Nieuwe bouwplaat aanwinsten

Gestart door DiGTrack, augustus 23, 2019, 07:27:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wederom nieuwe bouwplaten van Ton gebouwd, en toen begon het echt drukker te worden op mijn On30 baan in aanbouw, maar wordt wel steeds leuker, maar vooral het bouwen geeft heeeeeel erg veel voldoening, en nog als het het op de rails staat.

Nu eerst een stukje uitbreiding op de baan alvorens verder te gaan met even more rollend materieel.
Extra sidings en een inhaal spoor in het "ondergrondse deel" maar daarover later meer in een ander topic.

Nieuwe bouwplaat aanwinsten:
3 18ft rijtuigjes, 1 18ft combine, 2 18ft cabooses 4 18ft boxcars, 1 (voorlopig) 18ft flatcar.

Nieuwe sratchbuild aanwinsten:
3 skelleton cars op basis van de Bachmann varianten.

Wie nog niet is overtuigd in de bouwplaten van Ton, hoop dat ze dat nu wel zijn. Ze zijn niet moeilijk te bouwen, ja de eerste is lastig zoals ik ook ondervonden heb, maar daarna heb je het systeem door en gaat het bijna vanzelf. De eerste passagierswagon was even wennen na de boxcars, maar op een gegeven moment bouwde ik 3 tegelijkertijd met de bouwbeschrijving erbij is het heel goed te doen, uiteraard moet men wel affiniteit hebben met bouwen.

Het bouwen van een bouwplaat is zeer bevredigend, en veel goedkoper dan kant en klaar.
Elke bouwplaat heeft een duidelijke beschrijving van de stappen met foto's en tekst.

To be continued




Mooie collectie zo
Netjes gemaakt

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Heel mooi gedaan zo.
Hans, liefhebber On30 + H0


Ben benieuwd hoe Ton de bouw pakketten aanleverd.
Geheel compleet?
Met trucks en couplers?
En wat is daarvan de prijs?
Hans, liefhebber On30 + H0

als je dat wilt weten kan je het beste Ton een bericht sturen.
maar ik weet bijna zeker dat het een kit is waar je zelf de koppelingen en wielen en verf zal moeten kopen
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

augustus 24, 2019, 12:47:21 #6 Last Edit: augustus 24, 2019, 12:50:09 by dutchbuilder
Citaat van: American op augustus 24, 2019, 11:42:18
Ben benieuwd hoe Ton de bouw pakketten aanleverd.
Geheel compleet?
Met trucks en couplers?
En wat is daarvan de prijs?

Gerard heeft het in een van zijn berichten er al over gehad.
Maar ten overvloede , geen wielstellen, koppelingen, glas en staf materiaal .
Het is niet een kant en klaar voorgekauwde bouwdoos.
Je zal er zelf ook wat voor moeten doen.
Het is niet voor de bouwdozenplakker maar voor de modelbouwer met wat meer ervaring.
Je krijgt alleen de sheet(s) met de bouwplaat voor de body en chassis.
De handleiding krijg je via Email toegestuurd.
Ik ga het hier niet over prijzen hebben.

Ton


Erare humanum est

Om dit goed onder de aandacht te brengen is het misschien handig een pdf bestandje te maken met afbeeldingen van wat er te koop is (hoeven geen prijzen bij). Ik kan het bestandje als download beschikbaar stellen. Ook is het mogelijk er een contactformulier aan te hangen waarmee eventueel een bestelling gedaan kan worden.


Inhoud van het formulier kan zijn,


Ik heb belangstelling voor item N0: ? ?
Aantal: ?
Naam:
E-mailadres:


Ton kan dan verder in overleg gaan met de cliënt.


Denk dat het dan voor een ieder helder en duidelijk is en men niet door een reeks van berichten moet ploegen om een beeld te krijgen van wat er is en wat het is.




JohnT


augustus 25, 2019, 21:39:33 #9 Last Edit: augustus 28, 2019, 22:04:22 by dutchbuilder
De wielstellen die Gerard en ik gebruiken zijn H0 Bettendorf trucks met 36 inch wielen.
Dat is 10,5 mm op schaal.
Dat is in 0n30 (1:48) bijna 20 inch wielen.
Die van Tichy zijn Archbar wielstellen komen met te kleine wielen (33 inch) voor ons doel, waar je 36 inch wielen voor zou moeten vinden.
Ik heb ooit eens Archbar wielstellen gekocht in de US die werden verkocht als zijnde 0n30 maar waren H0 Tichy wielstellen met 36 inch wielen.
Maar die winkel bestaat niet meer.
Het blijft toch een lastig ding om goede wielstellen voor een leuke prijs te vinden.


Ramen zijn niet nodig want die worden door de gebruikte lagen gevormd.

Ton



Erare humanum est

Ik heb een paar draaistel modellen die ik kan printen. Als ik een plaatje heb met maten kan ik ze pas maken. Zelfde geld voor ramen ik heb een basis van waaruit ik alle kanten op kan. Verder kan ik een houder voor een NEM koppeling printen voorzien van kortkoppel mechaniek. Voor modellen zonder buffer niet zo interessant maar goed het zit er op.


Dit zou betekenen dat je alleen nog koppelings koppen en wielen moet aanschaffen.




JohnT

augustus 26, 2019, 10:31:57 #11 Last Edit: augustus 26, 2019, 10:36:34 by dutchbuilder
De koppelingen zitten aan de body en niet aan de wielstellen vast.
Dat zou te veel gaan afwijken van het ontwerp en is in het echt ook niet zo.
Archbar zou het beste zijn gezien de tijd periode maar Bettendorf zijn qua opbouw steviger om te printen.
Ik heb in het eerste plaatje de essentiële maten van de H0 wielstellen getekend.
Het draaipunt is een gat van 3,4 mm.
De rem assembly kun je weglaten.

Ton
Erare humanum est

Die trucks heb ik wel in H0 maar die moeten dan groter? behalve de breedte dan.


Het koppelings mechaniek wat ik heb moet aan de wagonbodem geschroefd worden. Het kortkoppel mechaniek zorgt er wel voor dat lekker krappe bogen kunt nemen.


JohnT

augustus 27, 2019, 09:57:55 #13 Last Edit: augustus 27, 2019, 10:05:31 by dutchbuilder
foutje in de maten......oops.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: JohnT op augustus 27, 2019, 08:16:02
Die trucks heb ik wel in H0 maar die moeten dan groter? behalve de breedte dan.
JohnT

Nee John, ze blijven even groot.
Ze zijn ongeveer de helft zo groot als je de maten omrekent van 1:87 naar 1:48.
Dat zorgt er voor dat de wagons lekker laag op de wielen staat.
De wagons hebben zoveel overhang dat het niet echt opvalt dat er H0 wielstellen worden gebruikt.

Ton
Erare humanum est