Scratchbuild watertoren O schaal

Gestart door DiGTrack, november 10, 2019, 17:26:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

november 10, 2019, 17:26:45 Last Edit: november 10, 2019, 17:55:50 by DiGTrack
Vandaag weer een projectje afgerond, een "kleine" watertoren.
De basis voor de toren zijn een aantal foto's van een bouwpakket, met de footprint maten en de hoogte maat ben ik een eigen tekening gaan maken, zie foto-1.
Van de onderkant naar de bovenkant ladder is de toren 150mm hoog, de watertank is 72mm in diameter en 80mm hoog.

Materiaal: Evergreen styreen strips en balkjes.
De basis is gemaakt van balken 4,8x4,8mm met verstevigingen van 4,8x1,5mm
De waterton bekleding is gemaakt van strips 2x0,5mm
De trappen zijn strips 3,2x1,5 voor de staanders en 2x0,5 voor de treden.
De basis voor de tank is een kartonnen koker van 72mm doorsnede bekleed met strips 2x0,5mm
De metalen banden zijn strips 2x0,5mm
De spout is gemaakt van een pijltje, u weet wel het pijtje die we vroeger maakten (uitgezonderd ondergetekende ;)

Werkwijze.
Ik heb heel bewust voor styreen gekozen, het laat zich makkelijk lijmen en snijden, maar goed we gaan een houten tank maken??!!!
Al het gebruikte styreen voor de watertoren is handmatig voorzien van houtnerf d.m.v. kerven met mes en zaagje.

Toe de watertoren nagenoeg gereed was, moest het deel voor de spout en de bediening met draden, maar goed ik had geen katrollen, hmmmm. Uiteindelijke heb ik alle getoonde katrollen zelf gemaakt van styreen, m.b.v. een holpijpje van 3mm de kleine katrollen gemaakt uit 0,5 styreen. Als je uit dit dunne styreen een rondje slaat wordt het een beetje bol, twee van deze rondjes met de bolle kant op elkaar gelijmd, en zie daar de katrol krijgt zijn vorm. De zijkantjes en en top van de kleine katrollen zijn ook van 0,5 styreen, na drogen e.e.a. in vorm vijlen en voilla, een katrol.

De grote in de paal is 5mm in diameter, en moest door de paal steken, deze is voor de bediening van de klep in de watertoren.

De meeste watertorens hebben een vorm van een pijlglas, mechanisch d.m.v. een vlotter, of d.m.v. het communiceren vaten principe, ik heb voor deze laatste vorm gekozen omdat ik dit een leuke uitdaging vond om te maken. Het pijlglas is gemaakt van een hol vierkant profiel van 2,5x2,5mm waar ik een deel voor het peilglas uit heb geveild. de "vlotter" om het niveau aan te geven is een klein stukje styreen, duh, he kan het ook anders. De schaal is een stukje papier met een halve cm verdeling, na verven heb ik er een stukje doorzichtig styreen overheen gelijmd.

De Spout is gemaakt zoals eerder gezegd van een pijltje. Ondergetekende had deze nog niet vaak gemaakt, maar na een lesje pijltjes maken door de heer Ton Nuttree (Ton Nooteboom ;) kon ondergetekende deze ook maken. De spout is voorzien van een ring met boven en onder twee ringetjes van messing voor de bevestiging van de diverse touwen voor bediening.

Verven
Aangezien styreen geen verf opneemt is "stainen" ook niet mogelijk, ik heb mezelf een methode aangeleerd die ik via Jason Jenson via Youtube  heb gezien en mij meester proberen te maken.
Of ik geslaagd ben om het styreen een houtgevoel te geven mogen jullie bepalen. Ook de metalen delen aan de toren moesten ook een metalen gevoel krijgen.

Voor het verven heb gebruik gemaakt van Amsterdam acrylverf in tubes, weathering is het meest gedaan via drybrush en soft pastel krijt.

De laatste foto toont de watertoren zusterlijk naast een prachtige coal tipple, very generously donated by Mr. Nuttree, deze was op zijn baan overbodig, en hij bood mij deze dan ook aan, ik heb hier zeeeeer dankbaar gebruik van gemaakt, Ton vanaf deze kant nog heeeeeeel erg bedankt voor de tipple, ben er erg mee in mijn nopjes.
Ik weet niet van welke fabrikant deze tipple is, maar ik weet wel dat het een duur bouwpakket was, ziet er mooi gedetailleerd uit, en de watertoren mocht natuurlijk niet onder doen.

Totale geraamde kosten (styreen) voor dit projectje, ongeveer â,¬ 40,- zou dit een bouwpakket zijn geweest was het zeker veel duurder geweest (ik heb nog genoeg styreen over, dus reken ik niet alles mee, de verf kan ik natuurlijk nog voor meer gebruiken).
Bouw uren ongeveer 30.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust.

Ziet er geweldig uit.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dat is een mooie watertoren geworden!  :cool: :cool:
Groeten Joop, machinist Lelystad.


Heel mooi gedaan.
'n Leuk stukje huis vlijt!!!
Hans, liefhebber On30 + H0