on30 critter bouwplaat

Gestart door dutchbuilder, mei 23, 2017, 11:24:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Citaat van: dutchbuilder op augustus 28, 2017, 15:06:57
De volgende wordt een Doodlebug.
Ik krijg het tekenprogramma steeds meer onder de knie.

Ton
Oe! Die is leuk zeg! Veel plezier met bouwen!
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Op de tekening is het slecht te zien maar de voorkant loopt schuin naar binnen als een erker.
De uitdaging was om de ronding voor het dak passend te krijgen in drie delen.
Nou dat is aardig gelukt.
De sponningen voor de ramen zijn een stuk verfijnder dan vorige modellen.
Bij de vorige zijn ze 1mm maar bij deze een halve.
De tractor is op een paar details na klaar dus kan ik de trailer gaan uitwerken.

Ton
Erare humanum est


De wheel guards zijn ook klaar.
Hoe engineers bij de luiken zouden kunnen komen is nog een vraag.

Ton
Erare humanum est

Met een trappetje of zoiets. Heb even google geraadpleegd en kwam op  Pinterest een aantal plaatjes tegen. Meer en deel is glad (lees= zonder handgrepen en opstapstangen) aan de zijkant. 
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Citaat van: Joop_L op augustus 29, 2017, 11:06:59
Met een trappetje of zoiets. Heb even google geraadpleegd en kwam op  Pinterest een aantal plaatjes tegen. Meer en deel is glad (lees= zonder handgrepen en opstapstangen) aan de zijkant.

Ik word nie goe van dat Pinterest.
Elke keer als ik plaatjes aan het zoeken ben met Google komt die site voorbij.
Als je een plaatje wil bekijken komt dat irritante aanmeld formulier er bovenop.
Maar daar gaat het ff niet over.
In dit plaatje zie je dat ik de wheel guards er af heb en ik heb een hapje uit de zijkant gehaald om bij het trapje te komen.
Maar waar het mij om ging is dat in die wheel guards toegangsluiken zitten , maar die kunnen niet open omdat de body er overheen hangt.
Voor het model maakt het niet uit maar in het echie zou je daar toch toegangsproblemen hebben.
Ik probeer het zo realistisch mogelijk te houden ook als het om een fantasie model gaat.

Ton
 
Erare humanum est

Irritant dat Printerest maar uiteindelijk toch geregistreerd je kan dan een heleboel afbeeldingen bekijken en downloaden zonder watermerk en zo. Maar daarna blijft Printerest je toch lastigvallen met allerlei berichten of je interesse hebt in bepaalde media. Maar goed het was te verwachten, kan nu wel bij bouwplaten en zo.

JohnT

Ik ben nu met de aanhanger bezig.
Het tekenen duurde even en het snijden een uur ongeveer.
Het los snijden nam ook de nodige uurtjes in beslag maar....dan heb je wat.
Tijdens het plakken kwam ik natuurlijk nog wat fouten tegen en moest die aanpassen op de tekening en opnieuw uit snijden.
Het word wel een lange jongen, ruim 300mm.
Ik hoop dat het de bochten door kan op de baan.
Maar dat kan ik pas zien als de handel in elkaar zit.
De bodemplaat is met de hand gemaakt omdat de machine geen 3mm plaat aan kan.

Ton

Erare humanum est


Tnx, even een proefopstelling.
Ik zie dat de achterkant nog een stukje moet zakken.
Gemeten verschil is 1,7mm.

Ton
Erare humanum est

Zal toch een uitdaging zijn om dat door een modelspoorbocht te krijgen. Je krijgt tussen de wagon en loc verbinding het Forney effect. Zelf heb ik ooit wel is gedacht om een trekveertje als koppeling te gebruiken maar dit nog nooit uitgevoerd. Hiermee heb je dan in bochten genoeg rek om het uitzwenken op te vangen. Probleem is een veertje vinden met de juiste kracht. Het moet niet zo zijn dat de trein zich op rechte stukken als trekharmonica gaat gedragen.

JohnT

Citaat van: JohnT op september 01, 2017, 09:22:06
Zal toch een uitdaging zijn om dat door een modelspoorbocht te krijgen. Je krijgt tussen de wagon en loc verbinding het Forney effect. Zelf heb ik ooit wel is gedacht om een trekveertje als koppeling te gebruiken maar dit nog nooit uitgevoerd. Hiermee heb je dan in bochten genoeg rek om het uitzwenken op te vangen. Probleem is een veertje vinden met de juiste kracht. Het moet niet zo zijn dat de trein zich op rechte stukken als trekharmonica gaat gedragen.

JohnT

Ja dat idee met een veertje had ik ook maar vind maar eens een veertje met de juiste maat en indrukkracht.
Je zou het op de KaDee koppeling manier kunnen doen.
Maar ik ben maar voor de simpele manier gegaan want dat is meestal de meest betrouwbare methode.
Er zit wel een veertje in maar dat is om het scharnierpunt aan te drukken en zo ook de body op zijn plek te houden.
Met het Forney effect bedoel je zeker het uitzwenken van de kont.
Dat heb ik ook opgevangen door de koppeling aan het achterste wielstel vast te maken en niet onder de body.
Dan heb je daar geen last van.
Ik heb zoals gewoonlijk mijn gemene Fleischmann bocht van 357,5 gebruikt om de boel af te stellen.

Ton
Erare humanum est


Ook al zie je de onderkant niet echt vond ik het een kale boel daar beneden.
De snijplotter wat steunbalken laten uitsnijden en een paar spanners gemaakt.

Ton
Erare humanum est