Mardec

Gestart door JohnT, november 28, 2018, 19:34:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

november 28, 2018, 19:34:37 Last Edit: november 28, 2018, 19:37:17 by JohnT
Voor mijn baan gebruik ik Digikeijs wisseldecoders met servo aandrijving. Werkt prima maar vond nu een alternatief wat een stuk goedkoper is.
Het z.g. Mardec principe, Mardec is een naam voor een systeem wat Arduino's gebruikt voor digitale modelbaan aansturing.
Ik heb nu voor nog geen tien euro een wisseldecoder die 12 magneetwissels kan aansturen of 8 servo's met puntstuk polarisatie.

Meer info, https://www.arcomora.com/mardec/


Dat ziet er  goed uit John!
Zelfs met Loconet detectie, ben benieuwd naar je resultaten!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Het resultaat is als op het filmpje, het werkt gewoon.
Je hoeft ook geen programmeer kennis te hebben de software die je gratis kunt downloaden gebruik je om de instellingen te doen, dit is in principe eenmalig. De hardware zoals een Arduino komt van Alieepress. De schield, het stukje elektronica voor de wissels bestel je op de Acromora website.

Als je gaat bestellen neem dan een Arduino met USB kabeltje. Deze komt met de schield onder de baan centraal ten opzichte van de wissels. Met een USB verlengkabel en een laptop kun je de wissels instellen, uitslag, snelheid e.d. Als dit is gedaan haal je de verlengkabel weer los en kun je je wissels met je digitale besturing schakelen.
Overigens is dit dezelfde Arduino als degene die ik voor mijn speedmeter heb gebruikt.

Nog een belangrijke opmerking. Neem geen Arduino van het type WAVCAT, hiervoor heb je drivers nodig om het ding te benaderen en te programmeren. De andere Arduino types werken zonder drivers.


JohnT

Klopt het dat die servo's best wel wat herrie maken? Zit er zelf ook aan te denken om zo'n setje bij Digikeijs aan te gaan schaffen.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Je hoort ze wel maar dat heb je ook met magneetspoelen. Onder de baan en niet vlak voor je neus valt het mee hoor. Maar als je een beetje handig bent met een soldeerbout zou ik voor de hier besproken Mardec variant gaan. Dan ben je veel goedkoper uit.

De Digikijes set kost officieel â,¬57,50 voor vier wissels. De Mardec configuratie nog geen tientje voor 8 of 12 servo's zonder servo's maar die kun je heel goedkoop bij AllieExpress kopen.
Verder nog een belangrijke opmerking! Om de wissels bij de Digikijes decoder af te kunnen stellen moet je locadres 9999 kunnen gebruiken. Kun je dit niet zoals bij Digitrax dan kun je de wissels niet af stellen.

Ik gebruikte ook Digitrax en liep tegen dit probleem aan. Om toch mijn wissels te kunnen afstellen moest ik mijn Multimaus aansluiten, best wel gedoe. Inmiddels is ook dit opgelost met de centrale van Digikijes. Ik kan nu mijn wissels afstellen met de Z21 app op mijn telefoon of tablet.

JohnT

Citaat van: JohnT op november 29, 2018, 19:29:58 Maar als je een beetje handig bent met een soldeerbout zou ik voor de hier besproken Mardec variant gaan. Dan ben je veel goedkoper uit.
Dat gepriegel met die kleine componenten zie ik niet zitten. Kant en klaar is meer mijn ding. Heb er ook geen kaas van gegeten. Zelfs met een handleiding zou ik zoiets nog verprutsen :angel:
Groeten Joop, machinist Lelystad.