Wat vragen bij de start met On30

Gestart door Firefighter, december 30, 2018, 14:18:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Na jaren van normaal spoor, ga ik de overstap maken naar On30. Het liefst wil ik de rails die in het zicht komt zelf spijkeren.
Na een zoek tocht over het wereld wijde web kwam ik de rails van wenz modellbau tegen. https://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store_Shop00671.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Categories/Spur_0/Gleisbau_in_0/gleisbau0n30/0n30logging of deze https://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store_Shop00671.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Categories/Spur_0/Gleisbau_in_0/gleisbau0n30/0n30standard.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is de On30 standaard rails wel amerikaans of is het gewoon ordinaire Duits spoor. 
Ook vraag ik mij af welk type wissel ik het beste kan gebruiken. De wissel waarbij de rail in de aanliggende rail komt te liggen of de stub switch. Waarbij beide rails verschuiven.
De modelbaan situatie zal ergens tussen 1900 en 1930 liggen met zowel personen vervoer als mijnbouw. Rondom een klein stadje in the middle of nowhere.

Johan

hoi Johan
welkom hier

hier op het forum zijn er al diverse mensen met het zelf spijkeren van rails en wissels bezig (geweest)

gebruik even de zoek functie op het forum op stub, dan komen er diverse naar boven
persoonlijk vind ik wenz erg duur, doosje spijkers en wat rails ,hout kost niet zo veel
heb je hier ook al eens gekeken? https://www.handlaidtrack.com/
ik heb al eens goedkoop rails van peco gekocht (code 100) de plastic bielzen er af gesloopt ,en zo hou je goedkoop 2 railstaven over
ik meen dat er tussen de verschillende fabriekanten niet zo veel verschil zit in de rail vorm.
code 100 staat voor de hoogte van de rails, en die hoort bij alle fabriekanten gelijk te zijn.
je kan ook voor kleinere rails kiezen code 83 of 70 ,dat kan zelf nog mooier zijn
hout zaag ik zelf ,maar er is genoeg te koop voor model hout
het mooiste vind ik linde hout , vanwege de fijne structuur er van
spijkers zijn er ook voldoende, ik gebruik er van ME http://www.microengineering.com/products_ta.htm

Cor


het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hi Johan,

Wenz is nogal aan de dure kant. De ruilspijkers zijn echter voortreffelijk van hem en het afnemen waard. Wat rails betreft kun je beter (voor maart 2019) bij Engelse leveranciers gaan shoppen voor de losse Peco rails. Dat scheelt met Wenz soms zo'n 30%. De sjabloons van Wenz zijn wel weer goed te gebruiken net als die van Fasttrack zoals Cor al aangaf. Ja wat bielzen betreft? Ik heb sigaren doosjes gebruikt om bielsen te zagen. Cor zweert weer bij linde hout. Zo hebben we allemaal onze voorkeuren. Zolang het hout maar niet te hard is denk ik, is alles wat je goedkoop te pakken kunt krijgen goed denk ik.

Succes
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Voor het leggen van rails, moet je je ook eerst afvragen wat wil je uitbeelden.

Een reguliere spoorlijn of een smalpoorbaan die al dan niet tijdelijk is aangelegd. Bij de eerste ga je voor rail met de juiste railschoenen en bevestiging. Voor de tweede ga je voor simpel en zo goedkoop mogelijk zo was het in werkelijkheid ook. Hiermee kun je ook jou vraag over stompe wissels of reguliere wissels mee beantwoorden. De stompe wissels waren simpel en hiermee ook goedkoop. Een houtkaplijntje was vaak tijdelijk in het bos. Als de bomen gerooid waren werd de lijn weer opgebroken om elders te gebruiken.

Zelf ga ik nog steeds voor Tillig railstaven coder 83 verkrijgbaar bij Conrad. Voor de bielzen, lindehout 4X4 mm lijsten ook bij Conrad. De spijkertjes heb ik ooit een duizend of wat gekocht bij Fasttracks. Maar mogelijk hebben ze deze ook bij rd-hobby.de.



JohnT

Nou, ik zou zeggen, ga zelf je rails spijkeren en ook de wissels.
Probeer eerst 'n stukje, dan kun je altijd zelf beoordelen om verder te gaan of niet.
Alle begin is moeilijk, maar dan............
Ikzelf gebruik altijd Peco rail staven Code 100 Nickel Silver Flat Bottom Rail.
Spijkertjes komen ook van http://www.microengineering.com/products_ta.htm (ik dacht 1/4 inch zo uit mijn hoofd).
Hout koop ik bij Van Lanen in Uden, modelbouw hout vuren, latjes van 4mm breed, 2mm dik en 1 meter lang.
Met m'n cutter maak ik ze ongeveer 4 cm., bijna geen dezelfde lengte.
Komt allemaal niet zo nauw, lijkt mij!!!
Bielzen op 3 mm. kurk plakken, met een staalborstel er over heen en dan op kleur brengen.
En dan maar spijkeren!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

december 31, 2018, 13:13:16 #5 Last Edit: december 31, 2018, 13:19:11 by dutchbuilder
Citaat van: Firefighter op december 30, 2018, 14:18:46

Is de On30 standaard rails wel amerikaans of is het gewoon ordinaire Duits spoor. 

Johan

0n30 is eigenlijk ontstaan doordat modelbouwers smalspoor wilde hebben voor een redelijke prijs.
30 inch smalspoor is bij benadering gelijk aan 16,5 mm spoorbreedte.
Dus H0 chassietjes zijn prima te gebruiken om rollend materieel te maken.
Begin van deze eeuw is Bachmann in deze markt gestapt mede door Lee Riley.
Helaas is hij verleden jaar overleden en is 0n30 qua rtr modellen op sterven na dood.
30 Inch gauge is weinig gebruikt in de USA maar in de rest van de wereld werd/word deze spoorbreedte wel gebruikt.
De modellen die Bachmann heeft uitgebracht zijn voor een groot deel uit de Baldwin cataloque.
En werden gemaakt voor de Zuid Amerikaanse markt.
De 2-8-0 ( Mexico) en de 4-4-0 modern (brazilie) en de 2-6-6-2 voor de Engenio Angelina suikerriet fabriek in de Dominicaanse republiek.
Een ander deel van hun modellen zijn eigenlijk 2 foot gauge zoals de 4-4-0 classic en de Forney's (SR&RL rr).
Voor mij maakt dat niet zo uit want 0n30 blijft nog altijd een stuk goedkoper dan de messing modellen en word niet voor niets the poor man's narrow gauge genoemd.
Btw ik gebruik 0n16,5 rails van PECO en geen zelf gespijkerde rails.

Ton

Erare humanum est

januari 01, 2019, 20:51:23 #6 Last Edit: januari 01, 2019, 20:55:02 by Firefighter
Iedereen bedankt voor de reactie, het heeft mij een goed beeld gegeven wat ik nodig heb om verder te kunnen met het maken van plannen.
Nu op zoek naar railstaven en de bielsen zelf zagen uit hout.
Maar ik kan nu eerst het railplan verder uitwerken.
@American bedankt voor je foto`s die zijn voor mij bruikbaar.
Johan