PC to bench power supply

Gestart door Gerard Wassink, november 30, 2018, 15:16:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Experimenteer je ook wel eens met wat elektronica?

Zie hier hoe hoe je een PC power supply kunt hergebruiken als voeding...

Gerard

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik heb gisteren naar een YouTube filmpje zitten kijken over de zelfde materie.
Het is wel aan te bevelen , vooral bij oudere voedingen, om een voorbelasting aan te brengen.
Dit voorkomt dat de onbelaste voeding gaat staan storen.

Ton
Erare humanum est

En wat is een voorbelasting  :rolleyes:
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Een voorbelasting is (bijvoorbeeld) een weerstand die - voordat je begint met de voeding te gebruiken - alvast een belasting vormt. Met name deze geschakelde PC voedingen hebben een belasting nodig om niet uit te schakelen.

Maar, Ton, veel van deze types hebben al een inwendige voorbelasting las ik.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

november 30, 2018, 19:53:54 #4 Last Edit: november 30, 2018, 20:14:24 by dutchbuilder
Citaat van: Gerard Wassink op november 30, 2018, 19:52:11

Maar, Ton, veel van deze types hebben al een inwendige voorbelasting las ik.

Gerard
klopt, daarom ook de opmerking oudere voedingen.
Niet alleen het ongewenst uitschakelen kan een probleem zijn.
Als zendamateur kan ik storing ondervinden van verkeerd gemodificeerde geschakelde pc voedingen en zonnepaneel omvormers.
Simpelweg gezegd word de secundaire spanning in deze voedingen, zeg 12Volt opgewekt door de primaire spanning 240 Volt in stukjes te hakken zodat je de secundaire spanning kan maken.
Dat heeft als voordeel voor de fabrikant dat ze de zware transformator kunnen vervangen door een kleinere goedkopere trafo en net zoveel of meer vermogen kunnen maken als met een zware ongeschakelde voeding.
Daardoor kan ook de behuizing veel kleiner worden.
Het nadeel is dat door het choppen van de primaire spanning met een hoge frequentie, zeg 15 Kilo Hertz er elektromagnetische golven kunnen ontstaan op die frequentie en een veelvoud daarvan.
Door het verkeerd belasten van zo'n voeding kunnen er over verschillende frequentiebanden heftige storingen ontstaan.
Agentschap Telecom , de waakhond van de overheid, heeft er zijn handen vol aan om dit soort voedingen en omvormers van zonnepanelen uit de markt te halen en op te sporen.
Dus wees gewaarschuwd.

Ton
Erare humanum est

De voeding zelf is niet gemodificeerd en heeft een metalen behuizing (Faraday?). Is dat denk je niet genoeg?

En zo nee, hoe kan ik vaststellen of er sprake is van deze storingen die jij noemt?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

november 30, 2018, 21:48:31 #6 Last Edit: november 30, 2018, 21:55:46 by dutchbuilder
heb je een korte golf ontvanger?

Als zo'n geschakelde voeding gaat staan sproeien dan helpt een behuizing niet.
Gaat gewoon via de draden naar buiten.
De moderne voedingen hebben intern genoeg HF chokes om de ergste storing af te fakkelen.
Maar je kan niet argwanend genoeg zijn met die voedingen.
Ik had twee identieke 10A 12V geschakelde voedingen uit China....1 doet het prima zonder storing maar de andere gooide mijn 2 meter (145 mHz) plat.
Storen op 1 freq. is vervelend maar die frequentie heeft harmonischen en die harmonischen hebben ook weer harmonischen enz enz...

Ton
Erare humanum est

Wat kan ik zien als ik de uitgangsspanning aan een scope hang? (slechts 50MHz helaas)

Flink versterken en kijken of er een HF rimpel op zit of zo?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ja kan.
Of een spoel met tig windingen tussen je probe hangen en dan die spoel als snuffelaar gebruiken.

Ton
Erare humanum est

Een eerste snelle meting laat dit zien, zie bijlage. Een rimpeltje met een periode van 60 nSec of 16,6 MHz.

Zal vandaag kijken of ik nog wat meer kan zien...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik weet niet hoeveel het bij die voedingen is maar bij zenders moeten wij een harmonischen onderdrukking hebben van -60dbm waarbij 0dbm 1mW is.

Ton
Erare humanum est

Bij oude analoge locomotieven zat altijd een ontstoorsetje gemonteerd op de collector.  Bij digitaal bedrijf moet je die altijd verwijderen omdat de decoder die taak overneemt. Werkt dit hier niet of is dat een ander verhaal.
JohnT

Spoel gewikkeld, plm. 125 wikkelingen, afb 1.

Tussen de scope leads gehangen, voeding onbelast aan gezet.

Afb 2 laat een spike van max. ongeveer 60 mV zien met wat slingereffecten er om heen. de periode is plm. 100ns (10MHz).

Afb 3 geeft dezelfde afbeelding, maar dan met een iets groter horizontaal beeld (uitgezoomd).

Wat zijn jouw conclusies hieruit Ton? (jouw dbm opmerking kan ik in dit kader niet plaatsen, omdat ik daar geen ervaring mee / kennis van heb)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hmmm...

Als ik de voeding uit zet, zelfs helemaal loskoppel van de 220V, dan blijven deze spikes aanwezig...  :angel:

Tenzij er nog andere suggesties zijn, stop ik met dit onderzoekje.  :police: :cool:
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

december 01, 2018, 20:36:59 #14 Last Edit: december 01, 2018, 22:07:32 by dutchbuilder
Dan komt dat signaal niet van de voeding maar van wat anders.
Ziet er uit als een draaggolf met zijbanden.
Als de voeding had staan storen had je veel meer van dit soort troep gezien.
Was toch een interessant experiment , lijkt me.
Nu weet je in ieder geval dat deze voeding ok is.

Ton

Erare humanum est