forum module baan.

Gestart door moonlicht, april 13, 2019, 13:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denk dat ook dat weer een poll zou moeten worden. Ook hierin zijn teveel mogelijkheden. Zelf lijkt mij 0N30 wel wat. Ligt nu in de kast te verstoffen.
JohnT

We hebben een administrator nodig :)

OK. 2 bakken; zoals het er nu naar uit ziet wordt het normaal spoor en een 0n30 overlaad spoor. Dus niet meer dan 2 a 3 wissels plus een lokaal industrietje in het normaal spoor plus een paar wissels in het 0n30 gebeuren. Situatie bij voorkeur Calafornia desert. In overleg met de 0n30 rijders moet een sporenplan gemaakt worden en zal komende week daar aandacht aan schenken. Bak lengte weet ik nog niet maar zal niet langer worden dan 360 cm in totaal.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

mei 12, 2019, 18:52:11 #47 Last Edit: mei 12, 2019, 18:55:14 by gideon
Zoiets dus:

https://model-railroad-hobbyist.com/node/18973?page=1

https://model-railroad-hobbyist.com/sites/model-railroad-hobbyist.com/files/users/ctxmf74/owenyosmall.jpg

Owenyo, Ca waar de SP twee lijnen had die samenkwamen, een smalspoor, een normaalspoor met mogelijkheden voor overslag tussen beiden.

Southern Pacific Owenyo California intikken bij google-afbeeldingen geeft een aantal zeer inspirerende foto's.

't is maar een voorzetje

Ik wil het best proberen verder te coordineren , maar met de zomer aan zijn begin zal ik weinig tijd hebben
Zit momenteel op mijn werk , kan dus even weinig doen hiervoor nu
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hallo,
Ik kan alleen 1 of 2 modules inbrengen in On30, ik neem aan dat we het eens zijn over een breedte van 600mm en het hoofdspoor (On30) op 150mm vanaf de voorzijde, zodat plaats blijft voor landschap. Besturing DCC, met railbus verbindingen met tweepolige stekkerverbinding, nader te bepalen, en liefst Loconet of eventueel Expressnet doorverbinding en inplugmogelijkheid, minstens op alle stations-modules. Centrale en boosters en hubs ???  Eventueel de verbindings-kopschotten professioneel laten maken. Wat te doen met de point to point eindpunten ? Keerlussen, Wye's of draaischijf. Zoiets is wel nodig als we met grotere loks of met b.v. de Goose willen rijden.  Ik ben bezig met een draaischijf van Kitwood models, waar de Goose op past, maar die is niet gedacht voor op een module. Ik heb On30 rollend materiaal, gebruik code 83 rail van Tillig (Conrad) op houten bielsjes, en een DR5000 centrale en twee BNLS-booster/hubs die in te zetten zijn. Ik hoor graag of en wanneer we hiermee verder gaan.
Groeten,
Ron

Inpluggen van regelaars is zo langzamerhand aan het verdwijnen, zeker als je met de DR5000 wilt rijden dan kun je met je telefoon of tablet je treinen bedienen.


Misschien moeten wij eerst is een balans opmaken van wie wat wilt doen. Dan krijg je een team en met dat team kun je verder.

Coördinator
Technisch specialist (electrische aansluitingen c.q ontwikkeling).
Railplanontwerper.
Zomaar wat suggesties waarvan ik denk dat er behoefte aan is. En niet te vergeten, wie doen er nu daadwerkelijk mee.

JohnT

Citaat van: JohnT op mei 13, 2019, 09:27:31 Railplanontwerper.
Ton had al wat leuke suggesties gemaakt. Wil je met keerlussen werken, dan zul je mensen nodig hebben die de keerlussen in (eigen) beheer nemen. Je kan ook aan beide kanten een Fiddle Yard maken. Ook deze zal dan door 1 of meer personen in (eigen) beheer genomen moeten worden. Wil je een pendelbaan, dan heb je dat "probleem" niet.
Groeten Joop, machinist Lelystad.


Een pendelbaan is denk ik ook het beste, maar liefst wel met draai-mogelijkheid voor lok's e.d., dus draaischijf of "Wye" met voldoende lengte voor grotere smalspoorlok's en diesels, zoals de Goose. Anders wordt het wel beperkt tot logging en mining met alleen Shays, Climaxes, Porters e.d. Dit kan natuurlijk ook heel leuk zijn. Ook mogelijk is buiten beeld een fiddle-yard met simpele draaischijf, dit alles handbediend. Dit is dan kleiner en veel simpeler, zou ik wel voor één kant kunnen maken.
Ik hoor wel wat we gaan doen.
Ron

Denk dat een fidle yart ook niet verkeerd is maar technisch wel weer meer werk, het moet als het ware wel op rolletjes lopen.


Verder hoeven wij niet alles in een moment te proppen, hiermee bedoel ik dat je niet alles op de baan hoeft te hebben wat er beschikbaar is. Als deze modulebaan slaagt dan kun je op andere evenementen weer wat anders laten zien.

JohnT

Citaat van: Joop_L op april 13, 2019, 14:41:29
Hallo Cor,

Al eens gekeken naar de BNLS module baan, BMB (Engelse baan) en naar Modulebaan.nl ? Die hebben alle 3 zo'n beetje een standaard modulebak aan elkaar geknoopt en werkt erg goed.

Edit: Hier staan de tekeningen.

Dat concept is door mij bedacht...

Heb je dan goed gedaan, Martin. Ik vind het een mooi en strak geheel.  :cool:
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Is ook wat denkwerk aan vooraf gegaan. Insteek was een makkelijke instap, KISS, en een voor ons ( denk daar bij aan de organisatie van OntraXS!) een goed te presenteren geheel. Fremo valt bij ons vaak al af omdat het geen rok, eigen verlichting etc heeft. Daarnaast wilden we mensen motiveren te gaan bouwen en dat is nu ik zo kijk met 4 groepen aardig gelukt. De Marklin forumbaan maakt ook gebruik van dit concept. We hebben bewust gekozen voor blackboxes omdat de taferelen op die manier leuk gescheiden zijn.

zomer is bijna voorbij
morgen weer voor een paar weken thuis, zal het weer op pakken
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden