Kato Sound Box

Gestart door polderman, september 16, 2016, 15:18:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

[In font=arial][/font]
In MR van juni 2015 is in de rubriek "Product Review" de Sound Box van Kato besproken en er zijn  op Youtube ook filmpjes
over deze box te zien. Voor mij, een overtuigde DC aanhanger, is de sound box een mogelijkheid om geluid op de baan
te krijgen. Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met de Sound Box en is deze in Nederland of in de EG te krijgen en zo ja
bij wie.

http://www.ebay.nl/itm/New-Kato-22-101-Sound-Box-/111967734670?hash=item1a11cc0b8e

in de UK zo te zien te koop
wel in het verleden andere soort systemen gezien.

http://www.soundtraxx.com/surround/index.php
weet niet of dit met DC te combineren is maar het lijkt me iets vergelijkbaar.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

september 16, 2016, 19:13:18 #2 Last Edit: september 16, 2016, 19:15:06 by JohnT
Voor dat geld van die soundbox kun je al een digitaal systeem kopen en later stap voor stap in al je loc's geluid zetten als je dat wilt. Dan komt het geluid ook uit de richting van waar de trein rijd.

Bij het Soundtraxx exemplaar staat DCC dus niet analoog te gebruiken.

JohnT

Het is een mooie alternatief voor als je een DC rijder bent en geluid wil van locomotieven.
Het eerste nadeel is de prijs, ik vindt de sound box veel te duur.
Ten tweede moet je geluid modules er bij kopen voor de juiste motor type.
En als laatste de werking van de bestaande regelaar wordt te niet gedaan, in de sound box zit een regelaar die reageert op de aangesloten regelaar deze loop niet synchroon.
In mijn geval zal de werking van mijn Pulsbreedtemodulatie regelaar welke er voor zorgt dat mijn treinen super langzaam kunnen rijden en ik deze zou aansluiten op de sound box de rij eigenschappen veel minder mooie zullen zijn.

Helaas is er weinig keuze in een geluid systeem in DC.
Mijn voor keur gaat uit naar een systeem wat parallel wordt aangesloten op een DC regelaar en niet in serie zoals bij de Kato sound box.

Ik had enkele locs met zgn. Quantum sound modules waarmee dus met DC regeling toch geluid te horen is. In de praktijk bleek dit systeem verre van volmaakt te zijn: het geluid viel regelmatig uit en de snelheidsregeling bleek duidelijk inferieur dwz slechte fijnregeling zodat bijv. rangeren
bijna onmogelijk was. Ik heb dan ook deze locs veranderd in gewone DC locs, die met mijn Roco ASC1000 en 2000 perfect regelbaar zijn.
Nog even mijn korte commentaat op de kosten van een DCC  regeling. Met ruim 50 locs (verzameld in 55 jaar in de hobby) is het een uiterst
kostbare operatie, zelfs als ik alleen mijn Kato's en Atlassen van de laatste 10 jaar neem. Ik blijf dus maar bij analoog met blokken.

Dat is een redenatie, zij het niet dat je niet direct alle loc's van een decoder hoeft te voorzien. Daarbij komt ook dat je waarschijnlijk niet met alle loc's tegelijk zult rijden.

Als je dan gebruik maakt van de stekkerverbinding die op vele decoders aanwezig is is het een fluitje van een cent om een decoder van loc te doen wisselen. In de meeste geluiddecoders is geluid voor diverse typen locomotieven aanwezig. Door middel van een instelling kies je voor het gewenste geluid.

Zelf gebruik ik zo op drie locomotieven één decoder en kan stapje voor stapje uitbreiden. Zo maar een mogelijkheid om het niet direct duur te maken.

JohnT

De vraag is ook nog wanneer je zou besluiten om op DCC over te stappen of de motoren geschikt zijn daarvoor.
Bijvoorbeeld ; de oude motoren van Fleischmann zijn met wat moeite om te bouwen maar lopen daarna nog steeds voor geen meter.
Toen ik naar 0n30 overstapte ben ik op advies van een amateurradiovriend gelijk overgestapt naar DCC.
Bijna al het analoge spul, voornamelijk uit de collectie van mijn overleden vader, heb ik verkocht of weggegeven.

Ton

Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op september 24, 2016, 11:42:17
De vraag is ook nog wanneer je zou besluiten om op DCC over te stappen of de motoren geschikt zijn daarvoor.
Bijvoorbeeld ; de oude motoren van Fleischmann zijn met wat moeite om te bouwen maar lopen daarna nog steeds voor geen meter.
Toen ik naar 0n30 overstapte ben ik op advies van een amateurradiovriend gelijk overgestapt naar DCC.
Bijna al het analoge spul, voornamelijk uit de collectie van mijn overleden vader, heb ik verkocht of weggegeven.

Ton

Heeft ook te maken dat de oudere motoren drie polig zijn.
Als de collector vervuild heb je in plaats van 3 wikkeling maar twee wikkelingen omdat door de vervuiling van de collector er sluiting optreed, koolborstel slijpsel verbindt de collector platen door.
Koolborstels en veren worden warm, de veerdruk wordt minder als de veren te warm zijn geworden.
Vaak zijn er geen vliegwielen aanwezig.
En een drie polige motor heeft een hogere spanning/stroom nodig om te starten dit is bij een vijfpolige motor veel minder en loopt makkelijker aan.
Het is niet altijd raadzaam om een oude locomotief met een drie polige motor om te bouwen naar DCC.
De tandwiel vertraging van de oude locomotieven is vaak te minimaal.

De beste oplossing om betere rijeigenschappen te verkrijgen van oudere locomotieven is de vervanging van de motoren door Mashima, Faulhaber
e.d. motoren en te olieen met Nano olie. Mijn oudere Athearns lopen na deze operaties nauwelijks minder goed dan mijn Kato's, Atlassen en
Athearn Genesis'.  De detailering  van de oudere locs is natuurlijk minder dan van de latere generaties, maar met superdetailling kom je een heel eind. En, tenzij geluid belangrijk is, kom je met  DC op een niet al te grote baan en blokindeling goed uit. Ik heb net een Isis infrarood
afstandsbediening aangeschaft en deze werkt perfect tot en met extreem langzaam rijden. Facit, ik blijf bij analoog. Nietemin, ook ik vind
DCC en nu ook Dead Rail een prachtige vinding.

Ik heb onlangs mijn twee overgebleven Athern H0 geepen uit de jaren 70 omgebouwd naar 0n30.
Die onderstellen zijn simpel en onverwoestbaar.
Andere motoren erin en gaan.

Ton

Erare humanum est


Je heb helemaal gelijk , maar wees blij dat er activiteit is op het forum.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op september 27, 2016, 10:10:41
Je heb helemaal gelijk , maar wees blij dat er activiteit is op het forum.

Ton

Ik heb 2 weken geleden nog 66 euro betaald voor de hosting , doe ik graag , maar als er zo weinig traffic blijft , dan denk ik dat ik volgend jaar opzeg.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Citaat van: dutchbuilder op september 27, 2016, 10:10:41
Je heb helemaal gelijk , maar wees blij dat er activiteit is op het forum.

Ton

Ben ik ook wel, maar als je het dan uitgebreid over motoren en zo wilt hebben kun je er een nieuw topic over opstarten. Mijn reactie is alleen maar om het leesbaar te houden.

JohnT