Analoog versus DCC voor beginners

Gestart door dutchbuilder, mei 12, 2017, 12:59:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mei 12, 2017, 12:59:18 Last Edit: mei 12, 2017, 13:41:05 by dutchbuilder
De vraag aan mij was of ik het verschil tussen analoog en DCC op een simpele manier kon uitleggen voor iemand die totaal geen verstand heeft van elektriciteit en elektronica.
Het onderstaande is het resultaat.

Eerst even wat grootheden; wisselspanning (~) is de spanning die uit het stopcontact komt.
                                              De spanning wisselt 50 keer per seconde tussen plus en min.
                                              In het Engels is dat AC
                                              gelijkspanning (=) 1 draad is positief + en de andere draad is negatief â€"
                                              in het Engels is dat DC
                                              digitaal is niet meer dan het heel snel aan en uit schakelen van de
                                              spanning (15000 keer per seconde).door combinaties van 1 en 0 krijg je
                                              informatie.
                                              DCC (Digital Command and Control) In de DC word digitale
                                              informatie verzonden. Als je gaat meten meet je AC maar het is DC
                                              met hele snelle digitale informatie.

Bij analoog regel je de motor door er meer of minder spanning aan toe te voegen (aan de knop draaien).
Door de polariteit ( plus en min) om te draaien kan je de motor naar links of naar rechts laten draaien.

Bij DCC komt er een stukje elektronica tussen de regelaar en de motor te zitten.
Wat die elektronica doet is verder voor jou niet interessant.
De spanning op de rails is niet variabel als bij analoog maar constant (zeg 15Volt)
Zie het DCC systeem als een zender en een ontvanger die in verbinding staan door middel van de rails.
De zender ( jouw locmouse) stuurt een digitaal pakketje weg op de rails.
In dat pakketje staat als eerste het loc adres van de locomotief die je wil bedienen en dan de informatie wat je wil dat de loc doet.
De ontvanger ( de decoder in de locomotief) ontvangt dit pakketje via de rails en kijkt of die voor hem bestemd is en voert het dan uit.
Je loc gaat bv. naar voren rijden.

Dat is het wel ongeveer.
Ik hoop dat dit relaas wat meer duidelijkheid brengt voor diegene die DCC maar abracadabra vinden.

Ton



Erare humanum est

Goed initiatief. Ik denk dat het nodig is. Vind je het erg als ik wat aanpassingen aanbreng??
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Nee hoor Bart als het maar simpel blijft.
We zijn al vlug geneigd om vakjargon te gebruiken.

Ton
Erare humanum est

Als iemand het verschil wilt weten tussen analoog en digitaal denk ik dat de persoon al analoog rijd en weet dat hij/zij daarbij aan een knop moet draaien om de trein te laten rijden..

Om het simpel te houden is het volgende dan een prima uitleg.

Het DCC systeem als een zender en een ontvanger die in verbinding staan door middel van de rails.
De zender ( jouw locmouse) stuurt een digitaal pakketje weg op de rails.
In dat pakketje staat als eerste het loc adres van de locomotief die je wil bedienen en dan de informatie wat je wil dat de loc doet.
De ontvanger ( de decoder in de locomotief) ontvangt dit pakketje via de rails en kijkt of die voor hem bestemd is en voert het dan uit.

JohnT

Je moet het analoog gedeelte zien als een aanloopje naar het DCC gedeelte van de tekst.
En je zal ze de kost moeten geven die alleen maar user zijn en verder niets weten van de spannende dingen die de baan laten draaien.

Ton
Erare humanum est