Ger's Colorado & Eastern

Gestart door ger deguelle, november 02, 2012, 11:27:20

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: Gerard Wassink op november 18, 2012, 19:20:56
Rechts zou je, naast de hoofdlijn, op zijn minst een uithaalspoor moeten maken om leuk te kunnen rangeren, liefst met een omloopspoor er bij...

Wat bedoel je met een uithaalspoor en een omloopspoor  :-\
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: Gerard Wassink op november 18, 2012, 14:04:32
Dag Ger, heb je deze pagina al eens gelezen?

Gerard

de begrippen uithaal- en omloopspoor staan daar uitgelegd.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik hoop dat ik hier mee op de  goed weg ben  :P de foto's waren wat onduidelijk dus weer ff een filmpje is wat duidelijker denk ik zo als ik het nu uitgetekend heb .
! Private video
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Kan het filmpje niet bekijken , als ik wil kijken krijg ik "deze video is prive" te zien
Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op november 18, 2012, 21:16:25
Kan het filmpje niet bekijken , als ik wil kijken krijg ik "deze video is prive" te zien
Ton

Nu wel ik had heb op priv? staan sorry  :-\
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


november 19, 2012, 11:17:13 #36 Last Edit: november 19, 2012, 11:18:47 by Gerard Wassink
Hi Ger,

Als ik het goed zie, heb je zo'n vijf sporen in je local Yard, met een wisselstraat vanaf de rechterzijde en bereikbaarheid vanaf de linkerkant voor de eerste drie sporen. Die bereikbaarheid vanaf links zou ik echt beperken tot de eerste twee sporen, zodat dat je aankomst- en vertrek-sporen kunnen worden.

Wat je aan de rechterkant echt nodig hebt, is om de wissel in het verlangde van het bovenste yardspoor te vervangen door een volle engelsman, zodat je aan de rechterkant, in het verlengde van dat eerste yard-spoor een (uithaal)spoor kunt maken ter lengte van minimaal je langste yardspoor.

Wat je nu aan de rechterkant hebt liggen zijn twee (korte) sporen en een wat langer spoor, vanaf waar je alleen maar bij je yard-spoor 5 (de onderste) kunt komen en niet bij de rest.

Om een aangekomen trein goed te kunnen classificeren (opbreken en opnieuw samenstellen, het wezen van rangeren) is het echt nodig om een uithaal-spoor te hebben vanaf waar je al je yardsporen kunt bereiken.

Succes,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

@ gerard ik denk dat ik het voorbeeld wat jij op de site hebt staan als voorbeeld ga gebruiken alleen wat uitgebreid er maar wel alles gebruiken wat op dat voorbeeld staat .
Het is inderdaad mooilijk om een yard te maken als je de 10 geboden aanhoud en die WIL ik aanhouden  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Denk goed na over wat je overneemt. Bijvoorbeeld, als je modern rijdt (bijvoorbeeld containertreinen) zul je niet snel een caboose track nodig hebben.

Een inhaalspoor, waarmee je met een loc om een paar wagons heen kunt omlopen is altijd handig.

Een paar korte opstelspoortjes (pockets) voor de mainline locs die op hun beurt wachten zijn ook altijd wel makkelijk.

En natuurlijk een strategisch gekozen opstelspoortje voor de yard switcher(s).

Laat je ons je volgende plan zien?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dat zaal ik zeker doen ja ,heb weer het oude idee van de baan gehaald en nu weer meten en op naar het volgende  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Goede voorbereiding in dit stadium gaan je plezier in het rangeren als de baan er eenmaal ligt enorm helpen! Goed hoor, dat je advies vraagt! Dat kan straks veel ergernis schelen!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hoi allemaal .

Naar een nacht niet slapen ivm mijn rangeer gedeelte ben ik er uit pfff ,links van de baan kom ik van de hoofdlijn af naar het rangeergedeelte en wat er bij hord ik heb hier 3 sporen liggen voor in en uitkomen van de treinen.
Ik heb hier voor 3 sporen gekozen dat ik met de rangeerlok niet over de hoofdlijn hoef te komen ,heb dus steeds een spoor vrij voor de lok naar voren of achter te rijden .
Hierdoor heb ik ook een stuk overgelaten dat de lok nog over de wissel kan gaan en zo weer kan omrijden hij hoeft dus niet over het hoofdspoor heen daar heb je dus geen op onthoud .
Rechts va de baan heb ik het omloopspoor liggen dat ik iets naar voren ga leggen dat ik plaats krijg voor een loods neer te zetten voor de locomotieven onderhoud en onderhoud wagons .
Ik heb weer een filmpje gemaakt want ik duidelijker vind dan foto's met uitleg voor me zelf (dat ik weet hoe ik het toen bedacht heb  ::).)
De rangeer gedeelte en de local yard
En als ik het goed heb houd ik de tien geboden aan  ::)
Mvg ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Nou, dat ziet er geweldig uit Ger! Complimenten!

En aan de rechterzijde heb je, als je dat wilt, volgens mij ook nog wel ruimte om een keerschijf in te bouwen, bijvoorbeeld in de buurt van je geplande loc-loods. Wat korte opstel spoortjes er omheen, en je kunt je loc's daar ook laten wachten op onderhoud of de volgende dienst.

Goed gedaan man!

Succes,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op november 20, 2012, 12:45:42
Nou, dat ziet er geweldig uit Ger! Complimenten!

En aan de rechterzijde heb je, als je dat wilt, volgens mij ook nog wel ruimte om een keerschijf in te bouwen, bijvoorbeeld in de buurt van je geplande loc-loods. Wat korte opstel spoortjes er omheen, en je kunt je loc's daar ook laten wachten op onderhoud of de volgende dienst.

Goed gedaan man!

Succes,
Gerard

Thx gerard daar was ik inderdaad ook al over aan het denken ja ik heb me zoveel mogelijk aan de 10 geboden gehouden  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hoi allemaal .

Ik heb nog wat dingen wat op mijn harde schijf stond een beetje uitgewerkt op de baan ,en zoon draaischuif ziet er niet slecht uit  ???
Ik denk er ook aan om een weg over de sporen te laten lopen en weer weg laten lopen bij de deur en daar door een dorpje of stadje heen .

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf