Foto's uit de oude doos

Gestart door BvDoorn, januari 28, 2018, 18:00:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 28, 2018, 18:00:57 Last Edit: januari 28, 2018, 18:09:57 by BvDoorn
Om de huidige baan (33 Street switching layout) uit te kunnen breiden naar de andere kant van de kamer moest er, en moet nog steeds heel wat opgeruimd worden. Je kent het wel. Oude filing waar je nooit meer naar om kijkt, dozen die al tig jaren niet geopend zijn en andere ditjes en datjes.

Opruimen wordt dan een memory lane tour van dingen en gebeurtenissen die je al lang vergeten bent. Wat ook boven water kwam waren foto’s waar ik van dacht dat ik ze al jaren kwijt was en het baanplan van mijn eerste grote serieuze baan.

Het ontwerp is een freelance hOe baan gebaseerd op de RTM / smalspoor Nederland en gesitueerd ergens in een Hollands polder landschap. Het ontwerp is van 1983, de foto’s moeten van 1985 zijn. Het baanontwerp is ook in ’83 of ’84 gepubliceerd geweest in de Rail Hobby (ik ben die oplage kwijt geraakt).

Smalspoor bouwen stond echt nog in de kinderschoenen. Rails en wissels waren van Bemo en dat was maar zeer mondjes maat / moeilijk te krijgen. Rollend materiaal waren van Liliput en Bemo onder andere. Zonder internet in die tijd was dat gewoon erg moeilijk om aan te komen.



De kamer was +/- 3.30 m x 2.80 m De baan kende 2 verdiepingen. De onderste verdieping had een keerlus. En Hhhhhuuuu geen computers en programma's om het ontwerp mee te maken.

Hieronder een aantal foto's van de scenery wat af was voordat ik de baan weer afgebroken heb in 1986.



De villa van de machine fabriek. Je kunt lok 5 wat wagens zien rangeren op het terrein van de machine fabriek.



Het gemaal en afwatering kanaal. Het huisje is het enige overgebleven relikwie van de baan dat ik nog heb. Het is nagebouwd van een huis wat in Tjamsweer (Groningen) bij de brug over het Damsterdiep stond.



De lokale kolenboer en goederenloods.



Lok 5 (een opgewaardeerd Liliput lokje, passeert de brug voor het gemaal.



De Billard (messing model uit Frankrijk) staat op het punt te vertrekken van Oostdam



Van Doorne Machine Fabriek. Het Bakkertje op de voorgrond was een eigenbouw messing op een N chassis.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Wat een nostalgie Bart.
Ook toen had je al een zeer mooie baan.
Amerikaans bestond toen nog in Nederland niet denk ik.
TOP
Hans, liefhebber On30 + H0

Ja hoor Hans, ik had toen een Amerikaanse H0 baan met Athern Materieel gekocht in Oud Beierland bij Adrie van Arkel.
Bestellen in de US was bijna onmogelijk of je moest via een vereniging gezamenlijk een partij bestellen.
Amerikaans smalspoor was wel te koop maar vreselijk duur, allemaal messing.
Ik had een H0n3 lokje van Roundhouse maar rails was bijna niet aan te komen.

Zo'n tekening, een echte, doet het toch wel.
je kan zien dat er aandacht aan besteed is.
Inlijsten en goed bewaren , Bart.

Ton
Erare humanum est

Oke Ton, dat wist ik niet.
Ik denk nog teveel in het digitale wereld!!!
Ben zelf pas ongeveer 20 jaar bezig, vandaar.
En de laatste 10 jaar Amerikaans smalspoor On30.
Hans, liefhebber On30 + H0

Mijn eerste DCC set van Roco heb ik in 91 of 92 gekocht toen ik overnieuw begon in hO (dat spul heb ik nog wel allemaal. Je kan je een analoge baan bijna niet meer voorstellen. De elektrische tekening heb ik niet meer. De baan had 2 bediening panelen en 3 trafo's, rijregelaars. Een bediening paneel bij Oostdam met 1 trafo/rijregelaar en de andere bij Oude Polder met 2 rijregelaars. 1 Voor het schaduw station en de andere voor Oude Polder plus haven. De hoofdbaan van Oostdam naar Oude Polder kon je flippen tussen 2 rijregelaars. Kilometers bedrading hing er onder de baan.

Het station Oude Polder was de grootste uitdaging. Deze kon met schakelaars door alle 3 de rijregelaars bediend worden.
Oostdam had 12 segmenten die aan en uitgezet konden worden. In total waren het er een stuk of 20 of 22 voor de hele baan.

Nu met DCC heb je een ringleiding nodig en een keerlus schakeling. Wat een verademing.......
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Mooie baan Bart, ook nu zou het een leuk onderwerp zijn zo'n smakspoorbaan en makkelijker om te maken met wat er tegenwoordig wordt aangeboden.

JohnT

Was toch best wel een leerzame uitdaging dat DC gedoe.
Vooral het maken van een bloksysteem en een keerlus schakeling met relais en reed contacten.
Eens een keer een walk arround throttle gemaakt uit de Model Railroader, dat was het helemaal.
Dat kende we hier niet.

Ton
Erare humanum est