Het kantoor - 3d geprint kantoor

Gestart door BvDoorn, juli 12, 2019, 17:01:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juli 12, 2019, 17:01:21 Last Edit: juli 12, 2019, 18:11:38 by BvDoorn
Zoals al in het draadje "De Fabriek" ben ik een kantoorgebouw aan het ontwikkelen voor 3d printen.

Het begon allemaal met onderstaande foto:

.

Echt het type gebouw wat in een na oorlogse setting dienst kan doen als kantoor. By the way: met wat kleine aanpassingen is het een hotel en als ik de begane grond aanpas kan het ook een warenhuis zijn.

Ik heb 2 3d printers staan. De ene is een DaVinci Mini en de 2e is een Anet a8. Doe eens mal. De Anet a8 heb ik 2e hands, volledig geassambleerd, gekocht voor â,¬ 100. Wel de nozzle en heat element vervangen.

De DaVinci heeft een print oppervlakte van 15 x 15 cm, De Anet a8 van 22 x 22 cm. Hier ga je geen groot gebouw mee printen  :huh:

Dus methode; hoe eet je een olifant toepassen en het geheel tot hapklare brokken zien te krijgen. Ik heb voor mijn On30 baan (allang weer opgedoekt) segmenten gebruikt van Woodland https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/category/OScaleModular en kwam zo op het idee om zelf ook segmenten te ontwikkelen die ik uit kan printen.

Als teken programma gebruik ik XYZmaker. Is feitelijk een gratis applicatie die met de DaVinci mee komt doch denk ook dat je hem zo, zonder de printer, van het internet kan downloaden. Het is geen CAD software maar het werkt met vaste vormen die je ander dimensies kunt geven. Voorbeeld de standaard kubus van 20x20x20 mm wordt een kolom als je hem de demissies geeft van 10x10x60mm of een lange lat bij een dimensie van 2x2x60 mm.

Dus je begint met de kleine dingen te "tekenen" zoals de ramen, ornamenten, muur delen, etc.
Hier onder wat voorbeelden;


Ornament dat de dakgoot ondersteund en wat in het raamkozijn zit op de 1e verdieping.
Het ornament bestaat uit 6 verschillende samengevoegde onderdelen (zie de verschillende kleuren).


De raamlijst van verdieping 1. De pijl geeft het ornament aan van foto hierboven. Het programma laat je namelijk alle dimensies, zodra ze gekoppeld zijn, vergroten en verkleinen zonder zijn oorspronkelijk vorm te verliezen.

Afijn, al die onderdelen bij elkaar worden dan één muur segment


Alle kleuren geven afzonderlijke onderdelen weer.

Gekozen is voor een standaard maat van 68 mm breed. Bovenstaande segment is 132 mm hoog. Die van de begane grond zijn 74 mm hoog. Ik heb daarnaast segmenten van 33 mm en 15 mm breed. De maten komen eigenlijk uit de verdeling op de oppervlakte die ik had.

Gemiddeld duurt het printen van een segment 4 uur voor die van verdieping 1 en 2 en 3 uur voor de begane grond. Ontwikkeling is ongeveer zo'n 100 uur.


Dit is een segment uitgeprint. De rand eromheen laat ik mee printen om te voorkomen dat het muurdeel gaat trekken tijdens het printen en dus een torsie krijgt waardoor de print weggegooid kan worden. Links en rechts zitten wat plastiek bramen en draden die met een mesje of borsteltje makkelijk weg te halen zijn.

Het materiaal is PLA, dit is feitelijk geen plastiek maar biologisch afbreekbaar spul (gemaakt van onder andere mais, waardoor het zoet ruikt als je print). Plastiek lijmen werken niet. Ik gebruik Bison Montage kit wat prima werkt.

Afijn na 80 uur printen (waarschijnlijk 100 uur door de beginners fouten die ik maakte) begint het gebouw gestalte te krijgen.

Wat sfeer plaatjes:

De foto is in de zelfde hoek genomen als de Artist impressie


37,5 cm breed en 23 cm diep.


Dit worden de juiste kleuren van de beneden verdieping. Tjhhaaa het schilderwerk is nog steeds met de hand  :cheesy:

De schaal: Het gebouw is eigenlijk 1:44 (ik kon niet kiezen tussen 7mm Scale - 1:43,5 - of 1:45) nu zie je dat toch niet. Voor 1:48 zou ik eigenlijk alleen de segmenten met deuren hoeven aan te passen dus zou hem aan kunnen passen voor Amerikaans O.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Super gedaan Bart.
Daar is heeeeel veeeeel geduld voor nodig geweest.
Knap gedaan, petje af!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Overigens, ik gebruik Designpark Mechanical. Dit is ook freeware het heeft wel wat meer CAD functionaliteit.
Je kunt bijvoorbeeld zo'n console als contour tekenen en dit contour dan optrekken tot de gewenste dikte (breedte) . Ook het verschalen gaat makkelijk. Je selecteert alles en geef voor een bekende maat (bijv: hoogte van een deur) de juiste schaalmaat op waarna alles wat je geselecteerd hebt verschaald wordt.
Ik wil je geen ander programma aanpraten hoor maar misschien vind je het wat.

JohnT

Hi John, ik had naar Designpark Mechanical gekeken omdat het goede referenties heeft maar kan de software is niet beschikbaar voor een Apple en kan alleen op een Windows computer. Ik heb een Apple dus helaas pindakaas. Mijn schoonzoon gebruikt de professionele versie van Sketchup en ga mij daar ook eens in verdiepen. Daar heb je echt CAD elementen. Is handig als ik later ook locomotief / rijtuig kappen ga ontwikkelen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

En dan heb je ook nog Freecad.
Voor Windows, Apple en linux.
https://www.freecadweb.org/downloads.php

Ton
Erare humanum est


Dus ik ben echt niet de eerste die hier met een 3D printer gaat bouwen en met Design Spark Mechanical tekent.
Leuk dat er meer mensen hier dat doen. Ik beschik over een Artillery Sidewinder X-1 en een Artillery Genius printer. Met die laatste print ik het fijne werk met een 0,2 mm nozzle. Op de Sidewinder heb ik een bouwvolume van 300 x 300 x 400 mm.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Inmiddels doe ik het allemaal in FreeCAD. Vond het online verbinding maken met Designpark niet prettig. En met FreeCAD kun je uiteindelijk met een grote hoeveelheid plugins meer. Op het moment ben ik met eigen figuurtjes voor de modelbaan bezig, dat gaat ook goed. Hierbij een handleiding op een andere website van mij.


http://modelspoor-3d-printen.nl/portal/makehuman-blender-voor-het-maken-van-minimensjes/


JohnT

Dat internet nodig hebben bij DesignSpark vind ik ook niks, maar na uitgebreid zoeken naar een desnoods betaald beter programma, kwam ik toch weer bij DesignSpark M terug. Jaren geleden tekende ik met Turbocad Pro. Dat was toen een fijn programma, maar ik heb het niet meer. En kost het rond de 1500 euro. Dat vind ik te duur.
Ik heb ook een paar keer wat met Blender geprobeerd en dat kan veel, maar het werkt niet gemakkelijk als DesignSpark M.
Ach en hoe vaak ligt het internet er nu uit? Dan wacht je maar even. Dat FreeCad had voor mij ook een onhebbelijkheid, wel mee gewerkt, maar het klikte niet met mij. Vind jij het een prettig programma?
Die handleiding van je ga ik eens op mijn gemak bekijken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.