Auteur Topic: Raamwanden  (gelezen 147 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
Al geruime tijd ben ik aan het proberen om mijn raamwanden van het rijtuig van ruiten te voorzien.
Maar welke lijm ik ook gebruik en hoe voorzichtig ik ook doe, altijd zie ik lijmresten op de ruit



En die hoekverbinding laat ook steeds een kier of klodders lijm zien.

Toen kwam ik op het idee om de ruiten in een uitgespaarde sleuf te schuiven. Na het maken van een proefje zag ik er wel mogelijkheden in.
Die sleuf kan ik printen en dan kan ik de wanden rechtop printen uit 1 stuk. Niks te lijmen en geen vieze vinger afdrukken meer.
Wordt vervolgd.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 6238
ik gebruik tegenwoordig Vivak als glas materiaal.
Dat is een polyester.
Het voordeel is dat ik het kan verbinden met styreen door M.E.K. te gebruiken.
Dat laat bijna geen sporen achter doordat het een oplosmiddel is en geen lijm.
Het proces word ook wel chemisch lassen genoemd.
Nu weet ik niet of dat spul dat jij gebruikt reageert met mek.
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/bleko_mek_methylethylketon/p/7132

Ton
« Laatst bewerkt op: december 22, 2021, 09:32:25 door dutchbuilder »
Erare humanum est

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 4610
    • Amerikaans modelspoor
Goed idee maar je ziet dan wel meer de lagen van het printen in een wand.


Ik lijm tegenwoordig met UHU Hart. Dat lijmt goed.


JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 4610
    • Amerikaans modelspoor
ik gebruik tegenwoordig Vivak als glas materiaal.
Dat is een polyester.
Het voordeel is dat ik het kan verbinden met styreen door M.E.K. te gebruiken.
Dat laat bijna geen sporen achter doordat het een oplosmiddel is en geen lijm.
Het proces word ook wel chemisch lassen genoemd.
Nu weet ik niet of dat spul dat jij gebruikt reageert met mek.
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/bleko_mek_methylethylketon/p/7132

Ton


Helaas Ton dat werkt niet op PLA. Dat is een natuurproduct dacht dat het uit mais werd gewonnen en daardoor een natuurlijk afbreekbaar plastic is.


JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1962
crystal clear lees ik ook wel om ramen te lijmen

lijm aanbrengen met een tandenstoker ?
zo breng ik vaak lijm aan als het maar heel weinig moet zijn

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
Die tandenstoker gebruikte ik ook, maar dan nog kreeg de lijm slecht verdeeld en als ik de ruit dan aandrukte, kwam het er hier en daar toch tussen uit. Dat zie je dan zitten en het komt aan je vingers en alles wat je daarna vastpakt is dan met lijm vlekken. Een zooitje dus.
Het moet echt beter anders komen er geen ruiten in de ramen. :sad:

@Ton. Dat MEK ken ik nog van jaren terug. Het stinkt afschuwelijk en schijnt heel slecht voor je gezondheid te zijn. Goed ventileren als je het wilt gebruiken. Maar PLA lost er niet door op en dan lijmt het ook niet.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
Een foto maken van zo'n kleine sleuf is lastig. De tekening biedt meer mogelijkheden.



De groene platen stellen de ruiten voor. Natuurlijk steken ze er boven niet uit straks.
Ik hoop dat het in een keer goed gaat, want de printer doet er bijna 7 uur over. Morgen ga ik een print maken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 6238
Je hoeft dat glas niet helemaal rondom te lijmen.
Het moet niet oorkaanproof zijn , een paar druppeltjes is al voldoende.
Even een realitycheck.......het is een model en daarbij 48 keer kleiner dat in het echie.

Ton
Erare humanum est

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
Daar heb je wel gelijk in. Maar als je het rijtuig oppakt en je vingers (per ongeluk) tegen de ruit drukken, wil je niet dat die meteen los springt en naar binnen valt.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
De printer is klaar, nu nog afkoelen en dan zien dat ik die rare vormen van het support er af krijg zonder mijn model te breken.
Het ziet er nu nog een beetje vreemd uit, maar dat gaat wel goed komen. :laugh:



Ik meld mij wel weer.

Prettige feestdagen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
Maar lijmt het ook PLA aan PLA?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline Janbouli

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 3147
    • Janbouli's Hobbysite
Googlen levert de beste resultaten op met Superlijm ( CA ) of de lijm die loodgieters gebruiken voor Hemelwaterafvoer.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 4610
    • Amerikaans modelspoor
De printer is klaar, nu nog afkoelen en dan zien dat ik die rare vormen van het support er af krijg zonder mijn model te breken.
Het ziet er nu nog een beetje vreemd uit, maar dat gaat wel goed komen. :laugh:



Ik meld mij wel weer.

Prettige feestdagen.


Wat een rare suports heb je, lijkt wel teveel en te warm geprint. Als ik suport in mijn modellen heb is dat in een soort zigzag vorm en makkelijk te verwijderen.


JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline Frits

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 502
Op de foto lijkt het wat klodderig en warm, maar in werkelijkheid is dat veel minder zichtbaar.
Dat support is gemaakt volgens de boomstructuur. Waarom? Nu ondersteunt het de bovenrand van de ramen, maar staat alleen op het hotbed en niet op de onderkant van het raam.  Het lijkt heel dik en massief, maar het is gewoon hol en ik kon het zonder gereedschap er zo tussen uit breken. Mijn raamwanden bleven heel.
Toch staat er nu een nieuwe print te printen, omdat de eerste net iets te groot was voor de rijtuigbak waar hij in moet vallen. Het was maar 0,4 mm in de breedte, maar dat pers je er niet tussen zonder dat de boel vervormt. Dus raamwanden.2 is in de maak.
De printer print en ik teken. :laugh:
« Laatst bewerkt op: december 24, 2021, 14:52:23 door Frits »
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.