Union pacific Big Boy 4014.

Gestart door dash408c, december 26, 2017, 20:52:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 26, 2017, 20:52:49 Last Edit: december 26, 2017, 21:11:00 by dash408c
Onlangs heb ik 2e hands een Big Boy verworven, in H0, uit Duitsland. Het merk is Precision Craft Models, wat inmiddels niet meer bestaat en over gegaan is naar Broadway Limited Inc, en geheel van metaal is op enkele plastic onderdelen na. De locomotief verkeerd in een uitstekende staat en weegt dan ook 1,6 kilo. De loc is zeer goed gedetailleerd en is voorzien van RP25 wielen. Vrijdag de 22 December is die thuis bezorgd. Nieuw kostte deze loc destijds 650,00 Dollar. Zaterdags daarna heb ik de loc onderzocht en bleek er een Marklin midden sleepcontact onder het tweede aandrijf stel te zitten. Das niet handig Joop. Ja, en nu, nieuwe aandrijf wielen bestellen bij Broadway Limited? Das ook niet handig. Dus eerst maar eens de loep op m'n hoofd gezet en de lok aan de onder zijde van de twee aandrijf stellen open gemaakt. Na demontage van één aangedreven as kon ik goed zien hoe de constructie in elkaar zit. Er zit een messing bus rechtstreeks op één deel van de ijzeren as. Aan de andere kant van de messing bus blijkt een stuk zwart isolatie materiaal in de messing bus te zitten waarin dan weer de andere helft van de ijzeren as zit. Voor de zekerheid heb ik met de digitale Ohm meter de weerstand gemeten tussen het linker- en rechterwiel. Die blijkt oneindig te zijn. Pffffff das een pak van m'n hart  ;D. Dus geen nieuwe wielen bestellen, gelukkig. Dus de aangedreven as weer ingebouwd in de locomotief.

Van de fabriek uit blijkt deze locomotief geschikt te zijn gemaakt voor het Marklin 3 rail syteem. Dus moet hij ook weer terug gebouwd kunnen worden naar het 2 rail systeem. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Als eerste is de ketelkap, van metaal, gedemonteerd van het chassis. Daaronder zit een printplaat met een aantal mini stekkertjes en een LED erop. Ook deze printplaat is gedemonteerd van het chassis. Er blijken twee afgebroken draden onder te zitten die naar een rookgenerator gaan. Dit is later bij de montage hersteld. Eerst moest ik nu uitvinden waar een mechanische of electrische verbinding zit tussen de linker- en rechterwielen. Door nu de kappen weg te nemen van de worm aandrijvingen en de wormen met cardanasen te verwijderen zag ik een aantal forse schroeven. De achterste aandrijfstel heeft twee forse schroeven ter bevestiging aan het chassis terwijl de voorste aandrijfstel er één heeft. Eerst is de achterste aandrijfstel uit het chassis gedemonteerd. De aandrijfstellen blijken uit twee helften te bestaan wat ook op de eerste foto te zien is. Op iedere helft is een soldeerlip met bedrading gemonteerd. Die bedrading kwam vlak voor het twee polig stekkertjes samen. De draad van de Marklin middensleper zat op het andere contact van het twee polige stekkertje. Eén van de samenkomende draden heb ik los gesoldeerd van de soldeerlip en de andere draad en verwijderd. De draad van de Marklin middensleper heb ik los gesoldeerd en terug gehaald de locomotief in en gesoldeerd op de vrij gekomen soldeerlip. Daarna heb ik met een fijne platte schroeven draaier de Marklin middensleper los gestoken van de plastic onderplaat waar het remwerk hoort te zitten en schoon gemaakt. Daarna was het voorste aandrijfstel aan de beurt met dezelfde werkzaamheden. Ik kon nu ook bij de bedrading van de voorste LED lamp komen. Maar ik sta in dubio of ik die gele LED voor een witte LED moet vervangen of niet. Voorlopig laat ik die gele LED erin zitten. Na deze werkzaamheden heb ik beide aandrijfstellen gemeten met de Ohm meter of er nog sluiting aanwezig is tussen de linker- en rechterwielen. Dat blijkt gelukkig niet het geval te zijn. Dus zijn deze beide aandrijfstellen weer onder het chassis gemonteerd en alle stekker verbindingen weer aangesloten op de printplaat. De ketelkap liet ik er bewust even af om te kijken of alles goed gaat bij het testen. Ook op de rails werd de loc zonder de tender gemeten en er blijkt geen sluiting te zijn. Daarna is de tender aangesloten en toen was er sluiting. :-[

Dan maar de tender gedemonteerd en ja hoor, ook hier bleken de draden van de linker- en rechterwielen samen gesoldeerd te zijn. Na eerst gemeten te hebben hoe de bedrading op de twee polige stekkertje moet zitten voor de juiste aansluiting heb ik dit dan ook aangepast. Daarna heb ik de loc getest op rails met 2 spoorstaven. Dit ging gelukkig nu ook goed. Volgens de ESU programmer blijkt er een LokSound versie 3.5 in de tender te zitten. Deze heeft veel minder mogelijkheden en is moeilijker te programmeren. Tevens is het geluid niet je dat. Van de fabriek uit blijkt er een basis printplaat in te zitten met een 21MTC connector. Na ook hier wat metingen te hebben verricht blijkt deze 21MTC connector bruikbaar te zijn voor een LokSound versie 4.0 decoder met 21MTC connector. Er zit zelfs op de basisprintplaat een transistor versterker voor de AUX4 uitgang. Die gebruik ik voorlopig nog niet. Een ESU LokSound versie 4.0 21MTC decoder heeft namelijk geen versterkte AUX3 en AUX4 functie uitgangen. Die AUX3 en AUX4 uitgangen zijn alleen logisch wat wil zeggen dat er alleen een 5 Volt signaal op staat wanneer die aangeschakeld wordt. Dit in tegenstelling tot de LokSound versie 4.0 met een zes of acht polige stekker waarvan wel de AUX3 en AUX4 versterkt zijn. De LokSound Select 21MTC versie heeft weer wel AUX3 en AUX4 versterkt. Maar goed, hier gebruikte ik dan de AUX1 uitgang voor de LED in de ketelkap voor cabine verlichting. Hiervoor heb ik dan wel een 2,2K Ohm weerstand op die basis printplaat gesoldeerd en de bedrading aangepast zodat alles goed uitkomt naar de printplaat onder ketelkap. Na het goede geluid van de Bog Boy op de LokSound geladen te hebben kon de decoder op de 21MTC connector geprikt worden. Ook de luidsprekers moesten uitgewisseld worden. De LokSound versie 3.5 heeft 100 Ohm luidsprekers en de versie 4.0 heeft 4 Ohm luidprekers waarvan ik er twee in serie heb gezet. Dit was ook het geval bij de LokSound versie 3.5. Dit ombouwen kostte twee dagen. De rookgenerator gebruik ik niet vanwege het gedoe en gemors met vloeistoffen op de baan. In de Big Boy van Trix die ik heb, heb ik ook geen rookgenerator ingebouwd. Daar zit onder de schoorsteen een luidspreker die aangestuurd wordt door een QSI stereo decoder. De andere luidspreker zit daar in de tender.

Bij het testen van het geluid viel me op dat het bel geluid van een Duitse stoomloc afkomstig is evenals van de stoomfluit die van een BR01 kan zijn. Dit is niet de bedoeling. Dat moest anders. Gelukkig kan je in de loc programmer in de LokSound versie 4.0 de geluiden gelukkig nog aanpassen wat in de LokSound select geheel anders gaat. In de loc programmer heb ik voor de  "Steam loco Rope bell" gekozen en voor de stoomfluit voor de "Hancock 3 Chime" whistle. Daarna moest het geluid weer opnieuw in LokSound decoder geladen worden. Maar bij het testen blijkt dan dat die Hancock 3 Chime te zacht te zijn. Om alle geluiden toch in evenwicht te brengen is in de lokprogrammer de Chuff  geluiden van 100 procent naar 150 procent opgeschoven evenals van de Hancock 3 Chime whistle. Daarna is weer de LokSound opnieuw in de decoder geladen. Nu kon ik het master volume reduceren naar de waarde 64. Het volume staat nu stationair op ongeveer 55 deciBell. Dit is een acceptabel volume. Het volume van de Rope Bell staat op de waarde 57 in CV283. En het volume van de Hancock 3 Chime whistle staat op de waarde 128 in CV275. En als laatste staat het Chuff geluid op de waarde 89 in CV259 en CV267. Dit uitvogelen en programmeren kostte me een hele dag. Maar het geluid is nu wel naar m'n zin zoals ik dat hebben wil. Het mooie is dan ook dat je de dubbelslag kan horen van de 2 bij 2 cilinders. Het ene moment is dat Chuff geluid synchroon aan elkaar en het andere moment totaal asynchroon zoals dat in werkelijkheid ook gebeurt.

Als laatst is dan de tenderkap op het tender chassis gemonteerd en de ketelkap op het ketel chassis. Het voordeel van deze locomotief t.o.v. de Big Boy Trix locomotief is dat locomotief en tender van elkaar zijn te scheiden. En nog mooier is dat de loc nummer 4014 heeft. Want deze Big Boy wordt nu op het ogenblik in Cheyenne in Wyoming gerestaureerd en waarschijnlijk komt de echte loc in 2018 of 2019 in bedrijf bij Union Pacific.


Groeten en fijne feestdagen, Joop V.

Mooie machine Joop V.  8)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Marklin Bah.......mooi stukje reverse engineering van jou.
Het duurt even maar dan heb je wat ? niet?

Ton
Erare humanum est

Precision Craft Models, geschikt gemaakt voor Märklin  :P En zo bah is Märklin nou ook weer niet. M'n 1e treintje, 43 jaar geleden gekregen, doet het nog steeds  ;D
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Mooi project, goed dat het gelukt is.

(Maar ik sta in dubio of ik die gele LED voor een witte LED moet vervangen)

Er zijn ook warm wit led's.

JohnT

Mooie aanwinst..... en goed gelukt project
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

de mooiste trein om te hebben .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Dat er de mogelijkheid is om er een warm-witte LED in te zetten weet ik wel. Het gaat erom dat de voorste aandrijfstel uit het chassis moet, alle assen moeten eruit, het drijfwerk moet gedemonteerde worden, de twee subframe moeten uit elkaar enz, enz om bij die LED te kunnen komen. En aangezien er kleine veertjes in het subframe zitten die de assen naar beneden drukken voor gelijkmatig druk van de wielen op rails, kunnen die zomaar zoek raken. En krijg dan maar eens nieuwe veertjes.

Joop V.

mooie lok
je kan toch van die verf over een led doen om het wat warmer wit te maken?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden