Dennen en sparren

Gestart door JohnT, juli 13, 2018, 20:52:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juli 13, 2018, 20:52:26 Last Edit: juli 14, 2018, 09:52:46 by JohnT
In dit bericht zal ik vertellen hoe ik mijn bomen maak. Ik weet het er zijn al veel handleidingen maar mogelijk heeft mijn methode toch nog pluspunten.
Ik begin met een stuk elektriciteitskabel, de massieve die normaal gesproken in buizen wordt verwerkt. Hiervan strip ik de isolatie en begin met het aanbrengen van de takken voor de boom. Het aanbrengen van de takken gebeurt op de bekende wijze van Jos Geurts, bekent van zijn handleiding op beneluxspoor.  Voor de spar die ik hier beschrijf begin ik met kleine lussen voor de takken. Deze moeten later dode takken voorstellen welke vaak te zien zijn onderaan de stam. Naar boven toe worden de lussen voor de takken groter. Deze takken worden aangebracht tot een centimeter of drie onder de top.
Als de boom zijn kale vorm heeft met de takken dan breng ik een mengsel van lijm,verf en fijn zand aan maar de zaagsel methode van Jos Geurts kan natuurlijk ook.
Met dit lijm-zand mengsel krijgen de stam en takken body en kleur. Als deze laag goed droog is dan begin ik met het afwerken van de boom. Hiervoor knip ik sisaltouw in kleine stukjes, deze stukjes moeten de vertakkingen op de takken worden. Om deze takken aan te brengen gebruik ik tacky glue. Dit spul kleeft enorm ook als het al langere tijd droog is. Voordeel van deze lijm is dat je lekker door kunt werken en niet telkens hoeft te wachten tot aangebrachte sisaltakken vastzitten. Met tacky glue zitten ze gelijk vast.
Na het aanbrengen van de sisaltakken spuit ik deze in met haarlak. Ik spuit van onder naar boven en probeer de stam te mijden. Ik breng nu een tweede laag sisaltakken aan. Na deze tweede laag neem ik een penseel en druk de sisaltakken naar beneden zodat zij als het ware omlaag hangen. Vervolgens spuit ik er weer een laag haarlak op. Ook nu weer de stam vermijden, hier mogen geen takken op komen. Nu strooi ik er grasvezel op met een fijn zeefje. Deze laag grasvezel moet erg dun zijn, de laag geeft een naaldeffect op de sisaltakken.
Als dit alles een beetje droog is, dit gaat vlug met haarlak dan spuit ik de takken zijdemat zwart. De verf die ik gebruik is in spuitbus te koop bij de Action. Ook nu weer de stam vermijden, deze heeft al een kleur van het zand,lijm en verfmengsel.
Als de verf droog is ga ik de takken met een schaartje snoeien om zo het model van de boom te verbeteren. Ik hou de boom tegen het licht om het effect te zien.

Als laatste voor de bewerking van de takken spuit ik deze weer in met haarlak maar nu van bovenaf, de onderkant van de takken en ook weer de stam hierbij vermijden. Als laatst strooi ik fine turf van Woodland over de takken. Hiermee krijgen zij de groene kleur. Doordat de onderkant van de takken geen strooisel krijgen blijft de structuur goed zichtbaar.
Als laatste hou ik mij bezig met de stam, die is grotendeels klaar maar de onderkant is erg dun. Deze onderkant werk ik af met klei. Ik kan hierin goed nerven en de voet van de boom mee nabootsen. De onderkant van de stam geef ik uiteindelijk een oud grijze kleur met de drybrush methode.
Hieronder de boom in de productiefase.
De hele boom met ongeverfde onderstam.Dode takken met hier en daar nog wat groen.De takken dichtbij, door de eenvoud van mijn camera is de kleur afwijkend van het origineel
De top is voor drie centimeter blank gelaten, hierop zijn dus geen takken aangebracht. In plaats daarvan gebruik ik grove filterwatten en breng dit in dunne laagjes aan. De laatste laag geef ik een puntje wat op niets uitloopt. Deze filterwatten worden wel gelijk met de andere takken aangebracht zodat ze dezelfde behandeling krijgen als de takken.