Stroom en regelen van treinen

Gestart door DiGTrack, augustus 02, 2018, 13:06:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

augustus 02, 2018, 13:06:45 Last Edit: augustus 02, 2018, 13:23:04 by DiGTrack
Als dit topic niet op de juiste plek staat, verplaatst u het dan beheerder.

Vraag, hoewel ik nu alleen nog aan het plannen ben van een baan zit ik ook al na te denken hoe de stroomvoorziening en regeling van de treinen moet gaan worden, het instellen van wissels, detectie van treinen in bv een schaduwstation.

Allereerst zou ik advies willen welke trafo's kan ik gebruiken en hoe deze te regelen. Vroeger had ik een regelbare trafo van Marklin, eenvoudig, maar is dat nog steeds zo? Ik wil niet digitaal, baan is zo eenvoudig dat ik dit te overdreven vind worden. Ik wil wel dat als de stroomtoevoer uit gaat (dus trein moet stoppen) dat de trein dan niet abrupt stil staat, dus een elektronische snelheid regelaar zal het wel moeten worden denk ik.

Verder wil ik met de wissels (met geïsoleerde puntstukken) de baanvakken van spanning voorzien, zodat ik meerdere treinen op de baan kan hebben zonder dat deze allemaal ineens gaan rijden. Neem aan dat dit met dergelijke wissels mogelijk gaat zijn (Peco code 83 streamline wissels).
Er zijn bepaalde gedeelten in mijn toekomstige baan t.w. een Mainline, Branchline (met diverse wissels) en een schaduwstation, deze moeten dan naar mijn idee allemaal separate voedingen en regelaars gaan krijgen.

Verder wil ik als de trein in het schaduwstation staat dit gesignaleerd hebben op een te maken schematisch tableau, waar ook knoppen voor wissels e.d. (ontkoppelingen voor wagons) komen te staan. Ook de wissels moeten terug gesignaleerd worden, dit zou moeten kunnen met micro switches.

Wat raden jullie aan voor de wisselaandrijvingen, een servo sturing is leuk, maar ik wil het eenvoudig houden, dus gewoon links of rechts.

Welke voedingen of regelaars (zelfbouw of kant en klaar) kunnen jullie aanraden.

Tja ik weet ik ben wellicht ouderwets, maar al dat digitale is leuk maar kost ook nog eens een berg, tenslotte een aparte computer (wellicht) software, decoders e.t.c. Of moet ik wellicht toch gaan denken om e.e.a. digitaal te gaan regelen??

Graag jullie adviezen dus.
Bij Voorbaat dank.

dat digital duur is hangt er helemaal vanaf wat je er van verlangt.
er zijn Roco setjes die regelmatig te koop staan voor 70 tot 90 â,¬
en de eerste lokmuis is zelfs nog goedkoper te vinden.
het word duurder als je meer vermogen nodig hebt , maar dat is meer bij de schaal nul
voor H0 kan je met gemak meerdere loks laten rijden op een Roco setje

tegenwoordig zijn er veel loks af fabriek al met een decoder en zelfs met geluid, persoonlijk zou ik niet meer terug willen naar analog.
voor DCC heb je geen apparte PC nodig, gewoon een basis setje, aan de rails knopen en rijden maar

voor wissels gebruik ik tortoise, werken goed en hebben contacten om de punt van de wissel om te polen.
servo's kan ook, maar dan moet je even kijken hoe je het puntstuk moet schakelen.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik snap de redenering om van Digitaal af te blijven als je altijd alleen maar analoog hebt gereden. Maar en dat is een grote MAAR, tegenwoordig wordt alles steeds meer digitaal. Zo ook het modelspoor gebeuren. De firma Märklin verkoopt al helemaal geen analoge locomotieven meer.
Met alles wat er bij een analoge baan komt kijken kan ik gerust zeggen dat digitaal niet duurder is en in meerdere opzichte toch wel weer makkelijker dan analoog rijden.
Het ingewikkelde zit in wat je wilt. Wil je alleen rijden en zelf met schakelaars de wissels omzetten dan heb je aan een eenvoudig digitaal systeem genoeg. Wil je automatisch rijden of semi automatisch dan komen er wat digitale componenten bij maar dit geld ook voor analoog rijden. Ik ken persoonlijk door mijn relatie met een modelspoorvereniging al veel mensen die ook analoog zijn begonnen en hier nu toch spijt van hebben omdat ze nu wel digitaal willen en moeten gaan rijden en door eerst voor analoog te hebben gekozen nu wel veel meer geld kwijt zijn als dat de keuze direct op digitaal zou zijn gevallen.
JohnT

De Roco-locmaus is eigenlijk te vergelijken met de goede oude transformator, alleen dan kun je voordat je gaat rijden kiezen welke loc gaat rijden terwijl met analoog alle loc's op het stuk rails wat onder spanning staat gaan rijden (tenzij je werkt met schakelingen om rails stroomloos te maken, meer werk bij de aanleg vindt ik dan de bedrading van een hedendaagse dcc-baan).
De Roco-locmaus heeft ook de mogelijkheid om wissels met motor te bedienen.
Vertraagd optrekken en afremmen is iets wat ik zelf niet ingesteld heb.


Zoals al geschreven zijn heel veel hedendaagse modellen voorzien van een decoder (nodig om digitaal te kunnen rijden), deze zijn ook backwards compatible, wat betekend dat een loc met decoder ook op een analoge baan kan rijden.


Zoals gezegd vind ik de bedrading van een digitale baan persoonlijk veel eenvoudiger aan te leggen dan analoog met stroomloze secties, blokken etc.


Succes met de keuze!

als je een keer iets digitaals wilt zien kan je altijd bij me komen kijken.
als ik je profiel zie , woon je niet zo erg ver bij mij vandaan

heb op het moment geen rijdende baan ,maar wel het e.e.a. staan om wat te laten zien, is alleen wat groter

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

augustus 02, 2018, 17:52:52 #5 Last Edit: augustus 02, 2018, 22:39:23 by dutchbuilder
Je ben hier ook welkom om eens een keertje te komen kijken Gerard.
Rozenburg is nog dichterbij dan Cor zijn residentie.
En bij mij rijd het spul.
0n30 is alleen een beetje groter dan H0 maar rijd op de zelfde16,5 mm rails.
1:48 smalspoor.
Analoog of te wel gelijk spanning is verleden tijd voor mij.
In 2006 ben ik weer begonnen met treinen en op advies gelijk overgegaan naar Digital Command and Control.
Dat is de beste beslissing die ik ooit genomen heb.
Als je toch met DC wil doorgaan kan ik je PWM aanbevelen.
Pulse Width Modulation.
Simpel gezegd staat de volledige spanning op de rails en door middel van het in stukjes hakken kun je de snelheid van de lok regelen.
Diverse schakelingen zijn op Chineese sites voor belachelijk weinig geld te koop.

https://www.banggood.com/PWM-DC-Motor-Speed-Switch-Controller-Control-Reversible-Regulator-p-912617.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN
Deze heb ik om te testen.
Je heb wel een aparte goed uitgebalanceerde voeding nodig.

Ton
Erare humanum est

augustus 02, 2018, 21:48:50 #6 Last Edit: augustus 02, 2018, 21:52:04 by JohnT
Je kunt de locmaus als centrale zien die opdrachten verstuurd naar een locomotief. In elke locomotief zit een decoder (mini-computer) die de opdrachten ontvangt en uitvoert. Om ervoor te zorgen dat de opdrachten bij de juiste locomotief terecht komen wordt er eerst met de locmaus het adres van de locomotief geselecteerd, elke locomotief heeft dan ook zijn eigen unieke adres. Een locomotief blijft rijden met de opgegeven opdracht tot deze weer wordt gewijzigd. Intussen kun je dan ook andere locomotieven van opdrachten voorzien.
In het kort, je selecteert een locomotief en laat deze rijden, je selecteert een volgende locomotief en laat deze ook rijden. Je gaat weet terug naar de eerste locomotief om deze een andere opdracht te geven bijvoorbeeld stoppen. De tweede locomotief blijft gewoon doorrijden tot je ook die weer een opdracht geeft. Het rijgedrag zoals het optrekken en afremmen wordt door de decoder in de locomotief bepaald. Draai je de rijregelaar snel naar nul dan zal de locomotief langgzaan tot stilstand komen.

JohnT

Hoi Gerard,

Ik zag dat je ook op Beneluxspoor aanwezig bent. Misschien is deze ECOS wat voor je, om in te stappen. Is niet al te duur, en kan eventueel geüpdatet worden via internet.

Wat je ook besluit, succes en vooral, veel plezier met de hobby.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

augustus 03, 2018, 19:43:21 #9 Last Edit: augustus 03, 2018, 19:47:29 by JohnT
De prijs is oké maar deze versie heeft minder vermogen. Je kunt er dus minder treinen tegelijk mee laten rijden. Ben je van plan om een niet al te grote baan te bouwen met twee of drie treinen die TEGELIJK rijden dan is deze Roco set prima. Wil je meer vermogen dan moet je uitkijken naar de set met als booster (versterker) het zwarte kastje op de foto's met het nummer 10810. De Marktplaats aanbieding heeft nummer 10764.

Verder nog wat info over het bedienen van de wissels. Ook voor wissels werk je met decoders. Meestal kun je op één wisseldecoder vier wissels aansluiten. Om een wissel te kunnen stellen selecteer je het adres van het wissel en gebruik de knoppen op de Multimaus om het wissel om te zetten. Eigenlijk net zo makkelijk als met knopjes zij het dat je nu alles in één apparaat onder handbereik hebt.


Voor het geval je voor de Multimaus gaat, hieromder een link naar een Nederlandse handleiding. Dan kun je er is over lezen. Maar vraag ook ander modelspoorliefhebbers vooral naar hun bevindingen en hun ervaring met de door hen gebruikte systemen.
Zo ben ik zelf begonnen met de Multimaus en gebruik hem nog regelmatig maar op de modelbaan heb ik gekozen voor Digitrax.

Handleiding Multimaus.
JohnT

augustus 03, 2018, 20:08:50 #10 Last Edit: augustus 04, 2018, 09:56:15 by dutchbuilder
Ik heb toen ik in 2006 met 0n30 begon een starterset van Lenz gekocht.
hoofdstation met aparte regelaar.
Niet goedkoop, om en nabij de 200 Euro, maar dan ben je verzekerd van zeer degelijk spul met een max van 4 Ampere.
Lenz heeft DCC ontwikkeld voor de NMRA.
Ik zag vanmiddag dat de LZV100 niet meer word gemaakt.
Er is nu de LZV200.

Ik ben zelf ook meer een bouwer dan een rijder.
Maar in dit geval wilde ik een baan die er een beetje af uitzag.
Ik ken mezelf, je gaat een baan bouwen en die komt nooit af.......dat wilde ik voor zijn.
Dat is aardig gelukt, en nu weer verder met bouwen :laugh:

Ton


Erare humanum est

Overigens is het helemaal niet nodig om wissels met decoders te hebben, je kunt ze ook gewoon met de hand schakelen/omzetten, als je alles automatisch wilt laten rijden dan is het wat anders.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

augustus 04, 2018, 21:27:23 #12 Last Edit: augustus 04, 2018, 21:32:15 by dutchbuilder
Wat ik iedereen aanraad is om simpel te beginnen.
Bij Amerikaans spoor is dat al wat makkelijker.
Een enkel spoor met hier en daar een passeer-spoor.
Dat aankleden en dan van lieverlee sporen bij bouwen.
Vergeet het Europeese model , hoe voller hoe beter.
Dat gaat bij Amerikaans niet op.
Kijk maar wat onze Ger met zijn N baan heeft gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=aUa4vO1gKD0&feature=youtu.be

Btw; Ger waar zijn al je foto's gebleven?

Ton
Erare humanum est