallo John en Cor.

De tekening komt uit een Model Railroader uit november 1972 met een hele mooie foto reportage er bij waar heel goed alle details te zien zijn en de kit is van René, geen kit dus.
De paar losse delen die jullie zien zijn van Grandt Line en de rest van het Styreen is van Evergreen.
Aan het begin staat nog een foto met een artikel wat daar nog bij hoort, deze foto dus.
Het is dus echt nog ouderwets eigen bouw, voor alle boutenkopjes ,120 stuks, gaatjes van 0.4 boren en dan plaatsen, alle grab irons van 0.4 staaldraad zelf buigen en ook weer alle gaatjes boren, alle strippen zelf op maat maken, de hoogte van de trucks en koppelingen goed afstellen, voordat het dak er op ging eerst de binnenkant geschilderd en nog stro op de bodem gelijmd, gemaakt van kort geknipt touw en dan het schilderwerk nog met een kwastje tot een goed einde brengen met de nodige belettering.
Kortom, vanuit wat strippen, staaldraad, geduld en deeltjes naar een model.
Ik heb voor een geelachtige kleur met een zwart dak gekozen, een beetje kleur op de baan kan geen kwaad.
De Calgoa Lumber Company had ook paarden in de bossen nodig en die werden met deze wagon vervoerd, vandaar die gele kleur.
Beetje fantasie kan toch geen kwaad?
Rest nog wat vervuiling maar eerst moet de verf een paar weken goed drogen.
Een eind foto zal ik t.z.t. nog sturen en andere vragen zal ik graag beantwoorden.

Groeten van René.


Van weinig iets heel moois maken, jij bent daar 'n ster in René.
Knap werk hoor.
Hans, liefhebber On30 + H0


Hallo.

Zoals beloofd zijn hier wat afbeeldingen van de stoc car na het nodige schilderwerk en wat vervuiling.
De bodem aan de buitenkant is nog voorzien van wat stro voor een leuk resultaat.
Ik ben er zelf wel tevreden mee en dat telt ook mee!
Gelijk maar een reefer er bij gemaakt op dezelfde manier als de stoc car, geen kit dus, wel het 2e onderstel wat ik al gemaakt had gebruikt dus eigenlijk een beetje vals gespeeld.
De bovenrand en dak blijven rood, de rest wordt wit, een beetje zoals de Tiffany reefers.
door de rode ondergrond verwacht ik een speciaal kleurtje wit, even afwachten maar.
Verdere vorderingen laat ik wel weer zien.

groeten van René.


Ziet er zeer goed uit Rene.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N