forum module baan.

Gestart door moonlicht, april 13, 2019, 13:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

september 02, 2019, 13:58:18 #60 Last Edit: september 02, 2019, 14:00:14 by moonlicht
hier gaan we
potentiele deelnemers:
Gilpin43
Gideon
B vd Doorn
Digtrack
moonlicht
John T
Vic

graag opmerkingen als ik iemand ben vergeten, of niet wil/kan.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Leuk als het er echt komt, echter of ik wat in kan brengen qua skills etc? Even kijken wat de plannen worden en wat er van een ieder verwacht wordt voordat ik definitief besluit.

paar dingen die we als mede bouwers eens moeten zijn denk ik.

thema, logging , mining of iets anders ?

modules zoals die bij het BNSL worden gebruikt lijkt mij het makkelijkst .

black box ja/nee ?

graag jullie input hiervoor

Cor

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Kunnen wij niet een neutrale baan maken waar gewoon op gereden kan worden zonder direct een thema vast te leggen? Met een thema leg je de groep direct al beperkingen op.


Ik vind het geen probleem als er een logging trein door een station rijd om maar een voorbeeld te noemen.






JohnT


geen thema, kan ik mij ook in vinden.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Aangezien ik mijn modules niet voor een schappelijke prijs ben kwijtgeraakt ga ik er 2, of 3 volledig geschikt maken voor deze happening. Dat mijn hoofdlijn aan de voorkant ligt is niet zo'n probleem. Ik kan aan de voorkant altijd iets aanplakken :)

Tekening van de 3 rechtse modules zijn in het draadje van 33 Street te vinden.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hallo,
Is er al een plan hoe we verder gaan? Ikzelf denk aan alleen On30 met een diepte/breedte van 50 of 60 cm en de aansluitende sporen op 15 cm vanaf de voorzijde, De vorm van losse thema's met black-boxes er tussen lijkt mij ook wel prima. Maar wat te doen met normaalspoor? Misschien een voorrand van 10 cm met normaalspoor vóór de smalspoormodule, die dan dus 50 cm breed wordt? En zo ja, verlaagd, of iets anders?
Ik heb nog geen module hiervoor gebouwd, dus alles is nog mogelijk. Misschien de koppen echt eens bij elkaar steken om te brainstormen?

Groeten, Ron aka Gilpin43

Ron
ik probeer nu een beetje te inventariseren wat we willen
reacties zijn tot nu toe mager, maar we wachten nog even af

black box vind ik zelf overbodig, met een beetje afspraken kan er denk ik best een goede overgang kan zijn tussen modules
de black box heeft (denk ik) nut tussen modules van totaal verschillende banen.

on30 word denk ik wel de hoofdbaan, een stuk normaalspoor zal dan tussen Bart en mij bestaan

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hoi, ik ben net lid geworden van dit forum grotendeels vanwege de discussie die hier plaatsvindt.
Wat ik hierbij niet duidelijk heb meegekregen is welk doel deze On30 forum-modulebaan heeft. Is het doel om deze te bouwen en te showen (presentatie) of juist om te bouwen en te rijden (operationeel)?

Om het toe te lichten hierbij de twee keuzes ietwat naar het extreme getrokken voor de duidelijkheid:

Presentatie:
Focus ligt op het bouwen van (hoogstaande) scenery en dit te showen aan het publiek. Feitelijk gaat het om diorama's waar één of meerdere treinen doorheen rijden, meestal op dubbelspoor voor een zo hoog mogelijke treinenfrequentie als entertainment voor het publiek. Rangeren gebeurd zelden, er is geen operationeel plan. De presentatie is belangrijk met een nette rok, achtergrond en goede verlichting. Het Sporenplan is rondlopend of lus-lus zodat er zo min mogelijk met de trein hoeft te gebeuren om deze te draaien.
Voorbeeld: Ntrak.

Operationeel rijden:
Focus ligt op de treinen en geloofwaardige nabootsing van het spoorbedrijf. Landschap en gebouwen zijn belangrijk voor de immersie maar kunnen afhankelijk van bouwer zeer gedetailleerd of zeer spaars/abstract zijn. Treinen rijden vaak op enkelspoor met lagere frequentie, rangeren en traag(realistisch) rijden is gewenst. De baan is er vooral als entertainment voor de bouwers zelf, verschijnt minder of niet publiek en is voor dagjespubliek weinig boeiend. Modules hebben geen rok nodig noch achtergrond en zaalverlichting voldoet meestal. Het sporenplan is meestal niet rondlopend maar end-to-end of end-to-lus.
Voorbeeld: FREMO .

Er zijn natuurlijk tussenvarianten die beide doelen beogen maar dat vergt zeer goede planning en je loopt daarbij het risico dat het voor niemand echt bevredigend is.

Welke vorm van modelspoorbaan zou de On30 forum-modulebaan moeten worden? Beide vormen zijn op zich valide en spreken verschillende modelbouwers aan. De keuze is belangrijk omdat het richting geeft aan al die volgende technische keuzes waar in de eerdere posts over nagedacht werd.

voor de forum baan ,geen idee hoe we hier verder mee gaan.
ik zie heel weinig reacties hier, misschien komt het nog ..................
er is dus ook nog geen duidelijk doel gesteld als rijden of bouwen als doel.

zelf ben ik meer een bouwer dan een rijder.
al denk ik dat als we verder gaan een beetje redelijke scenery toch wel een doel kan zijn, en daarnaast er ook (zeker op een beurs) het nodige aan beweging moet zijn.

de schaal zal denk ik met on30 het meeste voor dit doel geschikt zijn.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Misschien is het een idee een coördinator aan te stellen die alle ideeën in vorm kan gieten. Hieruit komt een leidraad waarmee men verder kan werken. Nu zit iedereen op iedereen te wachten. Ik stel mijzelf niet beschikbaar omdat ik het al druk heb met diverse clubactiviteiten.


JohnT

Met John eens. Een coordinator is wel wenselijk maar hhmmm wie?? John valt af. Vrijwilligers melden graag....

Bij deze meldt ik mij om het op mij te nemen maar a) ik ben meer modelbouwer dan coordinator, ik hou van persoonlijk contact en heb een hekel aan projecten die met e-mail gerund worden.

Mijn voorstel is dan ook, als ik de coordinator wordt, om eerst maar eens een datum te prikken om elkaar te zien, met elkaar te praten, etc.

Dus hoor graag of jullie mij zien zitten als coordinator.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Stem voor, maar mogelijk zijn er meer kandidaten?


Denk toch wel dat je niet zonder e-mail kunt. Maar elkaar eerst is zien en spreken kan om kennis te maken.


Verder is Skype ook een optie.


Skype: JohnT500


JohnT

Samen coördineren ?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden